Louky - Prašivá - Louky

Je ještě zima a my dostáváme chuť vyjet někam na hory. Volba padá na chatu na Prašivé (706 mnm). Důvody jsou dva: nahoru vede asfaltová cesta a je tam povolen normální vjezd, čili sníh na cestě bude uježděný a pevný. U nás se ještě na trávě a polích drží poprašek sněhu, ale cesty jsou čisté a suché. Vyrážíme tedy a jedeme na Chotěbuz. Stoupání nás čeká už po prvním kilometru. Vyjet k požární zbrojnici v Chotěbuzi nám dává po zimě pořádně zabrat. Pálí mě na plicích, bolí mě svaly a vůbec se nějak nemůžu rozjet.

Dojíždíme k hospodě na Vyrubané a tady se dáváme hlavní cestou doleva, z které na kopci odbočíme doprava a stoupáme do obce Koňákov. Uf, první pořádný kopec je za námi a teď jedeme chvilku po rovině směrem na Horní Dvůr, kde se nachází kamenné plastiky. Od nich nás čeká delší sjezd až do Hradiště. Tady křižujeme hlavní cestu a naše stopy vedou na cyklostezku vedoucí do Komorní Lhotky. Jedeme asfaltem a pomalu mírně stoupáme. Do Komorní Lhotky dojíždíme bez potíží a dáváme se doprava směrem na Vyšní Lhoty. Cesta se nám houpe a za chvíli už stoupáme nad hospůdku U Kohutky. Tady, v lese už leží na cestě sníh. Odtud nás čeká krátký sjezd, z kterého odbočujeme vlevo na Prašivou.

Na cestě začíná ležet sníh a my jsme zvědaví, jestli nám to do toho tříkilometrového prudkého kopce vůbec pojede. Sníh je dole ve stínu uježděný a tvrdý a kupodivu gumové pláště našich kol na něm krásně drží. Začínáme stoupat a zase z nás začíná kapat pot. Kola si občas proklouznou, ale pořád šlapeme. Pěší turisté na nás koukají jak na zvířátka v ZOO. Tesně před vrácečkou, kde místní potůček tvoří krásné kaskády, je sníh vyjetější a v kolejích nám kola plavou a prokluzují. Nezbývá než slézt z kola a kousek jít pěšky. Dostáváme se k této vrácečce a jsme v polovině cesty nahoru. Bohužel ve vrchní částí svítí sluníčko, sníh je rozbředlý, a tak střídavě tlačíme a jedeme. Hodilo by se říct, že v 80% jdeme a tlačíme kola. Jsem zvědavý, jak se pojede dolů. Naštěstí je tento prudký kopec krátký a za chvíli se ocitáme u chaty Prašivá.

Je tady krásně, sníh a sluníčko ve spojení s místním okolím působí idylicky. Jdeme si dát kofolu a kola necháváme před chatou. Po odpočinku se chystáme na sjezd dolů. K vrácečce to bude hodně zajímavé. Tancuji na tom kole jak slon na ledě a v jednom místě vjedu do závěje, letím přes řidítka a končím v kupě sněhu. Jsem jak sněhulák, ale přistání do sněhu bylo jak do peřinky. U vrácečky nasedáme na kola a jedeme dolů. Kopec je prudký a kola se mají tendenci rozjíždět. Naštěstí se dá rozumně na ujetém sněhu brzdit a bez problémů sjíždíme až dolů. Vracíme se domů stejnou cestou a naše podzimní bajkové dobrodružství je za námi. Cítím únavu, ale jsem spokojený. Večer se jdu vyhřát do sauny.

14.03.2009

Další varianty výjezdu nebo sjezdu Prašivé:

Po turistické z Komorní Lhotky – zpočátku asfaltová cesta prudce přechází v lesní cestu, poté se stoupání zmírňuje. Jede se krásným lesem.

Po turistické od Kohutky – lesní cesta, zvlášť zpočátku velmi prudká a kamenitá.