Saint Benoit, Sainte Rose, Mare Longue les Bas, Langevin, Cilaos

Je 26. prosince a my trávíme čtvrtý den na magickém ostrově Réunionu. Bohužel se nám čas krátí a proto dnešní výlet proběhne jako automobilový. Chceme objet celou jižní část ostrova a posléze vyjet na náhorní plošinu Cilaos. Ráno ale vstáváme v poklidu, chystáme si snídani, plánujeme dnešní den a po desáté hodině vyjíždíme z našeho skvělé ubytování s Sainte Suzanne.

Najíždíme na dálnici a míříme do 25 kilometrů vzdáleného Saint Benoit. Tady nám dálnice končí a ocitáme se na normální silnici. První zastávku děláme v městečku Saint François, kde se nachází kostel Sv. Anny z roku 1863, který je památkově chráněnou budovou. V roce 1969 byla v kostele natočena svatební scéna Catherine Deneuve a Jean-Paul Belmondo ve filmu Mississippi Mermaid. Jdeme se podívat dovnitř a poté si uděláme pár fotek tohoto krásného kostela.

Popojíždíme dále a zastavujeme se u další turistické zajímavosti, visutého mostu přes řeku Riviére de l'Est - Le pont suspendu de la Riviére de l'Est nebo také označován jako Pont d´Anglais. V roce 1894, když byl dostavěn, to byl s maximálním rozpětím 152 metrů nejdelší most na světě. Jeho dřevěná paluba je nesena 103 kilometry nosných lan, 61 tunami železa a 25 tunami litiny. Bohužel je tento most už uzavřen, ale přesto je na něho krásný pohled a my si to tady obcházíme a z hlavní cesty děláme krásné fotografie.

O 11 kilometrů dále na nás čeká další zajímavost – kostel Notre Dame des Laves v městečku Piton Sainte Rose. Tento malý svatostánek je vnímán jako symbol zázraku, k němuž zde došlo v roce 1977, kdy došlo k sopečné erupci vulkánu Piton de la Fournaise. Lávový proud tehdy zcela nečekaně zamířil přímo na městečko Piton Sainte Rose, které kompletně zničil až na jednu budovu, kterou byl právě tento kostel. Láva se tehdy blížila přímo ke kostelu a zdálo se, že jeho osud je zpečetěn. Proud se však těsně před kostelem rozdělil, obtekl kostel kolem dokola, a za ním se zase spojil. Jdeme se podívat i dovnitř kostela a tady se nachází spousta dobových fotografií z této události včetně jejich popisu.

V místním bistru si dáme studené pití a vyrážíme dále. O pár kilometru jižněji projíždíme obrovskými lávovými poli. Jedná se o úsek 10 kilometrů a cestu museli znovu prokopávat ve čtyřech místech a to v roce 2002, 2004 a 2007. Na lávovém poli z roku 2007 se nachází i vyhlídka, my zastavujeme a jdeme se na ní samozřejmě podívat. Nad sebou máme prudké svahy sopky Piton de la Fournaise a pod sebou Indický oceán. Z lávových polí vysoko nad námi se ještě kouří, po nedávné sopečné činnosti. Opět velice zvláštní a úchvatné místo.

Znova popojedeme několik kilometrů a zastavujeme, protože se nacházíme na vyhlídce v městečku Mare Longue les Bas a máme tady krásný pohled na divoké lávové pobřeží, o které se tříští mohutné vlny oceánu. Uděláme nějakou fotku, sníme müsli perníčky a znova nasedáme do auta. Delší zastávku děláme o 13 kilometrů dále v Langevinu, což je nejjižnější místo Réunionu. Parkujeme auto a jdeme se podívat k moři, které je obklopeno sopečnými útesy. Opět vzniká pár unikátních fotek a pak se přesouváme k nedalekému menšímu vodopádu kaskády Jacqueline na říčce Langevin.

Jelikož čas neúprosně běží a hodinky ukazují druhou hodinu odpolední, musíme se vydat dále. Vjíždíme do města Saint Joseph a směřujeme se na nedaleký Saint Pierre. Za ním odbočujeme a náš cíl je jasný. Vyjet na náhorní plošinu Cilaos. Protáhneme se městečkem La Riviére a za ním to začíná. Úzká silnice se ostře zakrajuje do skalních masívů a do Cilaosu je to opravdová řidičská zkouška, protože nás čeká 400 zatáček. Občas se zastavíme, abychom si udělali nějakou fotku.

Je po čtvrté hodině, my projíždíme úzkým tunýlkem a na jeho konci se nám odkrývá dech beroucí a impozantní výhled na náhorní plošinu Cilaos a nad ním se tyčící nejvyšší horu Piton des Neiges (3070 mnm). Zastavujeme a dáváme možnost vzniknout jedinečným fotkám. Do městečka Cilaos to ještě máme pár kilometrů, ale po chvilce vjíždíme do centra. Jsme v nadmořské výšce 1200 mnm, parkujeme a jdeme si projít městečko.

Hlavně taky hledáme nějakou restauraci, ale bohužel. Projdeme si nejhlavnější ulici v centru, ale bohužel. V tuto hodinu mají všichni zavřeno a maximálně vám donesou pití. Hlady už šilháme a nakonec musíme vzít zavděk menším marketem, kde si kupujeme čerstvé bagety, šunku a sýr. Na lavičce „obědváme“ a pozorujeme, že se nad blízkým kopcem snáší mlžný mrak. Z něho prší a tím vzniká nádherná duha.

Pak se ještě rozhodujeme, že vyjedeme autem na vyhlídku Belvédére de la Roche Merveilleuse (1430 mnm), která se nachází nad Cilaosem. Projedeme nejprve přes kruhový objezd, kde se nachází kamenný nápis Cialos, jehož jednotlivá písmena jsou vytvořena postavami lidí. Hned za tímto objezdem se nachází kostel Église Notre-Dame des Neiges, pod kterým projíždíme. Po třech kilometrech přijíždíme pod vyhlídku a opět začíná drobně pršet. Do toho nám svítí sluníčko a vznikají dvě krásné duhy. Děláme si pár zajímavých fotek, kocháme se výhledem na Cilaos a vůbec nám nevadí, že jsme trochu mokří.

Je skoro půl sedmé, sluníčko pomalu klesá za horské masívy a my opouštíme fenomenální Cilaos. Čeká nás 400 zatáček dolů a já čekám, jestli si Kamil nezauzluje ruce. Ještě párkrát po cestě zastavíme, abychom si vyfotili hory v zapadajícím slunci a do města Saint Louis sjíždíme po tmě. Rádi bychom našli nějakou restauraci a konečně se pořádně najedli a tak se snažíme v mobilních mapách něco objevit.

Nakonec zastavujeme v městečku Étang Salé les Bains a jdeme do restaurace s názvem ĽEté Indien. Já si objednávám grilovaný mořský mix (tuňák, losos, mečoun, královská kreveta) za 20€ a moc si pochutnávám. Konečně máme dneska pořádné jídlo. Po večeři nasedáme do auta a přejíždíme do našeho ubytování. Dáváme si pořádnou sprchu a na dobrou noc panáka místního výborného rumu Isautier.