Louky - Dobrá - Baška - Myslík - Hukvaldy - Raškovice - Louky

Dneska vyjíždíme na delší výlet a naším cílem je rodiště Leoše Janáčka, městečko Hukvaldy, pyšnící se svým hradem. Vyjíždíme a dáváme se směrem na Albrechtice lesní cestou podél trati a z Albrechtic stoupáme po hlavní cestě směrem na Životice a Bludovický kopec. Odtud jedeme a sjíždíme na hráz Žermanické přehrady. Od hráze jedeme rovně a dostáváme se na krátký úsek na polní cestu, která ústí opět na hlavní cestu na Nošovice. Dnešní den bude v 99% ve znamení asfaltových cest. Ale občas i taková změna není špatná. Šlapeme dál, a jakmile nadjedeme dálnici, odbočujeme na cyklostezku do Dobré. Tady se cyklostezka dělí a jedna jde na Frýdek a druhá na přehradu Baška. Ještě než projedeme Dobrou, tak chvilinku váháme, jestli máme projet mezi domy nebo ne, protože hned za plotem v úzké uličce řežou místní domorodci vzrostlou břízu. Odřezávají asi čtyřmetrový vrcholek a ten stáčí na jednu správnou stranu další domorodec lanem. Nějak jim nevěříme, a tak rychle kolem toho místa projíždíme.

Sjíždíme s mírného kopce a projíždíme místní části Na Kamenci, odkud dvakrát stoupáme a dvakrát klesáme, abychom přijeli k vodní nádrži Baška. Odtud jedeme chvíli po rovině, nadjíždíme hlavní cestu na Frýdlant nad Ostravicí a odbočujeme doleva, hned poté doprava a čeká nás Stoupák až do Hlín, odkud znova se zhoupneme a vjíždíme do obce Pálkovice. Obcí projíždíme po vedlejší cestě a na dolním konci se napojujeme na hlavní cestu. Čeká nás táhlý stoupák do Myslíku, odkud sjedeme do obci Kozlovice. Tady už odbočujeme směrem na Hukvaldy a za chvíli se ocitáme u Kozlovického mlýnu. Krásný areál s ubytovacím zařízením, skanzenem, půjčovnou kol, venkovním posezením, výborným pivem a jídlem můžeme jenom doporučit. Děláme si tady zastávku a jsme rozhodnuti, že po návštěvě Hukvald si tady zajdeme na jídlo.

Pokračujeme dále a cesta na chvíli stoupá a pak s mírným klesáním dojíždíme až do Hukvald. Odtud nás čeká prudký stoupák až k bránám hradu. Vjíždíme do areálu a cesta začíná jak jinak, než pořádně stoupat až k Hukvaldskému hradu. Ještě si uděláme fotografickou zastávku u sochy Lišky Bystroušky a pak se už dereme nahoru. Řadíme nejlehčí převody a stoupáme. Projíždíme kolem stromů, jejichž kořeny vytvářejí velkolepou spletitou změť. Netrvá to dlouho a zpocení a udýchaní stojíme před branami Hukvald. Jdeme si kola uvázat u pokladny a jdeme si občíhnout hrad. Procházíme se dobrou hodinku a fotíme. Už nám celkem vyhládlo, a tak se vydáváme na cestu zpátky.

Sjíždíme tentokrát lesní pěšinou a je to docela příjemná krátká změna po tom asfaltu. Od brány sjíždíme prudký kopce, kterým jsme přijeli, a není problém, aby tachometr ukázal 70km/h. Vracíme se do Kozlovického Mlýnu a dáváme si pořádnou baštu. Čas nám sice pokročil, ale víme, že do tmy jsme doma, tak lenošíme. Vyjíždíme na cestu nazpátek, a ta vede stejnou cestou, jakou jsme přijeli přes Myslík, Pálkovice a Hlíny. Za Hlíny už ale neodbočujeme vlevo, ale pokračujeme rovně, z tohoto místa je krásný pohled na masív Lysé hory. Sjíždíme do Hodoňovic, podjíždíme hlavní cestu na Frýdlant nad Ostravicí a směřujeme se do kopce na Janovice, cesta se několikrát zhoupne a za chvíli sjíždíme do Raškovic, odkud přejedeme přes splav a jedeme podél řeky Lučiny lesní cestou až do Vyšních Lhot.

Odtud znova stoupáme směrem na Komorní Lhotku a na křižovatce odbočujeme na Vojkovice. Krásně táhlý sjezd ukončujeme ve Vojkovicích U Koníčka, kde vaří kvasnicové pivo. Jdeme si dát jedno na cestu a pak už vyrážíme vedlejší cestou podél řeky Lučiny až na Žermanickou přehradu, odkud nás čeká poslední pořádný výšlap na Bludovický kopec. Vracíme se už stejně, jak jsme jeli ráno a přes Životice a Albrechtice dojíždíme až domů. Dneska to byl náročnější výlet jednak ujetou vzdáleností a jednak tím, že včera jsme ujeli 150 km do Opavy. Domů dorážím, když se stmívá a jdu jak jinak, než do sprchy.