Budišov nad Budišovkou - Kružberk - Jánské Koupele - Budišov nad Budišovkou

Jsme s Tomášem společně na třídenním pracovním školení v Budišově nad Budišovkou a nezapomeneme si sebou vzít kola na volné odpoledne. Počasí nám přeje, sice fouká vítr, ale svítí sluníčko a je teplo. Na kolo se s náma vydává i Peťa, kolega z Opavy a tak můžeme po třetí hodině vyrazit. V plánu máme dojet na nedalekou vodní nádrž Kružberk a pak se uvidí.

Vyjíždíme z rekreačního střediska Zálesí, projíždíme Budišovem nad Budišovkou (515 mnm) a začínáme stoupat asfaltovou cestou okolo Svatoňovického kopce. Když se nám cesta začíná lámat, Tomáše napadá, že bychom mohli zkusit terén a uhýbáme z cesty vlevo na pastvinu. Projíždíme polní cestou a dostáváme se na hranici lesa. Tady nám cesta začíná klesat a my si užíváme terénní sjezd. Poté vjíždíme na asfaltovou cestu, která nás přivádí k vodní hladině Kružberku.

Jak jinak, dostáváme bláznivý nápad, že se půjdeme vykoupat. Sjedeme kousek terénem k vodě a přitom procházíme nějakou mokřinou a okamžitě máme kola špinavé od bláta. Pak už odhazujeme oblečení a noříme těla do ledové vody. Příjemné osvěžení je za námi, oblékáme se a stoupáme vzhůru zpátky na asfaltovou cestu. Odtud dojíždíme až na hráz vodní nádrže Kružberk (450 mnm). Uděláme nějakou fotku a přemýšlíme, kudy dále.

Volba padá na Davidův mlýn, čili za hrázi odbočujeme vpravo. Sjíždíme pod hráz a dostáváme se ke krásné skále, která se těší velké pozornosti lezců. Po několika set metrech se dostáváme do obce Kružberk (405 mnm) a jdeme navštívit Davidův mlýn. Bohužal, k naší lítosti, mají v pondělí zavřeno, čili musíme pivko odložit. Další cestu už plánuje Peťa a my pokačujeme cestou okolo řeky Moravice. Zvlášť tento úsek nemá chybu a my se pohybujeme nad údolím Moravice a brázdíme lesní cestu.

V jednom místě Tomáš přeskakuje nějaký výmol a končí to pádem. Naštěstí utrpí jen drobné odřeninky a můžeme pokračovat dále. Ještě kousíček sjíždíme a dostáváme se na lesní asfaltovou cestu. Ta nás přivádí do obce Jánské Koupele a Peťa nás vede k místní vyhlášené hospůdce. Bohužel i tady mají zavřeno, ale jelikož se zde nachází majitel, s ochotou nám tři pivka načepuje. Po půlhodinové pauze jsme připraveni na další cestu.

Vjíždíme na hlavní asfaltovou cestu a jedeme směr Melč. Ale brzo z této cesty odbočujeme vpravo a máme namířeno na obec Nové Zálužné. Cesta nám stoupá prudce vzhůru a my se zapotíme. Ve vesnici Peťa hledá terénní cestu dolů, najedeme na polní cestu, ale ta nám po kilometru končí, tak musíme zpátky. Druhý pokus už je úspěšný a my si znova užíváme terénní sjezd, který nás přivede až k břehům řeky Moravice.

Teď je před námi přebrození řeky. Sundáváme boty a ponožky a s kolem na zádech se brodíme na druhý břeh řeky. Místy nám voda sahá až ke stehnům. Ale další zajímavé spestření dnešního výletu. Teď se ještě chvilku proplétáme okolo řeky a dostáváme se zpátky na hlavní cestu, vedoucí na Budišov nad Budišovkou. Znova začínáme stoupat, poté klesneme a znova stoupáme až do obce Svatoňovice.

Odtud nás čeká už spíše sjezd, ale bohužel silný vítr nás nutí šlapat do pedálů. Vjíždíme zpátky do Budišova nad Budišovkou a míříme zpátky do rekreačního střediska. Po příjezdu si jdeme načepovat pivko a dát si sprchu. Dnešní výlet nebyl až tak dlouhý, ale podle tachometru jsme nastoupali slušný počet metrů a hlavně jsme se projeli pro nás v nové krajině.