Kladno - Brandýsek - Slaný - Smečno - Libušín - Kladno

Je polovina prázdnin a nám se přiblížil další ročník týdenního putování s cykloturisty. Letošní volba padla na okolí Prahy. Vstáváme před pátou ranní, snídáme a já postupně nosím do auta naše zavazadla a nakládám kola na nosiče. Pak jedeme pro Jarču a další kamarádku do Morkovic a v 6 hodin se vydáváme na cestu. První ubytování máme v Kladně, takže je před námi kus cesty. Ale bez potíží tam po desáté hodině dojíždíme a postupně se sjíždějí i další známí. Ubytování máme na zdejším domově mládeže, který ale bohužel funguje i jako ubytovna. Mám trošku nedůvěru, ale jak se později ukáže, všechno zde proběhne hladce.

Vybalení věci, nějaký panáček na uvítanou a kolem poledne jsme připraveni vyjet. Nejprve míříme do centra města, zastavíme se na náměstí a podíváme se k zámku, který se může pyšnit mimo jiné i medvědáriem. Projedeme pěší zónou a zastavíme se v informačním centru. Nakoupíme vizitky a ptáme se na nějakou blízkou restauraci. Nakonec usedáme v hospůdce o kousek níže a s miláčkem si dáváme celý oběd.

Je už po druhé hodině, když se vydáváme na další cestu. Projedeme průmyslovou oblastí Kladno-Východ a pak se konečně dostáváme na příjemnou cyklotrasu. Vjíždíme do lesíku a mírně stoupáme. Trasa nás přivádí ke krásnému kostelíku Narození sv. Jana Křtitele, kde se na chvíli zastavíme a uděláme pár snímků. Poté opět lesíkem sjíždíme a ocitáme se ve Vrapicích. Tady chybně odbočím vpravo na hlavní silnici a omyl si uvědomím až o kilometr dále. Nezbývá, než se vrátit a najet na správnou cestu.

Stoupáme po asfaltové silnici a po levé straně míjíme bývalé doly Ludmilin a Ferdinandův. Z Cvrčovic krásné sjíždíme do Brandýsku a tady se zastavujeme v místní hospůdce na pivko. Chlapi využívají příležitosti a objednávají si na jídlo výpečky. No vzhledem k pokročilé hodině jsme toho ještě moc neujeli. Nevadí, opíráme se do pedálů a stoupáme do obce Pchery. Dále projedeme Jemníky a za nimi se napojujeme na hlavní silnici, která nás sveze do města Slaný.

Ve Slaném si prohlédneme náměstí, uděláme nějakou tu fotku a míříme k nedalekému klášteru Bosých karmelitánů. Ale ani tady se nějak nezdržujeme, projedeme zpátky Velvarskou branou na náměstí a směřujeme se ven z města. Čeká nás zhruba šesti kilometrová trasa do městečka Smečno. To se jednak může pyšnit zámečkem a také tam dnes probíhá velká pouť, takže centrum je pro automobily uzavřeno. Proplétáme se mezi stánky, nasáváme pouťovou atmosféru a nezapomeneme se v místní restauraci stavit na pivko.

Po půlhodině pokračujeme dále a směřujeme se k nedalekému obelisku Clam-Martiniců. Opět krátká zastávka, prohlédnutí si zajímavého místa a tvorba fotodokumentace. Dalším místem, které míjíme je bývalý důl Libušín v čele s velkou těžní věží. Odtud sjedeme dolů do obce Libušín a znova nás čeká stoupání do Rozdělova, což je okrajová část Kladna. Tady najíždíme na cyklostezku vedoucí okolo lesa a zanedlouho dojíždíme až k našemu ubytování. Dáme sprchu a vyrážíme ještě na jídlo a pivko do nedaleké restaurace Rock 'n' Roll. Večer je teplý a my nabíráme síly na zítřejší etapu.