Blansko - Rájec-Jestřebí - Černá Hora - Lysice - Boskovice - Sloup - Blansko

Na třetí den naší dovolené s cykloturistama máme naplánovaný výlet do Boskovic. Ráno je po včerejší bouřce ještě pošmourné a taky se nám ochladilo. Klasická rychlá ranní hygiena a snídaně a v osm jsme připraveni na další šlapání do pedálů. Oblékáme si bundy a vyrážíme.

Kousíček nastoupáme do Horní Lhoty, poté sjedeme do Ráječka a zanedlouho se ocitáme u zámku v Rájci nad Svitavou. My jsme už tady s Irmískem byli minulý rok na kolech, takže zámek známe. Mně se zámek moc líbí a doufám, že brzo projde rekonstrukcí. Uděláme si pár fotek a pak otočíme svá řídítka do Rájce-Jestřebí. Projíždíme městečkem a napojujeme se na cyklotrasu.

Asi tři kilometry se nám šlape skvěle, ale pak se musíme napojit na hlavní cestu. Naštěstí je to kousek a my vjíždíme do města Černá hora. Ta je známá především svým pivovarem, kde taky po chvilce zastavujeme. Koupíme si v místní večerce něco na pití a šlapeme vzhůru k zámku. Ten sice slouží jako domov důchodců, ale přístup na nádvoří je volný. Projdeme si to tady, uděláme několik fotek a pak si ještě pěšky vyšlápneme k nedaleké kapli sv. Rodiny.

Pak sjedeme zpátky dolů, najíždíme na hlavní cestu, která nám začíná stoupat a přivádí nás do Býkovic. Těmi projedeme a po chvilce projíždíme Žerůtkami. Mezitím se nám vyčasuje, prosvitá sluníčko a my se kocháme krásnou okolní krajinou. Z Žerůtek sjíždíme a ocitáme se v Lysicích. Tady se směřujeme k místnímu zámku, který je jednak krásný a hlavně se může pyšnit zastřešenou zámeckou kolonádou. Naše foťáky jsou opět plně v provozu a je jen škoda, že je pondělí a my se na kolonádu nemůžeme podívat.

Jelikož je čas oběda, snažíme se najít nějakou restauraci, kde bychom si mohli dát meníčko. Nakonec zastavujeme v hospodě u hlavní silnice. Jídlo není nějak extrovní, ale přesto se všichni najíme, chvilku odpočineme při pivku a pak můžeme vyrazit dále. V Lysicích ještě zhlédneme místní kostel a pak už zase brázdíme silnice.

Jedeme po místní komunikaci, před Krhovem překřižujeme hlavní silnici a projíždíme vesnicí. Za ní cyklotrasa odbočuje do pole a my máme další dvou kilometrovou terénní vsuvku. Nevadí, počasí se už na nás směje a všichni šlapeme v pohodě. Dostali jsme se do Jabloňan a odtud to máme po cyklostezce kousek do Skalice nad Svitavou. Tou projedeme a v Mladkově jsme opět na skvělé cyklotrase, která nás přivádí do našeho dnešního hlavního cíle.

Jsme na začátku Boskovic a naše stopy vedou k místnímu židovskému hřbitovu. Tady se krátce zastavíme a pak se směřujeme do centra města přes židovskou čtvrť. Na náměstí se zastavíme na pivko a kafe a mezitím někteří z nás jdou na vyhlídkovou věž. Pak se už rozdělujeme, zůstává nás šest a jedeme si vyšlápnout k Boskovickému hradu. Cestou míjíme krásný zámek, který je v soukromých rukách a naproti se nachází zajímavý zámecký skleník.

Cesta k hradu je krátká, asfaltová, ale pořádně prudká, čili se pořádně zapotíme, než staneme před bránou hradu. Nakonec se domlouváme, že si na zříceninu zaplatíme vstup a půjdeme se podívat dovnitř. Naše kola bude hlídat Alča. Peněz vůbec nelitujeme, protože prohlídka stojí za to a hlavně jsou z hradeb úchvatné výhledy. Můj foťák zase cvaká jeden snímek za druhým.

Po prohlídce sjíždíme zpátky do města, najíždíme na hlavní cestu a po ní sjíždíme zhruba kilometr. Pak znova odbočujeme vpravo na cyklotrasu. Bohužel první kilometr je terénní, vyhýbáme se mezi stromy a kořeny. My s Irmískem si to užíváme, ale ostatní se s trekovými koly trošku zapotí. Nevadí, už jsme na lesní asfaltové cestě a začínáme stoupat. Podle mapy nás čeká 300 metrové převýšení, čili to bude pořádný a dlouhý stoupák. Já se od zbytku odpojuji, stavím se do pedálů a začínám makat. Když přijedu po dvou kilometrech ke krásnému rybníčku a velkému dřevěnému kříži, rozhoduji se, že na ostatní počkám a sundávám batoh a přilbu.

Ostatní zanedlouho dorazí, dávají si taky odpočinek a uděláme si tady i společnou fotku. Pak se mi už makat nechce, tak pokračuji ve stoupání s miláčkem. Naštěstí se nám zanedlouho horizont láme a my se ocitáme ve výšce okolo 650 mnm pod vrcholem Škatulec. Odtud nás čeká parádní cesta po vrstevnici. Krásné stromy se kolem nás míhají a my zanedlouho přijíždíme k hlavní cestě.

Cestu překřižujeme a najíždíme na terénní cyklostezku. Asi kilometr nás opět dokonale vytřepe, ale za odměnu přijíždíme k malebnému rybníčku Petrův zdar, který se nachází nad obcí Žďár. Tady se zastavujeme a uděláme si několik fotek. Pak už sjedeme kousek do Žďáru a následně projíždíme do Petrovic. Tady odbočujeme vlevo na hlavní silnici a ta nás dlouhým sjezdem sveze až do Sloupu.

Tady projedeme okolo Sloupsko-Šošůvských jeskyní a pak zaparkujeme kola na konci Sloupu v jedné restauraci. Už minulý rok jsem si tady dával výborné těstoviny se sušenými rajčaty a celý den se na ně těším. Já už vím, že do Blanska to není daleko a hlavně budeme pořád skoro sjíždět, tak si můžeme dát v klidu další pauzu. Na řadu opět přijde pivko, kecáme, jíme a je celková pohoda.

Další naše cesta vede Moravským krasem. Najíždíme na perfektní cestu vedoucí Pustým Žlebem a my můžeme několik kilometrů obdivovat krásy, které zde dokázala matka příroda vytvořit. Samozřejmě projedeme okolo Macochy a Punkvy a zanedlouho jsme u Skalního mlýnu. Ještě pár kilometrů pohodovou cestou a jsme v Blansku. Tady se ještě zastavíme u místního zámku a pak už můžeme úspěšně ukončit nás dnešní výlet v domově mládeže. Dáme si sprchu a pak si jdeme ještě s Irmískem sednou na jedno do nedaleké hospůdky