Krakow

Je téměř polovina prosince a my bychom se s Irmískem rádi podívali na nějaké vánoční trhy. Bohužel v naší republice to není možné díky zavedeným vládním restrikcím proti covidu. Nejbližší možný výlet můžeme uskutečnit do polského Krakowa. A jelikož jsme to už nějaký rok měli v plánu, volba je jasná. Z Kroměříže vyjíždíme okolo jedenácté hodiny a po třech hodinách jízdy parkujeme v centru druhého největšího polského města.

Jelikož je kolem druhé hodiny po poledni, naše první myšlenky jsou na oběd. Procházíme krásným parkem a vcházíme na hlavní bulvár (ulice Grodzka). Tady téměř ihned narážíme na restauraci Fiorentina, která je uvedena v Michelinském průvodci. A proč ne, plácneme se přes kapsu, jsou přece Vánoce. Vcházíme dovnitř, personál nás usazuje a my se cítíme trochu nejistě, protože jsme vlastně nikdy nebyli v nějaké noblesnější restauraci.

Ale personál naše obavy rychle rozptýlí a my se tady cítíme příjemně. Dokonce máme vedle sebe fotku s Václavem Havlem, který tuto restauraci rovněž navštívil. Předkrm je velice zajímavý, máme rajčátka plněné výborným sýrem. Na hlavní chod si objednáme jesetera a opět jsme s volbou jídla spokojeni. A sladká tečka na závěr je opravdu famózní. Pak už nezbývá nic jiného, než zaplatit účet a můžeme vyrazit poznávat krásy Krakowa. Po bulváru míříme dále, míjíme kostel sv. Apoštolů Petra a Pavla a přicházíme pod Wawel.
Citace - Wikipedie: Wawel

Začíná se stmívat a my si celý Wawel procházíme. Je to tady vskutku impozantní místo a my začínáme litovat, že jsme nevyrazili hned ráno a nešli zde i na prohlídku dovnitř. Děláme několik fotek a z vyhlídky nad Wislou pozorujeme barevně osvětlené velké ruské kolo. Když obejdeme celý Wawel, scházíme zpátky dolů na bulvár a míříme do centra na vánoční trhy. No už tady slušně přibývá lidí a když přicházíme na Krakowský rynek, což je hlavní náměstí ve starém městě, doslova se podíráme davem.

Na Krakowském rynku se opět nachází spousta zajímavostí, z nichž nejhlavnější jsou: Mariánský kostel, který se nachází ve východním rohu náměstí a je to trojlodní cihlová gotická bazilika se dvěma věžemi v průčelí z poloviny 14. století. Na památku pověsti, podle níž zde byl za tatarského vpádu zastřelen trubač, který troubil na poplach, troubí se z věže každou hodinu tradiční melodie hejnal. Další památkou je kostelík sv. Vojtěcha, který patří k nejstarším v Krakowě. První dřevěný kostel vznikl na přelomu 10. a 11. století na místě, kde snad kázal sv. Vojtěch. Dnešní románský jednolodní kostel se čtyřbokým presbytářem byl na začátku 12. století postaven z kamenných kvádrů. Z těchto časů pochází portál a okno. V 17. a 18. století byl kostel barokně přestavěn, zdi byly zvýšeny a kostel dostal novou kopuli a nový vchod na západě. Nesmíme zapomenout na tržnici Sukiennice, která stojí uprostřed rynku a vznikla patrně ve 13. století, ve 14. století byla přestavěna v gotickém stylu. Zděná patrová budova z let 1556–1559, 108 metrů dlouhá, se dvěma řadami krámků uvnitř a novogotickými arkádami po obou delších stranách. Musíme zmínit i radniční věž, která je čtyřhranná, 70 metrů vysoká a je z cihel a kamene, vstup střeží dva lvi. Věž je pozůstatek později zbořené radnice z doby kolem roku 1300. V neposlední řadě zde stojí pomník básníka Adama Mickiewicze, který byl navržen Teodorem Rygierem a odhalen roku 1898 ke stému výročí narození básníka.
Citace - Wikipedie: Krakov

Prodíráme se náměstím okolo stánků, kupujeme si nějaké sladkosti pro nás a pro rodiče. Nasáváme vánoční atmosféru a obdivujeme se krásným vánočním ozdobám, kterou jsou zde na trzích k mání. Když máme vánoční trhy prolezlé, vracíme se zpátky. Konečně jsme vypadli z davu lidí a jdeme si dát do místního baru něco horkého na pití. Já volím nealkoholický punč, Irmísek si dává svařené víno. Pak se už vracíme k našemu autu a cestou domu do Kroměříže si uděláme krátkou zastávku u mých rodičů v Karviné.