Blansko - Vranov - Soběšice - Brno - Bílovice nad Svitavou - Adamov - Blansko

Na čtvrtý den našeho cykloputování je v plánu návštěva našeho druhého největšího města v republice. Do Brna by nás měla zavést jedna z nejdelších etap letošního ročníku. Počasí máme mít na dnešek opět skvělé, tak nezbývá, než se po snídani sbalit, vytáhnout kola z klubovny, nasednout a vyjet. Jako každý den, i dneska jsme v osm hodin připravení na cestu.

Projíždíme centrem Blanska a napojujeme se na hlavní cestu vedoucí do Brna. Čeká nás pár kilometrů mírný sjezd až k řece Svitavě a odtud začneme zase mírně stoupat až do obce Šebrov-Kateřina. Tuto cestu jsme už absolvovali předevčírem, takže ji známe. Až v Šebrově odbočujeme vlevo a zhruba asi 3 kilometry stoupáme do Vranova. Tady jsme už taky projížděli, takže pokračujeme dále.

Stoupáme Vranovem a ještě i nad ním a vjíždíme do lesa. Odtud se nám cesta několikrát zhoupne a zaklikatí. Přijíždíme až na rozcestí Nad Soběšicemi (419 mnm), které bude pro dnešní den nejvýše dosaženým místem. Odtud sjíždíme do Soběšic, kde odbočujeme vpravo a najíždíme na lesní cyklostezku. Ta zhruba asi dva kilometry klesá, já popouštím brzdy a sjezd si náležitě užívám. Dostávám se do Mokré Hory, zastavuji a čekám na ostatní.

Když jsme všichni, pokračujeme dále a projíždíme Mokrou horu. I když jedeme po cyklostezce, tak se vůbec nejede dobře. Jedeme po normální silnici, na které panuje čilý ruch. Dostáváme se do brněnské části Řečkovice, omrkneme zámek a u kostela se usazujeme do místní restaurace. Holky jdou na zmrzlinu, zbytek se občerstvuje pivkem a polévkou. Po necelé hodince pokračujeme dále.

Do Medlánek musíme nastoupat a poté znova sjet dolů. A navíc v nepříjemném městském provozu. Z Medlánek opět stoupáme, ale naštěstí najíždíme na panelovou cestu a značenou cyklotrasu a už se jede trochu lépe. Opět jsme něco nastoupali a u rozcestí Medlánky-U letiště (288 mnm) se dáváme vlevo a začínáme pomalu sjíždět. Dostáváme se k brněnské ZOO a konečně taky k řece Svratce, kolem které je cyklostezka skoro až do centra.

Konečně jedeme zase chvíli v pohodě. Kopírujeme Svratku a v místní části Jundrov zastavujeme v hospůdce na oběd. Takže máme další pauzu a po hodince jsme připraveni vyrazit dále. Dostáváme se postupně do lesoparku a já si matně vybavuji, jak jsem tady na kole jel před 10 lety. Něco zase nastoupáme a zastavujeme u vyhlídky a prohlížíme si Brno. Teď už musíme sjet kousek dolů a nastane to pravé dobrodružství.

Vjíždíme na cestu a snažíme se co nejrychleji se dostat do centra. Projíždíme okolo Mendlova náměstí a okolo nemocnice U sv. Anny vyjedeme až pod hrad Špilberk. Tady si kousek nastoupáme už po chodnících a ocitáme se u brněnského hradu. Parkujeme kola, někteří hlídají a odpočívají a my jdeme s Irmískem na prohlídku vnějších prostor Špilberku. I když jsem tady několikrát byl, rád se zde vracím a rád se porozhlédnu po Brnu, jelikož z hradu jsou vyhlídky na všechny strany. Samozřejmě musím všechno pečlivě dokumentovat na foťák.

Další hodinka uběhla a my sjíždíme zpátky do centra. Směřujeme se nejprve na Zelný trh a poté přijíždíme k majestátnímu kostelu sv. Petra a sv. Pavla, kterému se obecně říká Petrov. Zaplatíme vstupné a po chvilce se kocháme vyhlídkou na Brno ze dvou věží kostela. Samozřejmě zase všechno fotím. Pak nasedáme na kola a přejíždíme na náměstí Svobody a odtud na Moravské náměstí, kde se do výšky 8 metrů vypíná jezdecká socha Jošta Moravského.

Viděli jsme nejdůležitější věci a teď se potřebujeme dostat z centra k řece Svitavě. Sjíždíme kousek dolů a najíždíme na nechvalně známou ulici Cejl. Ta momentálně prochází rekonstrukcí a je uzavřena, čímž se nám jede velice dobře a zanedlouho se ocitáme na cyklostezce. Byla to zase trochu divočina, projíždět Brnem na kolech, ale všechno jsme nakonec bez problémů zvládli. Čeká nás pohodová cyklostezka okolo Svitavy, která nás zavede skoro až do Blanska. Tady se nám už pojede krásně.

Po pár kilometrech se zastavujeme v hospůdce U Sosny a dáváme si pivko. Chvilku tady sedíme, odpočíváme a pak už někteří z nás chtějí jet. Necháváme je svému osudu a my vyjíždíme jako poslední. Se mnou už jede jen Irmísek a Jarča. Zanedlouho projíždíme Obřany, kde se nachází technická památka - Esslerova textilní továrna. Pak už najíždíme cyklostezkou do lesa a šlape se opravdu skvěle. Už jsem zhruba před 10 lety jel a vím, že to bylo perfektní.

Po asi 5 kilometrech se dostáváme do Bílovic nad Svitavou, těmi projedeme a znova se ocitáme v lesích. Tady sice jedeme už po silnici, ale provoz je zde zanedbatelný. Ten nám vzroste až v Adamově. Mě se toto město nikdy moc nelíbilo, tak jenom projedeme a najíždíme znova na cyklostezku. Opět les, opět pohoda. Ta nám skončí asi 3 kilometry od Blanska, kde vjíždíme na hlavní silnici a domů musíme jet v provozu. Zanedlouho jsme v domově mládeže a můžeme si vychutnat horkou sprchu.