Jindřichův Hradec - Červená Lhota - Deštná - Kamenice nad Lipou - Žirovnice - Nová Včelnice - Jarošov nad Nežárkou - Jindřichův Hradec

Máme tady úterý a naše cyklodovolená se nachýlila do poloviny. Dneska vyjedeme na opačnou stranu než včera a hlavními body zájmu budou zámek Červená Lhota, Kamenice nad Lipou a Žirovnice. Bude to zase dobrá zabíračka, protože předpověď počasí hlásá velmi vysoké teploty a samozřejmě předpokládám, že na dnešní trase bude několik větších stoupání. Dneska s námi už pojede i Hanča a naše parta je poměrně slušně veliká.

Nejprve se proplétáme centrem Jindřichova Hradce a poté najíždíme na hlavní silnici vedoucí směrem na Lodhéřov. Z té naštěstí po čtyřech kilometrech odbočujeme a přijíždíme do obce Studnice. Ta je zajímavá tím, že se nad ní nachází kamenný kruh z menhirů. Kruh tvoří 12 kamenů, 9 z nich bylo vykopáno u Stráže nad Nežárkou a 3 pocházejí z okolí. Tady se nezapomeneme zastavit a vzniká další společné foto.

Nad Studnici nás čeká první větší stoupání a už teď, v 9 ráno, je pořádné vedro. Ještě, že vjíždíme mezi stromy a do Pluhova Žďáru sjíždíme. Tady se zastavíme u místního malého zámečku a uděláme další fotku. Nasedáme zpátky na kola a po třech kilometrech přijíždíme do Červené Lhoty. Představovat zdejší nádherný zámek asi nemá smysl. Strávíme zde poměrně dost času, fotíme a obcházíme si Zámecký rybník.

Z Červené Lhoty vyjíždíme po silnici na Deštné a po dalších třech kilometrech se tam ocitáme. Nad obcí Deštná se nachází bývalé lázně a rovněž renesanční poutní kaple sv. Jana Křtitele, která proslula pověstí o zázračném omlazujícím pramenu. U té se zastavíme, chceme udělat pár fotek, když se z protějšího domu ozývá otázka, jestli chceme jít na prohlídku kaple. V dobré víře, že to bude rychlá „patnáctiminutovka“ souhlasíme.

Bohužel jen 15 minut trvá paní průvodkyni, než přijde k nám. Nahlas přemýšlím, že jestli je paní tak 130 let, tak pověstí o pramenu nelhaly a jen čekám, kdy se u jejich nohou zjeví černá kočka a na ramenou ji přistane havran. Jenže to si paní vzpomene, že vlastně klíče od kaple nechala doma a je z toho dalších 10 minut. No a její výklad je tak zevrubný, že ji po několika desítkách minut musíme přerušit a vymluvit se na objednanou hodinu obědu v Kamenici nad Lipou. Když nám ve finále paní průvodkyně zapěje operní árii, bereme nohy na ramena a odjíždíme.

Pokračujeme tedy dále do obce Mnich, kde sjedeme z hlavní silnice a čeká nás dnešní druhý pořádný výšlap. Pot z nás kape proudem a vedro začíná být nesnesitelné. Když vyjedeme nahoru k místu zvanému Váňův les, zastavujeme se na 10 minut ve stínu stromů. Naštěstí odsud nás čeká delší sjezd až do Včelničky. To už jsme zpátky na hlavní silnici a před námi vyvstává krátký, ale hodně prudký kopec. Když ho máme všichni zdárně za sebou, vjíždíme do Kamenice nad Lipou.

Dostáváme se na náměstí a naše první kroky vedou do zdejšího pivovaru. Zamykáme kola, protože na zahrádce pod deštníky se nedá vydržet a jdeme na oběd dovnitř. Všichni se shodujeme, že je tam velmi hezké, mají výborné jídlo a ještě lepší pivo. To, si někteří z nás odvážnějších, nechávají přinést v tuplácích. Když jsme po obědě, vycházíme ven do pekelné výhně a jdeme se podívat na nádvoří místního zámku. Kupujeme si s Irmískem turistickou vizitku a nezapomeneme si dát do deníčku razítko.

Z Kamenice nad Lipou míříme do 11 kilometrů vzdálené Žirovnice. Už začínáme být unavení dnešními kopečky a tropickým počasím, a tak najíždíme na hlavní cestu. Směřujeme se do obce Rodinov. Samozřejmě, jak jinak, musíme znova šlapat do většího kopce. Ale jednu pozitivní stránku to má. Cesta je v této obci uzavřená, probíhají na ní stavební práce a tím pádem tady nejezdí žádná auta. Z Rodinova kousek sjedeme a na chvíli se ocitáme ve stínu lesa a pak už nás vítá obec Stranná. Z té sjíždíme a ocitáme se v Žirovnici.

Tady se jdeme podívat na místní zámek, prohlédneme si nádvoří, dáme si do deníčku razítko a vizitku a dáme si také pivko na osvěžení. Dá se říci, že z Žirovnice se vracíme stejným směrem, ale najíždíme už na cestu vedlejší a značenou jako cyklotrasa. Před námi je stoupání krásnou alejí. Pot z nás kape, funíme a snažíme se v tom vedru nepadnout za vlast. Do Litkovic zase sjíždíme a jak jinak, za nimi znova stoupáme. Přijíždíme do obce Štítné, která je proslulá památníkem Tomáše Štítného ze Štítné.

Ze Štítné opět sjíždíme a poté znova začínáme stoupat. Dostáváme se do městečka Nová Včelnice a ptáme se místních na nejbližší hospodu. Usedáme na zahrádce v příjemném stínu a jdeme si udělat pauzu a doplnit tekutiny. Z Nové Včelnice jedeme okolo úzkorozchodné železnice a míříme do Lovětína. Po asi třech kilometrech se ocitáme v Jarošově nad Nežárkou a jdeme si znovu dát pivko do místní hospůdky. Pak si prohlédneme zdejší kamenný most římského typu a jelikož je už půl sedmé, míříme domů.

Za Kruplovem si prudce vyšlápneme krátký úsek a ocitáme se na polní cestě. Dalším místem, kterým projedeme je Rodvínov a za ním nás čeká další, asi dvoukilometrový, nezpevněný úsek. Všechno zdárně zvládáme a dostáváme se na předměstí Jindřichova Hradce. Parkujeme svá kola v domově mládeže a jdeme si dát pořádnou sprchu. A jelikož se zítra ráno přesouváme na jiné místo, balíme naše věci. Večer jdeme ještě s Irmískem a Hankou do centra města na dobrou večeři a pivko.