Lednice - Hlohovec - Sedlec - Valtice - Lednice

Dneska je čtvrtý a zároveň poslední den naší dovolené na Jižní Moravě. Bohužel musíme oba dva s Irmou do práce, tak nezbývá, než předčasně odjet. Ale dnešek si ještě užijeme na kolech. Pojedeme sami, protože si chceme projet Lednicko-valtický areál a zbytek skupiny jede trasu jinou. Jsme sbaleni, nakládáme věci do auta, kola na nosiče a kolem osmé ráno vyjíždíme do Lednice, kde auto odstavíme a budeme pokračovat na kolech.

V Lednici jdeme nejdříve navštívit infocentrum, kde si bereme nějaké mapky a kupujeme magnetku na ledničku a pak už hurá do zámeckého areálu. Je zde přísný zákaz jízdy na kole, tak alespoň blízké okolí zámku procházíme poslušně pěšky. Obdivujeme krásy této stavby a okolní zahrady. Uděláme nějaké fotky a pak už máme namířeno k minaretu. Když projdeme přístavištěm, nasedáme na kola a doufáme, že to nikomu nebude vadit. Přece jen je ještě ráno a je pracovní den, tak tudy moc lidí prozatím nechodí. Ke zmiňovanému minaretu je to něco přes kilometr, a tak za chvíli už u něho parkujeme svá kola a jdeme vystoupat nahoru. Z točitých schodů se nám za chvíli točí hlava, ale ten výhled z vrcholku stojí určitě za to. Když slezeme zpátky dolů, jdeme si ještě dát kafíčko.

Pak nasedáme na naše miláčky a jedeme ještě dál dozadu. Krásný singlík nás vyvede na hlavní cestu, kde přejedeme most a hned za ním odbočujeme zpátky do areálu a míříme asfaltovou cestou k Janovu hradu. Tento stavitelský skvost je vzdálený asi 3 km, takže po deseti minutách k němu dorážíme. Opět nezbývá než vytáhnout foťák a fotit. Mě přijde Janův hrad jako jeden z nejkrásnějších, které jsem kdy viděl. Tady si dáváme další pauzu a chvíli zevlujeme a sedíme na trávě ve stínu. Už zase začíná být pořádná výheň, tak dneska musíme pořádně doplňovat tekutiny a moc se nepřepínat.

Po pauze vyrážíme dále, projíždíme dřevěnou lávkou a o kousíček dále odbočujeme na rozcestí a máme namířeno po zelené značce k rozcestí Valtická alej. Zde odbočujeme doprava a čeká nás cesta mezi poli. Uf, je tady dobrá výheň, ještěže jedeme jenom kousek. Dojíždíme na hlavní cestu, odbočujeme znova doprava a po pár set metrech už zase odbočujeme pod stromy a na cyklostezku. Vyhupujeme se u Apollonova chrámu a prohlížíme si další architektonický skvost. Pokračujeme dále a jedeme po skvělé lesní cyklostezce. Je tady příjemný chládek a jede se parádně. Po chvilce se dostáváme k Novému dvoru a zde najíždíme na asfaltovou cyklostezku, která nás po kilometru dovádí k chrámu Tří Grácií. Další zastávka na focení a prohlídku.

Teď nás čeká sjezd do vesničky Hlohovec, tou projíždíme a už docela uvažujeme o něčem k snědku. Přijíždíme k Hraničnímu zámečku a vidíme, že je zde nápis restaurace a cykloterasa, tak tam stáčíme řídítka. Nádherný zámek, příjemné posezení, ale bohužel je zde jídlo poněkud dražší (což se dalo celkem očekávat), tak si dáváme jen kafíčko a džus. Dneska prostě nikde nespěcháme, máme čas a skoro polovina cesty je za námi. Domlouváme se s Irmískem, že zkusíme na jídlo najít něco dále a tak vyrážíme na cestu kolem největšího zdejšího rybníku s názvem Nesyt. Ten má pro nás příznačný název, protože nám už pořádně kručí v žaludcích. Jedeme asfaltovou cestou, stínu zde moc není, a tak jsme rádi, že za chvíli vjíždíme do Sedlece, kde snad najdeme nějakou hospodu. Nacházíme, ale bohužel zde nevaří. Ptáme se, jestli tady něco ještě je a jsme odkázáni na motorest u hlavní cesty. Naštěstí je otevřeno a mají i meníčka, takže smažená cuketa s bramborami se na nás po chvilce směje.

Najedeni k prasknutí vyjíždíme dále a já vím, co bude následovat, tak se snažím Irmu jemně připravit na to, že pošlapeme do kopce a hlavně, že teď nebude nikde žádný stín. Náš nynější cíl je kolonáda na Rajstně, která se vypíná nad Valticemi. Jedeme asfaltovou cestou a do obce Úvaly stoupáme mezi poli. Zvládáme to i s plnými bříšky bez potíží. Ale máme za sebou jenom půlku stoupáku, na Rajstnu si ještě musíme trošku máknout. Ale i tady se vyhupujeme bez jakéhokoliv problému. Další krásná stavba a další pauza na focení, prohlídku a vyhlídku z kolonády. Odtud nás už čeká sjezd do Valtic.

Z minula si pamatuji, že tady byl pořádný sjezd a padák. Je sice asfaltový, ale o to rychlejší. Prudká rovinka dolů a tachometr se zastavuje na hodnotě 77 km/h. Irmísek jede samozřejmě opatrněji. Vjíždíme do Valtic a jdeme omrknout zdejší velký zámek. Zamykáme kola a vcházíme na nádvoří. Dokonce máme takové štěstí, že jsme svědky krátkého šermířského souboje. Čas už zase trošku pokročil, tak jdeme ještě do obchodu pro nějaké pití a vydáváme se na cestu zpátky do Lednice. Hned za výjezdem z města odbočujeme na cyklostezku a už jsme zase v přírodě a naše pneumatiky brázdí prašnou cestu Ladenské aleje. Zanedlouho vjíždíme do lesíku a přijíždíme k další stavbě, tentokráte s názvem Rendez-vous.

Odtud si chrochtám blahem, protože lesní cyklostezka je opravdu dokonalá. Jediným malým mínusem je provoz na ní. Musíme předjíždět, vyhýbat se a cyklostezka zase tak široká není. Po chvilce se nám objevuje v lese kaple Svatého Huberta a já zůstávám stát skoro s otevřenou papulou. Další nádherný stavitelský skvost a já si říkám, že je to až neuvěřitelné, kolik staveb tady je. A hlavně jsem to tady nikdy takhle pořádně neprojel a to jsem zde na kole potřetí. Jedním slovem paráda. Jedeme dále, čeká nás mírný terénní sjezdík v písku a po chvilce dojíždíme opět k chrámu Tří Grácií.

Znova odbočujeme doleva na asfaltovou cestu k Novému Dvoru, ale zde se stáčíme doprava a sjíždíme mezi Mlýnský a Prostřední rybník. Na konci odbočíme doleva, jelikož chci Irmě ukázat ještě Rybniční zámeček. K tomu už ale nejdeme, fotíme si ho jen z cesty. Ještě kousek a jsme na hlavní cestě. Teď už asi dva kiláčky a jsme zpátky v Lednici a jdeme ještě na jedno kafíčko do restaurace, kterou znám. K autu to máme, co by kamenem dohodil, takže se zanedlouho převlékáme, nakládáme kola a vyjíždíme domů do Kroměříže. Oba dva se těšíme na pořádnou vanu.