Hradec nad Moravicí - Vítkov - Kružberk - Jánské Koupele - Melč - Radkov - Podhradí - Žimrovice - Hradec nad Moravicí

Je konec dubna a konečně máme příznivou předpověď počasí. S miláčkem plánujeme cyklovýlet a já chci konečně Irmíska vzít k zámku v Hradci nad Moravicí, který se nachází nedaleko Opavy. Já to tady mám na kole celkem důvěrně projeté, ale i tak se snažím naplánovat aspoň část trasy, kterou jsem ještě nejel. Nasedáme do auta v Kroměříži a po jedenácté hodině přijíždíme do Hradce nad Moravicí. Přezouváme se, sundáváme kola z nosiče, nasazujeme přilby a můžeme vyrazit.

Vjíždíme do areálu zámku a podle mě je tento červený zámek jedním z nejkrásnějších u nás. Já jsem tady asi po dvacáté, ale Irmísek poprvé a taky je ohromená jako poprvé já. Obejdeme si to tady a samozřejmě děláme spousty fotek. To už míříme okolo bílého zámku k Bílé věži. Mám to tady opravdu moc rád a pořád se mi tady moc líbí. Ještě jedna rychlá fotografie a už nasedáme na kola.

Začínáme stoupat zámeckou zahradou a budeme se držet modré turistické značky. Kousek pod Bezručovou vyhlídkou (425 mnm) se cesta prudce zvedá a my musíme zařadit nejlehčí převody. Po chvilce jsme u výše zmíněné vyhlídky, zastavujeme a jdeme se podívat nahoru. Cvakneme fotku a už zase roztáčíme pedály našich biků. Stale mírně stoupáme a vjíždíme do lesa. Pak se už napojujeme na parádní lesní asfaltku.

Po té pohodově dojedeme na rozcestí Včelí hrad (449 mnm) a tady pokračujeme rovně. Po třech kilometrech vyjíždíme z lesa a ocitáme se v obci Lesní Albrechtice. Tady už najíždíme na hlavní silnici. Míříme do města Vítkov, které je vzdálené deset kilometrů. Trošku nám fouká protivítr, ale profil cesty se kloní zlehka dolů a nejede se vůbec špatně.

Projíždíme Vítkovem a na náměstí zůstáváme stát a jdeme si do kavárny pro kafe a něco dobrého na chuť. Bohužel se nesmí sedět ve vnitřních prostorech, tak stojíme na chodníku a konzumujeme. Po malé pauze nasedáme na kola a pokračujeme dále po hlavní silnici. Z Vítkova cesta znova stoupá. Do Svatoňovic, kam máme namířeno, to čítá sedm kilometrů. A ze Svatoňovic cesta zase klesá a my sjíždíme na hráz přehrady Kružberk

Zastavujeme se, děláme par fotek a pak sjíždíme dolů pod hráz. Vede tudy krásná cyklostezka, jsou zde i lezecké skály a je tady i pár hospůdek. Tajně doufáme, že bude nějaká otevřená, ale máme smůlu. Ještě, že jsme s tím počítali a vzali si sebou několik müsli tyčinek. Zastavujeme a doplňujeme energii. Cesta kolem řeky Moravice má asi tři kilometry a je naprosto pohodová. Vyplivne nás v obci Kružberk. Za ní odbočujeme vlevo a najíždíme na normální silnici.

Začínáme stoupat a tentokrát máme Moravici pod sebou a po levé straně. Tato cesta nás po třech kilometrech přivádí do Janských koupelí (390 mnm). Je to tady zajímavé místo, jen škoda, že částečně zpustlo. Bývalou slávu připomíná jen velká lázeňská budova stojící u hlavní cesty. Pokračujeme dále po silnici a před námi je docela slušné stoupání. Po třech kilometrech nás přivádí do obce Melč. Odtud ještě kousek nastoupáme a jsme v Radkově.

Za Radkovem přijíždíme nádhernou lipovou alejí, která je ještě nerozkvetlá. A pak nás čeká parádní sjezd serpentinami dolů k řece Moravici. Jsme v Podhradí (350 mnm) a tajně doufáme, že se tady někde najíme. Nakonec je hned u cesty hospůdka a my si dáváme pořádné jídlo. Sice venku na trávě, v menuboxech a s plastovými příbory, ale i tak nám chutná. Po hodinové pauze nasedáme zpátky na kolo a vracíme se kousíček zpátky.

Najíždíme na cyklostezku a zároveň na červenou turistickou značku. Ted už pojedeme celou dobu údolím Moravice. Zpočátku máme pohodu na lesní asfaltové silnici, ale ta posléze přechází v kamenitou stezku. V jednom místě solidně stoupáme a já si začínám vzpomínat, že jsem tudy už jel na MTB závodu Silesia. Vyhupujeme se na rozcestí Nad Melčským údolím (396 mnm) a vidíme, že do cíle to máme už jen devět kilometrů.

Odtud nás čeká náročný kamenitý sjezd a mě se podaří v jednom místě spadnout. Jel jsem pomalu, nic se mi naštěstí nestalo a ani kolo nevypadá, že utržilo nějaké šrámy. To, že jsem ulomil čidlo od tachometru, zjišťuji, až když mám celý sjezd za sebou. Jsme opět na úrovni řeky a na chvíli pojedeme po rovině. Přijíždíme k Weisshuhnově kanálu a konečně jsme zase na lesní asfaltce. Opět začínáme stoupat a nakonec přijíždíme na křižovatku s hlavní silnici.

Před námi je rychlý sjezd do Žimrovic. Projedeme obcí a za ní odbočujeme vpravo. Přejíždíme řeku na druhou stranu a ocitáme se na krásné obrovské louce ležící pod zámkem v Hradci nad Moravicí. Poslední stoupání lesem a jsme znova u zámeckého areálu. Projedeme okolo bílého a posléze červeného zámku a jsme zpátky u auta. Naložíme kola a vydáváme se na cestu zpátky do Kroměříže.