Louky - Visalaje - Gruň - Staré Hamry - Louky

Dnešní trasu máme naplánovanou směrem na Gruň. Vyjíždím klasicky ze svého domu v Loukách a po malém stoupáčku jedu asfaltovo-štěrkovou lesní cestou na Albrechtice. V Albrechticích se dávám kolem kostela rovně nahoru a šlapu první menší kopeček. Za chvíli se napojím zase na hlavní cestu a jedu směrem na Životice, kde pokračuju dále po hlavní cestě a na kruhovém objezdu na Bludovickém kopci v Havířově projíždím rovně směrem na Žermanice. Na hrázi mám spicha s kolegou Petrem a s tím pokračujeme pořád po asfaltu směrem na obec Lučina, Pazderna a dojíždíme až do Nošovic, kde na chvíli sjedeme s hlavní cesty a jedeme asi kilometr po cyklotrase mezi domy a vyjíždíme ve Vyšních Lhotách opět na hlavní cestu, z které opět hned odbočíme a jedeme lesní cestou kolem řeky Morávka až ke splavům. Za chvíli jsme v obci Pražmo, odkud už konečně jedeme trochu klidnější cestou přes obec Krásná až na Visalaje. Cesta je sice asfaltová a hlavní, ale vede údolím pod Lysou Horu, tak tady se jede už pohodově.

Cesta na Visalaje od rozcestí Papežov je mírné stoupání, prudší začíná být až 200m před Visalajema. Když to vyšlapeme, na chvíli odpočíváme v místní hospůdce a doplňujeme tekutiny. Odtud náš už konečně čeká terén a pořádná tvář Beskyd. Vyjíždíme kousíček výš a dostáváme se na rozcestí Ježánky (750 mnm) a dále jedeme po modré směrem na Bílý Kříž – rozcestí. Cesta je kamenitá a místy blátivá a docela místy pořádně stoupá. Po včerejším dešti je místy kaluž nebo bahno a tak se k potu na kůži přidává i bahno. Výjezd nám trošičku prověřuje síly po ujetých 50 km, ale ten kilometr a půl je rychle za námi a my se vyhupujeme na výše zmiňovaném rozcestí Bílý Kříž (905 mnm). Tady se dá odpočinout, jsou zde i lavičky a hlavně se zde nachází jakési „skleníky“ a stanice na monitorování ovzduší. Přiznám se, že zdejší infotabule jsem nikdy nečetl.

Zde se vydáme po žluté vpravo směrem na Gruň – chatu Švarná Hanka. Cesta je velice příjemná, když místy mokrá. Kopíruje hřeben a občas mírně padá a občas mírně stoupá. Každopádně se nám otevírá nádherný výhled směrem na Slovensko. Tato 3 km dlouhá cesta je skutečně krásná hřebenovka. Dojíždíme k chatě Švarná Hanka, kde plánujeme delší přestávku a v provozu je zde i venkovní bufet, takže není co řešit. Polévka, pivko, krásný výhled, a když vysvitne z mraku sluníčko a zahřeje, tak už to nemá sebemenší chybičku.

Po delším odpočinku se vydáváme na cestu dále. Jedeme už úzkou asfaltovou cestičkou a po chvilce se přehoupneme na Gruň (820 mnm). Míjíme místní krásný kostel a za chvíli se už ocitáme na parkovišti, odkud už vede cesta dolů do obce Staré Hamry. Sjezdík je to pořádný, dovolenou čtyřicítku skoro dvojnásobně překročujeme :-). Jsme dole v obci a čeká nás cesta po hlavní silnici nad přehradu Šance a je to pár kiláků mírného stoupání. To by nám až tak nevadilo, jako ten hrozný provoz. Když se přehoupneme u přehrady dolů, tak sjíždíme do obce Ostravice, za kterou se už bohudík napojujeme na cyklostezku a jedeme směrem Frýdlant nad Ostravicí.

Projíždíme centrem Frýdlantu a odbočujeme na starou cestou na Frýdek-Místek. Zde, před mostem přes řeku Ostravici odbočujeme vlevo a jedeme opět zase terénem (ikdyž bahnem) až do Hodoňovic, ze které vede do další vesnice zase polní cesta. V této vesnici odbočujeme na další cyklostezku, vedoucí lesem a terénem a vyjíždíme až u mostu přes Ostravici ve Starém Městě, který projedeme na druhou stranu a pokračujeme cyklostezkou dále, až se dostaneme do obce Dobrá. Zde najedeme přes hlavní cestu na cyklostezku, projedeme nad dálnicí a odbočíme u Panských Nových Dvorů hned doprava. Zde zase kousek pojedeme terénem a bahnem v lese, ale za malou chvíli se už vyhupujeme před obcí Pazderna, kde se v rychlosti zastavujeme na Birella a dále už pokračujeme stejnou cestou, jakou jsme přijeli.