Náchod - Česká Kamenice - přehrada Rozkoš - Šestajovice - pevnost Dobrošov - Jaroměř - Kuks - Chvalkovice - Ratibořice - Babiččino údolí - Žernov - Náchod

Jsme s partou cykloturistů třetí den v Náchodě a dnešní etapa by měla být méně kopcovitá. Po včerejším masakru v Broumovských stěnách to všichni vítají. Naším cílem se stane Hospital Kuks. Ráno probíhá klasicky – hygiena, oblékání do dresu, snídaně, balení nutných věcí do batohů. A jako téměř vždy, v osm hodin je jednotka nastoupená v pozoru před domovem mládeže.

Proplétáme se Náchodem a na jeho konci začínáme slušně stoupat. Musíme překřížit hlavní silnici a další tři kilometry příjemně sjíždíme až do obce Provodov – Šonov. Ocitáme se na okraji vodní nádrže Rozkoš a teď budeme kopírovat její pravý břeh až do města Česká Skalice. Tady se krátce zastavíme na náměstíčku u pomníku Boženy Němcové a pak se přesouváme k jejímu muzeu, Maloskalické tvrzi a ke kostelu Nanebevzetí Panny Marie. Ale nijak zvlášť se tady nezdržujeme a Českou Skalici záhy opouštíme.

Z České Skalice máme namířeno k vodní nádrži Rozkoš. To představuje čtyři kilometry po vedlejší silnici s hustším provozem. Naštěstí to máme rychle za sebou a sjíždíme k vodě. Tajně doufáme, že zde bude nějaký bufet a my se občerstvíme, ale bohužel je ještě brzo. Aspoň si tady uděláme pár fotek a vracíme se zpátky na silnici. Tady ale najíždíme na polní cestu a po ní jedeme do obce Velká Jesenice. Obcí projedeme a zanedlouho necháváme za sebou i Šestajovice.

Za dalších šest kilometrů přijíždíme do pevnosti Josefov. Je to pevnostní město, které bylo vybudováno na příkaz císaře Josefa II. v 18. století. My jen projedeme hlavní ulicí a pokračujeme dále do Jaroměře. Při vjezdu do města objevujeme restauraci se zahrádkou, zastavujeme a jdeme si dát oběd. Pak se už přesouváme do centra města, na jeho náměstí a obdivujeme kostel sv. Mikuláše.

Za městem se napojujeme na Labskou cyklostezku a kousíček jedeme podél řeky Úpy. Pak se znova vracíme k Labi a před námi je skvělá pětikilometrová cyklostezka, která nás přivádí do obce Kuks. Její dominantou je Hospital Kuks, což je jeden z nejkrásnějších barokních areálů. Vidíme tento stavební skvost přímo naproti a samozřejmě tam zamíříme. Procházíme okolo nádherných budov, soch a zámeckou zahradou. Uděláme si několik společných fotek a zastavíme se na pivko v nedaleké restauraci.

Úžasný zážitek mi pokazí jen jedna drobnost. Špatně si opřu svůj bike, ten se poroučí k zemi a podaří se mi nehezky odřít si karbonový rám. Jsem naštvaný, ale teď už s tím nic neudělám. Po krátké pauze se vracíme zpět do obce a tady můžeme obdivovat schody se studánkou a také roubené domky řemeslníků. Musím říct, že je to tady moc krásné místo. Nicméně, my musíme dál a naše další stopy vedou po Svatojakubské cestě. Ta vede do obce Dolní Vlčkovice a my musíme překonat kilometr po polní stezce.

Z Vlčkovic najíždíme na hlavní cestu a míříme do Chvalkovic, kde se krátce zastavíme, abychom si vyfotili zdejší zámek. Odtud začínáme stoupat do obce Větrník, z níž sjedeme do Ratibořic. Jdeme se podívat na zdejší zámek a zastavíme se i na pivko v místní hospůdce. Pak už sjíždíme k soše Babičky s vnoučaty, kde si uděláme společnou fotku. Podíváme se k blízkému Rudrovu mlýnu a poté přejíždíme ke Starému Bělidlu. I tady si uděláme rychlou fotku a zamíříme k nedalekému Viktorčinu splavu.

Za Bílým mostem nás čeká slušný výšlap do obce Žernov a tady navštívíme jejich rozhlednu. Z Žernova zamíříme do Studnice a kousek sjíždíme. Jenže pak cesta nabírá opačný směr a my zase stoupáme. Po osmi kilometrech přijíždíme na rozcestí v Kramolné a jsme nad Náchodem. Teď už víme, že domů to máme jenom z kopce. Nezapomeneme se zastavit na pivko a večeři v centru a pak se přesouváme na naše ubytování.

Večer je dneska živější a veselejší, protože slavíme Jardovy šedesátiny. Během tohoto večera máme ještě jednu zajímavou příhodu a to tu, kdy se ve společenské místnosti objevuje obrovský pitbul a začne štěkat na Kamila. Naštěstí vzápětí slyšíme hlas správce, jak si ho volá zpátky. Na chvíli se správcem hovoříme a zdá se to být správný chlap a omlouvá se nám za psí návštěvu.