Hranice - Lipník nad Bečvou - Helfštýn - Všechovice - Kelč - Valašské Meziříčí - Hustopeče nad Bečvou - Teplice nad Bečvou - Hranice

Je druhý den naší cyklodovolená na Hranicku a dneska jsou v plánu dva velké cíle. Jedním z nich je hrad Helfštýn a tím druhým je město Valašské Meziříčí. Vstáváme před sedmou hodinou, snídáme, chystáme si věci a osm hodin se celá naše parta vydává na cestu. Je teplo, oblohu máme dneska zamračenou, ale podle předpovědi by pršet nemělo. Vyjíždíme z kempu v Hranicích a projíždíme kousek městem.

U Bečvy najíždíme na cyklostezku, která vede kolem řeky, a s miláčkem se shodujeme, že tahle stezka je perfektní. Jedeme po levém břehu, zpočátku projíždíme mezi stromy a poté už kolem travnatých luk. Dokonce se vylepšuje i počasí a vysvítává nám sluníčko. Do Lipníku nad Bečvou (228 mnm) to máme po této cestě zhruba 13 kilometrů. Jede se perfektně, pohodově po rovince a asfaltu, a tak zanedlouho vjíždíme do výše zmiňovaného města.

Směřujeme se na náměstí, kde se podivujeme zvláštním kovovým sochám, které jsou zde vystaveny. Rovněž se nám líbí celkový vzhled náměstí. Projdeme si to tady, uděláme nějakou fotečku a jdeme ještě navštívit infocentrum. Tam si kupujeme klasicky turistickou magnetku a dostáváme zdarma výbornou cyklomapu. Jsme na začátku naší dnešní etapy, a tak se nějak zvlášť nezdržujeme a otáčíme kola zpátky. Znova najedeme na cyklostezku kolem Bečvy a pojedeme po ní zhruba 2 kilometry do Týna nad Bečvou, kde se od řeky odpojíme.

Jakmile dorazíme do Týna nad Bečvou (235 mnm), začínáme okamžitě stoupat. Trasa nás dovede na Helfštýn a já se těším, že si zdejší stoupák konečně projedu na kole. Už jsem ho sice jel, ale jenom na trenažéru na Brněnském výstavišti. Opírám se do pedálů, ujíždím ostatním a za několik chvilek už zase funím jako lokomotiva a potím se jako zloděj. Po necelém dvoukilometrovém stoupání se ocitám u hradeb Helfštýna (375 mnm). Sesedám z kola, sundávám batoh, sedám si na kamennou zídku a čekám na ostatní.

Když dorazí ostatní, jdeme se podívat dovnitř. Větší polovině se na prohlídku nechce, chtějí jít na pivko a pak že pojedou dále. Nás, kteří se chceme na hrad podívat celý, zůstává šest. Kupujeme se lístky a procházíme si rozsáhlý hradní komplex. Dokonce se přidáme jednu chvíli k průvodci a jsme svědky výkladu a ražby mincí. Samozřejmě se podíváme na vyhlídkovou hradní věž, uděláme nějaké fotky a pomalu se vracíme ke kolům. Ale než odjedeme, dáme si v místní restauraci svíčkovou a pivko.

Je 11 hodin a máme nejvyšší čas se vydat dále. Kousíček sjedeme dolů až k rozcestí Pod Helfštýnem (322 mnm). Teď nás čeká terénní výšlap lesem zhruba jeden kilometr dlouhý. Bohužel jsem si podle plánování map myslel, že zde bude zpevněná cesta, ale pravda je, že tohle je ryzí MTB cesta. Není divů, že krom Irmíska všichni sesedají z kola. Na prvním rozcestí však naštěstí začíná lesní asfaltová cesta a nejhorší máme za sebou. Po dalších několika set metrech se ocitáme na rozcestí Pod Krásnicí (405 mnm).

Z rozcestí pokračujeme rovně a U Huberta (409 mnm) se dáváme doprava a stále jedeme asfaltovou cestou, zanedlouho uhneme doleva a čeká nás delší sjezd. Pak znovu stoupáme a znova sjíždíme až do obce Dolní Nětčice. Do Horních Nětčic musíme znova nastoupat a je nám jasné, že dalších 10 kilometrů bude v podobném stylu nahoru a dolů. Další z vesnic na naší trase jsou Býškovice, znova se zhoupneme a ocitáme se ve Všechovicích. Zde se podíváme ke zdejšímu zámku, vyfotíme si ho a už zase sjíždíme a stoupáme do obce Kelč. Zde se rovněž nachází zámek, ale jeho areál je uzavřený, protože v současné době se zde nachází učiliště.

V Kelči se zastavujeme v místní hospůdce na pivo a chvilku odpočíváme, poté nás čeká opět sjezd a konečně snad pojedeme po rovince. Přijíždíme do Choryně a následně vjíždíme do Lhotky nad Bečvou a odtud to máme už kousek do Valašského Meziříčí. Tady projedeme přes náměstí a musíme ještě kousek vystoupat směrem k nemocnici, kde máme sraz z ostatních a mimo jiné tam na nás čeká další člen naší cykloparty. Dáme si opět pivko, ostatní už mezitím odjeli a pak se chystáme na cestu nazpátek.

Znova projedeme Lhotkou nad Bečvou a pak se směřujeme po cyklostezce na Hustopeče nad Bečvou. Tady si vyfotím zdejší kostelík a zámek a pokračujeme dále. Už se moc nezdržujeme, je docela hodně hodin a nebe se nám mračí. Jedeme ještě kousek po cestě a pak uhýbáme a jedeme skvělou cyklostezkou okolo Milotických rybníku. Zde je většina cyklotrasy tvořena asfaltem, ale malý kousek vede i po vyšlapané stezce. Přejedeme Bečvu na druhou stranu, kousek popojedeme a vjíždíme do obce Skalička. Zde je jednak zámek, který je rovněž provozován jako dětský domov a jednak je zde Červekův větrný mlýn. Než se jedeme podívat ke mlýnu, zastavíme se v místní hospůdce ještě na pivko a kofolu. Když se octneme u mlýna, Irmískovi dojde, že tento mlýn má její bývalý spolužák. Škoda, že už je tak pozdě a musíme jet dále.

Další z vesnic, kterou projedeme je ústí a dostáváme se na hlavní cestu u bývalé vápenky. Tady potkáváme několik cyklistů z naší party, a tak poslední kilometry dojedeme spolu. Projedeme okolo lázní Teplice nad Bečvou a za další kilometr parkujeme svá kola v kempu. Klasicky rituál jako je jídlo a sprcha je samozřejmostí. Po večeři se jde opět do místní hospůdky na kus řeči a pivko.