Trutnov - Pilníkov - Kocléřov - Les Království - Dvůr Králové nad Labem - Braunův betlém - Žireč - Záboří - Staré Buky - Trutnov

Nadešel šestý den našeho cykloputování a my jsme nyní ubytovaní v Trutnově. Ráno probíhá klasicky zajetým způsobem, kdy snídáme, oblékáme se do cyklistického a připravujeme se na dnešní etapu. Na dnešek mám připravenou trasu vedoucí na jih a naším nejvzdálenějším cílem bude Braunův Betlém. Dneska je pod mrakem a celkem chladno, takže se oblékáme i do bund. Po osmé hodině, jak je zvykem, jsme připraveni vyrazit.

Kousíček vyjíždíme a za Trutnovem se dáváme na modrou turistickou značku. Ta nás sveze ke třem rybníkům Dolce a my jedeme parádní cyklostezkou mezi lesem, rybníky a chatami. Tahle skvělá trasa je dlouhá pět kilometrů a přivádí nás do obce Pilníkov. Odtud míříme do Kocléřova a už zase se nám staví do cesty pořádný kopec. Po ránu se nám vůbec nechce a tak šestikilometrový úsek s převýšením 200 metrů celkem protrpíme.

Nicméně jsme nahoře a z Kocléřova ještě trošku stoupáme a přijíždíme k mariánskému poutnímu místu zvanému U Studánky. Tady se zastavujeme a jdeme si to tady prohlédnout a vyfotit. Někteří z nás doplňuje energii borůvkami, které zde rostou. Nasedáme zpátky na kola a před námi je pro změnu pětikilometrový sjezd. Ovšem ten vede o lesní cestě a jediní, kdo si to užíváme, jsme my na horských kolech. Ale musím všechny pochválit, nenadávají a všechno bez problémů zvládnout sjet.

To už ale přijíždíme na hráz nejkrásnější přehrady v České republice. Tou je Les Království a my tady strávíme více jak hodinku. Děláme spoustu fotek, hrát si prohlížíme ze všech stran, jdeme se podívat nahoru na vodárenskou věž a nakonec se jdeme občerstvit do místního bufetu. Myslím, že se všem toto místo vryje hluboko do paměti. Od této přehrady to máme už jen sedm kilometrů do Dvora Králové nad Labem a větší část cesty musíme jet po hlavní silnici, což není vůbec příjemné.

Ve Dvoře Králové se směřujeme do centra, uděláme pár fotek na náměstí a poté se vydáváme hledat nějakou restauraci, abychom se mohli naobědvat. To se nám po chvilce podaří a my si můžeme naplnit žaludky. Po jedné hodině se vydáváme na další cestu, opouštíme město a blížíme se k lesu Stráň. Tady podjedeme železnici, prudce se vyšvihneme a kousek jedeme po pohodové lesní cestě. Pak se napojujeme na silnici, opět náš čeká kratší kopec a my přijíždíme k Braunovu betlému.

Braunův betlém je soubor soch a pískovcového reliéfu uprostřed lesa nedaleko od Kuksu. Tyto sochy vytesal známý sochař M. B. Braun v letech 1711 až 1734. Je to moc krásné místo uprostřed lesa, celé si to tady procházíme a nahlas dáváme najevo nevoli nad lidmi, kteří některým sochám urazili části hlav. Nějak nejsem schopný pobrat, co ty lidi k tomu vede. Po prohlídce betlému se vracíme zpátky na silnici a sjíždíme do obce Žireč.

V Žirči se nachází zámek a také muzeum cyklistiky. My si tady dáme další pauzu, holky jdou na kafe a my na zlatavý mok s pěnou. Energie zase doplněna a my se můžeme vydat dále. Tady jsme v nejnižším místě a je jasné, že nás čekají kopečky. Z Obce zboží musíme nastoupat na Novou ves, poté jedeme chvíli po vrstevnici a u městského hřbitova nad Dvorem Králové znova začínáme stoupat. Ale jedeme lesem a stoupání není naštěstí nijak závratné. Po dvou kilometrech vyjíždíme v Komárově.

Další vesnicí, kterou projíždíme je tři kilometry vzdálené Záboří a za touto obcí najíždíme na polní cyklostezku. Tady se jede už trochu hůře, na cestě je občas pár kamenů a pořád stoupáme. Po třech kilometrech jsme na Dubovém dvoře a najíždíme vlevo na štěrkovou silnici. Konečně se jede líp. Jenže ouha, po pár metrech přichází zlom a velmi nepříjemný prudký sjezd. Má sice jen nějakých 300 metrů, ale je plný velkých kamenů a vymletých děr. Já to sjíždím, ale ostatní raději volí bezpečnou cestu dolů a jdou po svých. Měl jsem naplánovanou trasu dále po této cyklostezce, ale musíme to přehodnotit, protože tento terén je opravdu náročný a místy těžce sjízdný. Jsme na rozcestí Sovince, já koukám do mapy a vidím, že když tady odbočíme vpravo, dostaneme se po kilometru na hlavní silnici.

Není co řešit, sjíždíme a konečně si můžeme oddechnout. Před námi je asfaltová silnice vedoucí lesem, která nás dovede po pětikilometrovém sjezdu do obce Prostřední Buky. Sjezd je velmi příjemný, občas lehce přišlápneme, ale můžeme víceméně po celou dobu odpočívat. Za obcí Prostřední Buky máme už odbočku na modře značenou trasu, po které jsme zde přijeli. Odbočujeme a míříme k rybníku Dolce III.

A přesně tady se nachází hospůdka a přesně tady se zastavujeme a jdeme si dát pivko. Relaxujeme na břehu rybníka, povídáme si, smějeme se a už víme, že posledních pár kilometrů bez problémů dáme. Po šesté hodině nasedáme na biky a pomalu projíždíme okolo dalších dvou rybníků a pomalu mírně stoupáme. Do Trutnova dojíždíme úplně v pohodě a zamíříme ještě na jídlo do centra města. Pak se vracíme na naše ubytování a večer trávíme ve společnosti ostatních.