Staré Město - Stříbrnice - Králický Sněžník - Jodlow - Horní Morava - Staré Město

Jsme ubytovaní v apartmánu ve Starém Městě a naše dnešní meta je Králický Sněžník (1425 mnm). Nikdy jsem tam nebyl, tak jsem docela natěšený. Ve Starém Městě sjíždíme k nádraží a tady najíždíme na modrou turistickou značku. Cesta jde pěšinkou, loukou a pomalu stoupá. Dostáváme se nad Staré Město, na které máme krásný pohled. Teď nás čeká kratší sjezdík a nacházíme se v obci Stříbrnice (593 mnm). Najíždíme na asfaltovou cestu, která nás dovede až k chatě Návrší. Teď už se začínáme pořádně potit a šlapeme vzhůru. Netrvá to dlouho a ocitáme se u zmiňované chaty Návrší (899 mnm) a jdeme se občerstvit. Dávám si černé pivko a libujeme si výhledem na masív Hrubého Jeseníku v čele s Pradědem.

Po chvilce odpočinku sedáme na naše kola a šlapeme dále vzhůru. Cesta je ještě chvíli asfaltová, ale pak přechází ve štěrkovou. Od rozcestí Návrší je zákaz cyklistům, a tak nám trošku vadí, že porušujeme předpisy, ale Králický Sněžník musíme dobýt stoj co stůj. Navíc cesta je až k rozcestí Stříbrnická (1212 mnm) pohodová, široká a je vidět, že po ní jezdí i těžká technika. Moc ten zákaz kol nechápeme. Teprve až od tohoto rozcestí začíná být cesta náročná. Stezka je plná kamenů a já si každou chvíli stoupnu. Kupodivu neslyšíme, že by nás nějaký turista napomínal, že tam nemáme co dělat. Na chvíli musím seslézt z kola a šlapu pěšky. Cesta se pro výjezd stává nesjízdná. Po pár set metrech se ocitáme u kamenné sochy slona a jsme už kousek pod vrcholem. Slon se mi moc líbí, tak tady chvíl fotím. Kousek od slona se nachází pramen řeky Moravy, tak tady doplňujeme tekutiny a odtud to máme už kousek nahoru. Cesta je příkrá a těžce schůdná, takže zase tlačíme kola nahoru. Za svou námahu jsme ale odměněni, protože po chvilce stojíme na vrcholku Králického Sněžníku.

Jsou zde základy bývalé chaty a rozhledny, jinak se dá říci, že je to pustý vrchol. Nejbližší chata se nachází na polské straně a je asi 1,5km vzdálena. Cesta k chatě je prudký kamenný sráz dolů. Mě to samozřejmě nedá, a tak něco sjíždím, něco jdu pěšky a asi v polovině sjíždím kamenný schod, pod kterým se mi přední kolo zasekává o další kámen. Následuje let přes řidítka, kolo letí za mnou a spadne mi na přilbu. Jsem trošku podřený a potlučený, ale naštěstí nic hrozného, bylo to v malé rychlosti. Hned po pádu mi přicházejí pomoci dva polští turisté, ale já je s díky ujišťuji, že jsem fit. Následně zjišťuji, že při pádu se moje tepová frekvence zastavila na hodnotě 207. Jdu zase kousek pěšky, ale pak si říkám, že kdo se bojí, nesmí do lesa a zbytek cesty k chatě sjíždím.

U chaty chvilku čekám, pak vlezu do chaty, a když vidím cenu za 11 Zlotých (asi 75 Kč) za dvoulitrovou Kofolu, dávám si akorát razítko do deníčku a jdu kvapem pryč. Venku si raději dáváme tyčinku müsli a rozhodujeme se, že si sedneme až někde u nás. Teď by nás měla čekat už cyklotrasa po vrstevnici. Jsme v Polsku a měla by vést do polského Jodlowa, kde by měla odbočit na českou hranici. Jedeme tedy od chaty příjemnou lesní cestou, která ještě chvíli mírně stoupá. V jednom rozhledu mezi stromy je krásně vidět ta krkolomná cesta vedoucí z Králického Sněžníku, tak zastavuji a fotím si to. Jedeme krásnou přírodou a lesem a po chvilce nás už čeká sjezdík. Otevírá se nám výhled na druhou stranu a my se kocháme pohledem na vzdálené Orlické hory. Sjezd nám už ubíhá rychle, protože vede lesní štěrkovou cestou a za chvíli jsme nad zmiňovanou obcí Jodlow. Odtud nás čeká zase skoro dvoukilometrové stoupání na hraniční přechod do ČR (940 mnm). Cesta je pořád lesní štěrková, a tak i tady jsme za chvíli na hranici.

Odtud nás už čeká sjezd až do Horní Moravy, kde máme v plánu zastávku. Lesní cestou sjíždíme až na rozcestí Nad Sršňovkou (870 mnm) a tady cesta přechází v asfaltovou. Je odtud nádherný výhled na Králický Sněžník a do údolí Horní Moravy. Rozjíždíme se a po asfaltu nám to dolů pořádně fičí. Jsme dole, na hlavní cestě a hned naproti je penzion s hospůdkou. Dáváme si pitíčko a po chvíli nám už přinášejí výtečné knedlíky plněné uzeným se zelím. Sluníčko krásně hřeje a tak tady na terase chvíli lenošíme. Pak už sjíždíme dolů po hlavní cestě až do Hanušovic, odkud nás čeká ještě 12km táhlého mírného stoupání domů do Starého Města. Přijíždíme před setměním a já si jdu dát pořádnou sprchu.