Hranice - Lipník nad Bečvou - Veselíčko - Tršice - Velká Bystřice - Svatý Kopeček - Hlubočky - Přáslavice - Daskabát - Dolní Újezd - Lipník nad Bečvou - Hranice

Je pondělí a to znamená třetí den našeho putování v okolí Hranic. Na dnešní den máme naplánovanou nejdelší trasu celé cyklodovolené a naším cílem je známý Svatý Kopeček u Olomouce. Bohužel předpověď počasí není na dnešek nijak příznivá, ale ráno nás vítá sluníčko hřejivými paprsky. Rychlá snídaně, sbalení věcí, společná fotka celé party a může se vyrazit.

Vyjíždíme z kempu v Hranicích a naše stopy vedou podobně jako včera na cyklostezku okolo Bečvy. Již včera jsme ji nemohli vynachválit a znova jsme potěšeni jízdou v takovém prostředí a po takové cestě. Cyklostezka vede okolo řeky, chvíli lesem a chvíli mezi loukami. Nad námi se vlevo ční Helfštýn, míjíme Týn nad Bečvou a dojíždíme znova do Lipníka nad Bečvou (225 mnm). Tím jen projedeme a pokračujeme po pravém břehu Bečvy. Zanedlouho nás vítá Osecký jez (224 mnm). Tady se na chvíli zastavíme a uděláme nějakou tu fotku.

Pak se vydáváme dále a ještě zhruba dva kilometry se budeme držet řeky. Přijíždíme k rozcestí a dáváme se vpravo do Oseku nad Bečvou (223 mnm). Tady musíme překřížit frekventovanou hlavní cestu a pak musíme najít správnou odbočku. Bohužel se poprvé seknu a tak musíme přejet kousek polní cestou, abychom se dostali na správnou trasu. Už začínáme stoupat a dostáváme se do obce Veselíčko (305 mnm). Zde je zámek, který funguje jako dětský domov. Vůbec jsme to nečekali, ale tento zámek a jeho přilehlý park je nádherný a určitě stojí za zhlédnutí. Chvíli se tady zdržíme, protože je tady co fotit.

Dalším naším cílem je větrný mlýn Holandského typu na Pančavě a k němu musíme nejdříve kousek nastoupat, poté sjet na rozcestí Rybníky (298 mnm) a poté znova nastoupat. Rychlá fotka a teď, když jsme nahoře, pozorujeme, jak za námi mraky těžknou a černají. Mraky jsou zvláštní a já si oblohu několikrát vyfotím. Ale když se tak na to díváme, je nám všem jasné, že dneska dešti neujedeme. My ale jedeme prozatím opačným směrem, ještě neprší, tak pokračujeme z vesela dál.

Opět nás čeká sjezdík a výšlap, jsme v obci Zákřov a zastavujeme se u pomníku Zákřovské tragédie, kde bylo devatenáct lidí zaživa upáleno za pomoc partyzánům v lesní boudě u Kyjanice. (305 mnm). Popojedeme zase o nějaký kilometr dále a sjíždíme do obce Tršice. Zde se nachází zámek, který funguje jako obecní úřad a působí omšelým dojmem. To by ani tak nevadilo, ale přijde mi strašné barbarství dát na zdi zámku digitální panel s hodinami. Další raritou Tršic je obrovská socha žáby sochaře Michala Olšiaka. Mně se žába zamlouvá a samozřejmě si ji několikrát vyfotím. A jelikož máme nedaleko hospůdku s meníčkama, je rozhodnuto a jde se na jídlo a krátký odpočinek.

