Rudíkov - Uhřínov - Velké Meziříčí - Fajtův kopec - Oslava - Budišov - Rudíkov

Je konec března a panuje parádní počasí, vyrazili jsme s Irmískem na dva dny na výlet. Naším cílem se stala Třebíč, kde jsme strávili jednu noc. Po vydatné snídaně v hotýlku Kocour nakládáme kola na auto a přesouváme se do nedaleké obce Rudíkov, odkud vyrazíme na náš dnešní výlet. Naším cílem se dnes stane Velké Meziříčí, potažmo rozhledna na Fajtově kopci. Po desáté hodině parkujeme a nasedáme na kola.

Z Rudíkova začínáme stoupat a po zhruba třech kilometrech odbočujeme před obcí Hroznatín na žlutě značenou polní cestu. Opět začínáme stoupat, sluníčko krásně hřeje a my musíme zastavit, abychom se svlékli. Znovu opakuji, že si nevzpomínám, kdy bych jezdil v březnu v krátkém dresu. Podjedeme pod kopcem Na Hlavinách a zanedlouho se napojujeme na asfaltovou silnici. Ta nás sveze do vesnice Horní Heřmanice.

Odtud pokračujeme ve sjezdu a dojíždíme do obce Uhřínov. Tady se napojujeme na cyklotrasu, která bude celou dobu kopírovat říčku Balinku. A hned na začátku této trasy objevujeme lesní bar U Bobra. Zastavíme se, uděláme nějakou fotku, Irmísek si dává na pití zelený čaj a já si dávám pivko. Po krátké pauze vyrážíme dále a před námi je osm kilometrů fantastické cesty Balinským údolím. Pozorujeme pomalu se probouzející přírodu, lapáme sluneční paprsky a relaxujeme v tichu přírody. Cesta neznatelně klesá a nám se jede opravdu parádně.

Na konci této cesty se dostáváme na okraj Velkého Meziříčí a vjíždíme do centra města. Náměstí nám nijak zajímavé nepřijde a my hledáme restauraci, kde bychom si mohli dát oběd. Nakonec volíme restauraci Jupiter a kola si zamykáme dovnitř do haly. Když máme žaludky plné, nasedáme zpátky na kola a čeká nás krátký výšlap k místnímu zámku. Tady se podíváme na nádvoří, uděláme nějakou fotku a pak se vracíme zpět na hlavní silnici.

Z Velkého Meziříčí vyjíždíme okolo řeky Oslavy, podjíždíme nejvyšší most dálnice D1 s názvem Vysočina a za ním se stáčíme doprava. Začínáme stoupat, podjíždíme krásný kamenný železniční viadukt a ocitáme se v chatkové oblasti. Před námi vyvstává krátký, ale příkrý výšlap se stoupáním 21%. Já zatínám všechny síly a dokážu ho vyjet. Irmísek raději v klidu kolo vytlačí. Když se dostaneme k výhledu, vidíme, že jsme už slušně vysoko. A tady vidíme další zajímavost, kterou je černý železný trůn se zlatou korunou. Zastavujeme a děláme si sérii fotek.

Odtud to už máme jen pár stovek metrů a vyjíždíme na vrchol Fajtova kopce, kde se nachází turistická chata, rozhledna a lyžařský vlek. Chata ještě otevřená není a my zamíříme rovnou na rozhlednu. Konečně se sem podívám. Už dlouho to mám v plánu, snad od té doby, co stojí a vídávám ji z dálnice. Z rozhledny je samozřejmě skvělý výhled a my na jedu stranu máme Velké Meziříčí jako na dlani a na stranu druhou vidíme část Vysočiny včetně nedaleké vodní nádrže Mostiště. Opět uděláme nějaké fotky a pak scházíme zpátky k bikům.

Nasedáme a sjíždíme zpátky do Velkého Meziříčí a naší nynější společnicí bude řeka Oslava. Nejprve se prosmýkneme městem a pak už najíždíme do Nesměřského údolí. Čeká nás osmi kilometrová trasa, zpočátku asfaltová a posléze vedoucí po polní cestě. A opět pozorujeme meandry řeky, opět máme kolem sebe přírodu a opět neslyšíme nic jiného než zvuky přírody. Sice cesta kolem Oslavy není tak záživná jako kolem říčky Balinky, ale i tak to tady stojí za to.

Přijíždíme do obce Oslava a odtud se už od řeky odpojíme a začínáme stoupat. Do Budišova, kam máme namířeno, to máme pět kilometrů a cestou projíždíme obcí Studnice. V Budišově se krátce zastavíme u zdejšího zámku, který je ale nepřístupný. Pak se přesouváme po hlavní cestě do obce Nárameč, kde se odpojíme a dále budeme pokračovat polní cestou. A tato cesta nás po čtyřech kilometrech přivádí zpátky do Rudíkova a my máme dnešní výlet za sebou. Nakládáme kola, přezouváme se a před námi je přesun domů do Kroměříže. Večer si ještě zaskočíme na pivko a úspěšně zakončujeme náš prodloužený víkend.