Obecnice - Valdek - Komárov - Zbiroh - Žebrák - Točník - Hořovice - Jince - Obecnice

Je neděle, druhý den naší cyklistické dovolené a na dnešek mám naplánované tři turistické cíle. Prvním je podívat se do Brd, druhým zámek Zbiroh a třetím hrady Žebrák a Točník. Vstáváme před sedmou ranní a naše parta čítající 15 členů se pomalu chystá na dnešní výlet. Po včerejším dešti je dneska zataženo, poměrně chladno a cesty jsou ještě mokré, takže na řadu přicházejí i bundy. Já jdu ještě očistit svoje a kolo od miláčka po včerejší cestě v dešti a v osm hodin, jak je zvykem, jsme připraveni vyrazit.

Vyjíždíme z Obecnice a začínáme nastoupávat metry. Jedeme po asfaltové cestě a po malé chvilce vjíždíme do lesa a tím pádem i do CHKO Brdy. Je tady krásný čistý vzduch, auta zde nesmějí a my si užíváme klidnou a tichou přírodu. Po pravé straně nám cestu lemují cedule s nápisy: „Cílová dopadová plocha – vstup zakázán“ a my víme, že projíždíme okolo vojenského areálu Jince. Pořád mírně stoupáme a po čtyřech kilometrech přijíždíme na rozcestí Jinecká Baština (637 mnm).

Cesta pokračuje dále po perfektní lesní asfaltové cestě, zhoupne se a my se po dalších čtyřech kilometrech dostáváme na rozcestí Na Hlíně (550 mnm). Odtud to máme už jenom kousíček na zříceninu hradu Valdek. Tady se zastavíme, zříceninu si objedeme a uděláme několik fotografií. Od Valdeku nás čeká pořádný sjezd až do Neředína. Tady projedeme okolo vodní nádrže Záskalská a po malé chvilce přijíždíme k Mrtnické skále, na které je značka povodně v roce 1872 ve výšce dospělého člověka.

Pak vjíždíme do Mrtníku a po krátké chvíli do Komárova. Tady se nachází několik litinových soch z dílen komárovských železáren. Ještě obhlížíme místní cukrárnu, ale ta je bohužel v neděli zavřená. Nezbývá, než pokračovat dále. Vyjíždíme z městečka a znova začínáme pořádně stoupat. Cesta nás přivádí na rozcestí U Kařízku (516 mnm) a my vjíždíme do Plzeňského kraje. Po pár set metrech vjíždíme do Kařízku a odtud krátkým sjezdem do Kařezu.

Překřižujeme hlavní silnici a míříme do čtyři kilometry vzdáleného Zbirohu. Odtud jedeme zkratkou kolem hřbitova a stoupání je místy více jak 12%. Zanedlouho vjíždíme do zámeckého areálu a po krátkém výšlapu se ocitáme před branami zámku Zbiroh. Ten je samozřejmě moc krásný a vévodí mu ve vstupu dvě kamenné sochy lvů. Už máme docela i hlad a chuť na pivko a tak jdeme do restaurace na nádvoří. Ani by nám nevadilo, že je to tady dražší, ale chování personálu nás opravdu odrazuje.

Sjíždíme tedy zpátky dolů do centra a tady objevujeme příjemnou jídelnu. Dobře se najíme a dokonce za poloviční cenu. Takže se opět potvrdilo, že všechno zlé je na něco dobré. Po dvanácté hodině pokračujeme dále. Ještě kousek sjedeme a znova začínáme stoupat. Jedeme po silnici, ale naštěstí provoz je velice slabý. Cesta nás přivádí do obce Týček (476 mnm) a v ní se stáčíme vpravo. Dalším 7 kilometrů kopírujeme hranici lesa CHKO Křivoklátsko. Když se ocitneme asi kilometr před Žebrákem, otevírá se nám úchvatný výhled na oba hrady Žebrák a Točník.

Sjíždíme dolů k Žebráku a jdeme se samozřejmě podívat nahoru na věž. Opět parádní výhled. Nakonec se rozhodujeme, že si vyšlápneme nahoru i k hradu Točník. No je to celkem makačka, ale my s Irmou, Jarčou, Kamilem a Hančou tam vyjíždíme. My s Kamilem jdeme ochutnávat místní pivo a holky mezitím jdou na prohlídku. Po třetí hodině vyrážíme dále. Sjíždíme dolů do obce Žebrák a pokračujeme po silnici.

Projedeme přes ranvej sportovního letiště a ocitáme se v Hořovicích. Zde se nachází starý i nový zámek a my míříme k tomu novému. Uvnitř se nachází kavárna a my si jdeme dát něco dobrého na zub. Pak pokračujeme přes obce Rpety a Felbabka do Křesína. Tady nás čeká úsek po nezpevněné cestě a zvlášť sjezd je pro některé z nás nepříjemný. Ale tento úsek necháváme rychle za sebou a už parkujeme svá kola na zahrádce rodinného pivovaru Vilém v Jincích. Samozřejmě jdeme zdejší pivo ochutnat.

Z Jinců pokračujeme po hlavní silnici, ale i tady nastěstí není skoro žáden provoz. Z této silnice uhybáme po pěti kilometrech vpravo. Čeká nás krátká spojka s nezpevněným povrchem a musíme rovněž překonat železniční trať. Ale za ní se opět vjíždíme na silnici a ocitáme se v Dominikálních Pasekách. Po pár minutách jsme v Bratkovicích a odtud už cestu známe. Trošku nastoupáme a po šesti kilometrech jsme zpátky v Obecnici. Dáme si pořádnou sprchu a večřer ještě jdeme s Kamilem a Vaškem na dvě piva do místní hospůdky.