Staré Město - Ostružná - Šerák - Jeseník - Priessnitzovy lázně - Medvědí kámen - Ramzová - Staré Město

Po včerejším výletu na Králický Sněžník máme před sebou další náročný cíl – vrchol Šeráku (1351 mnm). Vyjíždíme hned z rána a míříme po hlavní cestě na Ostružnou. Ikdyž to není daleko, tak si pořádně zahřejeme svaly, protože cesta se houpe a stoupá. Před Ostružnou se na chvíli zastavujeme u zdejších větrných elektráren. V Ostružné (707 mnm) už odbočujeme do terénu a lesa a cesta začíná pořádně stoupat. Řadíme nejlehčí převody a makáme. Cestou potkáváme turistu ve vysokém seniorském věku, který nás zdraví a obdivuje se nám, že jsme schopni tady jet na kole. My zase obdivujeme jeho vytrvalost, když říká, že po horách chodí skoro každý den. Pokračujeme dále stoupající lesní štěrkovou cestou až k rozcestí Čerňava (1065 mnm), kde se nachází vrchní stanice lanovky z Ramzové a spodní stanice lanovky na Šerák.

Vrchol Šeráku nebude určitě nic lehkého, když koukáme, jak se lanovka dere strmě vzhůru. Zpočátku se nám šlape skvěle a cesta stoupá rozumně. Ovšem po pár set metrech přichází zlom a značená cyklostezka je dlážděná skalisky a kameny, že je problém jít, netožbože jet na biku. Nedá se nic dělat, musíme z kola a šlapeme asi kilák a půl pěšky. Jdeme vlastně po bývalé koňské stezce, kterou se vozilo na Šerák pivo. Nějak nechápeme, jak byli schopni koně v tomto terénu jít. Pěší chůze nám dává docela zabrat, ale odměnou nám je výhled do údolí a na protější hory v čele s Keprníkem. Necelý kilometr před chatou se cesta umoudřuje a my nasedáme na naše jednostopé oře a dojíždíme až k chatě. Kamenná chata se mi moc líbí a výhled na Jeseník a okolí je uchvacující. Jdeme si dát oběd, ale bohužel nám ho ven na lavičky nedají. Dáváme si teda alespoň pivko a zklamaně řešíme oběd. Vedle nás sedí na lavičce pár starších turistů, které jsme potkali už cestou nahoru, a ochotně se nabízí, že nám kola půl hodinky pohlídají. Neváháme a samozřejmě toho využíváme a za chvíli si už pochutnáváme na gulášovce v chlebu. Pak si jdeme ještě na chvíli sednout ven a udělat pár fotek. Kola jsou v pořádku a nabízíme turistům kousek čokolády, který s díkem odmítají.

Vydáváme se na cestu dolů a čeká nás krásný sjezd do Bělé pod Pradědem, zprvu lesní štěrkovou a poté asfaltovou cestou. Projíždíme krásným lesem, jsme navlečeni do větrovek a zanedlouho stojíme na hlavní cestě. Jedeme po ní směrem do Jeseníku, kde se mrkneme na náměstí a do infocentra a já chci pokračovat do Priessnitzových lázní, protože je to další ze zdejších krásných míst. Z Jeseníku dřeme asi 2 km do 12% stoupání a po chvíli nás už vítají Priessnitzovy lázně. Projíždíme kolem lázeňských domů a jdeme si projet i kolonádu. Poté neváháme vyzkoušet si tzv. „čapí pochod“, který spočívá v chůzi po kolena v ledové vodě, dokud nohy nezačnou chladem bolet. Jdeme si na chvíli sednout a odpočinout a dát si něco na pití. Já dostávám hlad, a tak si objednávám výborné penne s kuřecím, špenátem a smetanou. Rozhodujeme se, kde dál a volba padá na Medvědí kámen.

Z Priessnitzových lázní dále stoupáme, zprvu asfaltovou a poté lesní štěrkovou cestou. Míjíme několik zdejších pramenů a mě přijde, že rozcestníky jsou tady na každém kroku. Na Medvědí kámen vede lesní cesta a v jednom úseku musíme opět kousíček tlačit. Přijíždíme na Medvědí kámen (907 mnm), což je zalesněný vrcholek s kusem skály, ze který je krásný výhled do okolí. Nachází se zde i turistická kniha, do které zapisujeme náš pozdrav. Z Medvědího kamene vede dolů turistická pěšina, ale plná kamení a strmá, což vede k tomu, že jdeme zase po svých asi kilometr.

Přicházíme na rozcestí, kde trasa křižuje lesní cestu, a my se rozhodujeme, že raději sjedeme po neznačené lesní cestě než se mořit pěšky po turistické stezce. Pohodová lesní cesta nás nakonec sveze přesně tam, kde jsme se chtěli dostat, a to k jeskyni Na Pomezí. Odtud sjíždíme do lázní Lipka a čeká nás šlapání hlavni cestou na Ramzovou. Po dnešních výkonech už to není tak jednoduchý úkol, ale vše zvládáme, projíždíme dále Ostružnou, sjíždíme do Branné a tady odbočujeme na Staré Město. Máme to domů 12 km, po cestě nám nádherně zapadá sluníčko za masív Králického Sněžníku a já se už těšíme na večeři, sprchu a postel.