Z Tršic opět stoupáme, postupně projíždíme obcemi Vacanovice a Svésedlice, a když vystoupáme nad druhou zmiňovanou obec, Svatý Kopeček už máme na dohled. Čeká nás krátký sjezdík a vjíždíme do Velké Bystřice. Projedeme městem, najíždíme na cyklotrasu a pokračujeme do Bystrovan (228 mnm). Odtud už pomalu stoupáme pod Svatý Kopeček. Samotný výšlap na Svatý Kopeček také není nic lehkého a na řadu přicházejí lehčí převody. Naštěstí stoupání není nijak dlouhé a zanedlouho parkujeme společně s Mirkem svá kola u jedné hospůdky, v které jsme už kdysi byli s miláčkem. Dáváme si pivko a čekáme na ostatní.

Chvilka odpočinku a doplnění tekutin je za námi a my se jdeme podívat k velkolepé bazilice Navštívení Panny Marie (375 mnm). Obejdeme si ji, vyfotíme a holky ještě dostávají chuť na něco sladkého a kafíčko. Necháváme tedy ostatní jet dál a my tady ještě chvíli pobudeme. Po půlhodince se dáváme na další trasu a teď už jedeme jen tři – já, Irmísek a její mamka. Stoupáme směrem k ZOO (390 mnm) a tady na sobě cítím první kapky deště. No nazdar a je to tady. No uvidíme, prozatím je to jen pár kapek. Začínáme kousek sjíždět lesem, abychom mohli zase stoupat. Přijíždíme k vysílací věži na rozcestí U Radíkova (496 mnm) a tam se scházíme se zbytkem naší party. Ti jednak špatně najeli na cyklotrasu a kousek si nadjeli, a jednak se byli podívat u zmiňovaného fortu Radíkov.

Když už jsme teda všichni, tak s Irmískem fort Radíkov oželíme a pokračujeme dále všichni spolu. Počasí nevěstí nic dobrého, stále pokrápává. Teď nás čeká delší sjezd a kapky deště se začínají množit. Když sjedeme do obce Posluchov, oblékáme si větrovky či pláštěnky. Sjezd do Mariánského údolí je už po mokré asfaltové cestě a je třeba dávat pozor a včas před zatáčkou brzdit.

V Hlubočkách zastavujeme a oblékáme pláštěnky, jelikož déšť začíná být hustější. Z Mariánského údolí opět stoupáme vzhůru do obce Mrsklesy. Tam nám déšť na chvíli ustává, ale pláštěnky necháváme na sobě, protože je stejně na cestě mokro. Kousek sjíždíme a zase vyjíždíme a zastavujeme u pole, kde roste mák a kolem jsou švestky. Irmísek se láduje švestkami, já mákem. Jsme už nedaleko Přáslavic, kde budeme muset najet na hlavní cestu. Té se trošku děsím.

Ještě než dojedeme do Přáslavic, tak se nebe znova otevírá a začíná pořádně pršet. No nazdar. V kombinaci s hlavní cestou to nebude zábavná cesta. Ale naštěstí jsem příjemně překvapený a z Přáslavic až do Dolního újezdu vede cyklostezka mimo hlavní tah. Jen škoda toho deště, protože by se z Přáslavic jelo více méně z mírného kopečka až do Lipníku na Bečvou. Mezitím projíždíme obcemi Daskabát, Velký Újezd, Staměřice, Dolní Újezd a celých 20 kilometru šlapeme v pořádném lijáku. Co se dá dělat, i o tomhle cyklistika je.

Po příjezdu do Lipníka nad Bečvou přestává pršet jako mávnutím zázračného proutku a hned se nám šlape veseleji. Ještě se zastavíme v centru v samoobsluze pro nějaké pečivo a nějakou dobrůtku na snídani a pokračujeme dále. Teď už víme, že do Hranic pojedeme po výborné cyklostezce okolo řeky Bečvy a že do kempu to máme necelých patnáct kilometrů. Zvolňujeme tempo a trochu osycháme. Do kempu dorazíme po necelé hodince a ještě se jdeme všichni tři vyfotit v pláštěnkách, protože je na nás srandovní pohled. Teď rychle do chatky, dát si slivovičku proti rýmě a pořádně horkou sprchu.