Česká Lípa - Zákupy - Pekelné doly - Noviny pod Ralskem - Průrva Ploučnice - Stráž pod Ralskem - Mimoň - Hradčany - Zákupy - Česká Lípa

Dnes začíná pátý den naší dovolené v Severních Čechách a po včerejším přesunu jsme ubytovaní v České Lípě. Na dnešek máme naplánovanou trasu směrem k Ralsku. Obligátní budíček před sedmou, hygiena, snídaně, obléknutí si cyklodresů a před osmou hodinou ráno si děláme všichni společnou fotku u našeho ubytování v domově mládeže.

Sjedeme nejprve na nedaleké náměstí v České Lípě a poté se už napojujeme na hlavní cestu směrem na Jablonné v Podještědí. Naší první zastávkou budou Zákupy a ty jsou vzdálené zhruba 10 kilometrů. Musíme tedy šlapat v poměrně hustém provozu a cesta až do Zákup není ničím zajímavá. Ovšem v Zákupech přijíždíme k zámecké zahradě a procházíme ní až k zámku. Ten je velice hezký a před vstupem dlouho pozorujeme zdejšího živého medvěda. Uděláme si nějaké fotky, dáme si s miláčkem kafe z automatu a chystáme se na další cestu.

Ze Zákup znova najíždíme na cestu, ale ta už je naštěstí vedlejší a provoz zde skoro není. Proplétáme se městečkem, za dalších pár kilometrů projíždíme přes obec Velenice a vjíždíme do krásného údolí okolo řeky Svitavky. Jedeme ve stínu stromů, pozorujeme krásnou krajinu a po dvou kilometrech se dostáváme k jeskyni Pekelné doly. Ta je slavná díky pohádce S čerty nejsou žerty a také je proslavená jako motorkářská hospoda.

Vjíždíme na kolech dovnitř, proplétáme se mezi sedačkami, děláme fotky a nakonec parkujeme u baru. Vzhledem k tomu, že tady zrovna vaří gulášovou polévku, objednáváme si ji a dáváme si samozřejmě i pivko. Vřele všem doporučuji se zde podívat, má to tady své kouzlo a stojí to za zhlédnutí. Po skoro hodinové pauze nasedáme na kola a jedeme k nedalekým Pustým kostelům, což je znova jeskynní komplex. Dalších pár fotek a obracíme řídítka zpátky do obce Velenice.

Za Velenicemi se nachází skalní kaple Božího hrobu, takže tady se krátce také zastavujeme a odtud nás čeká kratší výšlap vzhůru. Počasí je dnes už dobré, je sice polojasno, ale teplota je docela příznivá, a tak se nám šlape pohodově. Teď sjíždíme do obce Jáchymov a poté už zase trošku stoupáme do obce Velký Grunov. Po asi dvou kilometrech překřížíme hlavní cestu a ocitáme se v Novinách pod Ralskem.

Odtud to máme už kousek k další turistické zajímavosti a tou je Průrva Ploučnice. Tady parkujeme svá kola a jdeme si tuto uměle vytvořenou průrvu prohlédnout ze všech stran. Pozorujeme lidi, kteří průrvu procházejí pešky ve vodě a také lidi, kteří průrvu projíždějí na loďkách. Samozřejmě dělám zase spoustu fotek a nakonec se jdeme s Irmískem posadit na pivo do zdejšího bufetu. Ostatní jsou už hladoví a chtějí jet dále, tak je posíláme dopředu a zůstáváme sami.

Po 15 minutové pauze naskakujeme na naše bicykly a po cyklostezce míříme dále do Stráže pod Ralskem. Po několika kilometrech projíždíme výše zmiňovaným městem a vyjíždíme ke zdejšímu zámku. Je škoda, že je uzavřený a chátrá. Uděláme si rychlou fotku a voláme Jarči, kde sedí na obědě. Chvilka bloudění a už jsme zase všichni spolu. Jenže bohužel si nemáme v restauraci kde sednout a navíc se nám menu moc nezamlouvá, tak se rozhodujeme, že se najíme někde jinde.

Opouštíme znova ostatní a tentokráte my dva jedeme napřed. Vracíme se zpět k Průrvě Ploučnice a v Novinách pod Ralskem uhýbáme doleva. Projíždíme pod krásnou zříceninou hradu Ralsko a po pár kilometrech se dostáváme do vesničky Vranov. Zde máme naplánovaný pěší výlet na Vranovské skály, ale bohužel míjíme odbočku a sjíždíme až do města Mimoň. Co už teď. Vracet se nám nechce a jdeme si dát raději něco k jídlu. Usazujeme se v místní dřevěnici, obědváme a čekáme na ostatní.

Po další zhruba hodinové pauze se setkáváme a společně se jedeme podívat k areálu Božího hrobu v Mimoni. Rychlá fotka a chystáme se na další cestu. Bohužel se nějak špatně domlouváme, někteří se ztratili nebo jedou už po své trase, a tak nás zase trošku ubylo. My teď jedeme několik kilometrů po hlavní cestě a naším cílem je obec Hradčany, kde bychom měli najet na cyklostezku vedoucí Kokořínsko-Máchovým krajem.

Do Hradčan dorážíme poměrně rychle a potkáváme další dva členy naší grupy. Najíždíme na lesní asfaltovou cestu a jedeme mezi lesy. Musím přiznat, že zdejší příroda je moc krásná. Po asi pěti kilometrech fantastické jízdy přijíždíme k Brennskému mlýnu. Tady udělám chybu, špatně volím trasu a my se po třech kilometrech dostáváme zpátky do Zákup. Čert, aby to spral. O kilometry ani tak nejde, ale začal nám foukat silný protivítr a ke všemu nás čeká deseti kilometrový úsek po hlavní cestě, který jsme jeli ráno.

Omlouvám se a nezbývá, než zatnout zuby a tento nepříjemný úsek vydržet. Naštěstí to zvládáme bez problémů, vjíždíme do České Lípy a zanedlouho parkujeme svá kola ve sklepě domova mládeže. Teď už nás čeká příjemná sprcha a můžeme vyrazit do naší oblíbené hospůdky, ve které jsme byli včera. Pivko, utopenci a topinky nám dodávají zpátky energii a my večer zakončujeme příjemným klábosením.