Velká Rača (1236 mnm)

Je silvestr a my budeme trávit dnešní noc a oslavu na chatě v údolí pod Velkou Račou. Přijíždíme hned dopoledne za naším kamarádem Marcelem. Samozřejmě, že se nebudeme hned opíjet a nacpávat si břicha. A proto se vydáváme pěšky na vrchol Velké Rači. Zpočátku jdeme po asfaltové silnici asi 1,5 km až k parkovišti Dedovka, kde je i nástupní stanice čtyřsedačkové lanovky. Všude je plno lyžařů a my chvíli litujeme, že jsme si taky nevzali lyže. Dáváme si na zahřátí svařák a po malé chvilce začínáme pořádně stoupat pod lanovkou po vyšlapané sněhové pěšince. Jdeme až k první chatě, která se nachází asi v 1/3 sjezdovky. Mimochodem, zdejší sjezdovky jsou široké, kvalitně udržované a velice dobře se zde lyžuje. Ne nadarmo se tady tomu říká Snow paradle. Pokračujeme dále, křižujeme jednu část sjezdovky a jdeme opět pod lanovkou. Teď už jdeme vyrolbovaným terénem. Vycházíme nahoru na sjezdovku k vrchní stanici lanovky Dedovka. Odtud máme nádherný výhled na Beskydy, včetně Lysé hory. Svítí sluníčko, na nebi je blankyt a viditelnost je neuvěřitelně dobrá. Zima také není, takže se dnešní výlet maximálně vydaří. Odtud nás čeká asi 1km dlouhá cesta po hřebeni až k vrchní stanici lanovky Lalíky. Kolem nás projíždějí lyžaři a naopak, do kopce, jde po svých pár turistů a skialpinistů.

Od stanice lanovky jde už jenom vyšlapaná cestička a opět se začíná trochu zvedat. Vcházíme do lesíku, a když z něho vycházíme, naskytuje se nám nádherný pohled na Velkou Fatru. Děláme fotky a válíme se ve sněhu. Cestou potkáváme jednu postarší turistku, která tuto cestičku jede dolů po zadku na igelitové tašce. Zastavuje, směje se a vřele nám tento zážitek doporučuje. Nu což, nápad to není špatný, ale odkud vzít igelitové pytle? Už nám nechybí daleko k vrcholu, který představuje oblý kopec, když začíná pofukovat vítr a na řadu přicházejí čepice a kapuce. Když dorazíme na vrcholek, tají se nám dech, protože máme v dálce před sebou Vysoké Tatry a tím, jak jsou osvětleny sluníčkem, působí ještě majestátněji. Vyhlídka je ještě umocněna zdejším „pódiem“ s informačními tabulemi. Chata na Velké Rači je odsud kousíček níže a je už na polské straně. Naštěstí se zde dá platit i slovenskými Korunami. Jdeme si dát do chaty něco k jídlu a pití a trošku si odpočinout a osušit se.

Po hodince se obracíme na cestu zpátky a vracíme se stejnou cestou, jakou jsme sem došli. Zkoušíme jet chvíli po zadku, po vzoru výše zmiňované turistky“ a také se nám to v prudších místech úspěšně daří, ale ono přece jenom ten sníh proleze i pod sněhovým pásem bund, takže této blázniviny brzo zanecháváme. Ale aspoň jsme se při tom pořádně nasmáli. Cesta zpátky nám utíká hodně rychle, hlavně ze sjezdovky dolů, takže za chvíli stojíme opět na parkoviště pod sjezdovkou. Tady potkáváme Marcela s přítelkyní, kteří si byli provětrat své lyžařské nářadíčko. Dáváme si ještě svařáček a jdeme dolů k chatě chystat silvestrovskou oslavu. Večer popíjíme hlavně vínko a ochutnáváme specialitky, které každý z účastníků donesl. Vládne skvělá a veselá nálada a už od setmění odpalujeme co hodinu ohňostroje, jelikož na půlnoční oslavu a ohňostroj se chystáme na parkoviště Dedovka, kde se bude konat velká akce …