Kladno - Hostivice - Bílá hora - Břevnov - Unhošť - Lány - Kladno

Je pondělí, třetí den naší cyklodovolené a na dnešek se obzvláště těším, protože bychom se měli dostat na slavnou Bílou horu. Snídáme, chystáme do batohů nezbytnosti a okolo osmé hodiny ráno stojíme před naším ubytováním v domově mládeže v Kladně. Dnešní předpověď opět slibuje pekelnou výheň, tak si budeme muset hlídat hlavně pitný režim.

Vyjíždíme, proplétáme se Kladnem a najíždíme chvilku na hlavní silnici vedoucí do Unhoště. Z té ale po malé chvilce odbočujeme vlevo a ocitáme se na štěrkové cyklostezce. Jede se pohodově, po dvou kilometrech překřižujeme silnici a pokračujeme stále ve stejném duchu zhruba další dva kilometry. Když dorazíme k hlavní cestě, sjíždíme do obce Hostouň. Odtud kousek nastoupáme a blížíme se k obci Jeneč. Ale tady špatně zvolí trasu a do Jenče se dostáváme oklikou přes průmyslovou zónu.

Odtud jedeme opět kousek po hlavní silnici a odbočujeme až k Litovickému rybníku. Odtud se proplétáme uličkami a ty nás za malou chvíli přivádějí k zámečku v Hostivicích. Ten není nijak zajímavý a funguje jako sídlo místního úřadu. Ale tady objevujeme jídelnu a všichni si dáváme výbornou polévku. Pak se ještě chvíli proplétáme a stoupáme uličkami a najíždíme na výbornou cyklostezku. Ta nás po dvou kilometrech dovede k nadjezdu nad dálnicí a my se po malé chvilce ocitáme v Řepích.

Zde se na krátkou chvilku zastavujeme u kláštera kongregace Milosrdných sester sv. Karla Boromejského a u kostela sv. Martina. Proběhne nezbytná fotodokumentace a před námi je cesta vzhůru obytnou částí. Zhruba v polovině křižujeme hlavní cestu a já obdivuji zdejší autosalón Ferrari. No jo, jsou to parádní autíčka. Zanedlouho přijíždíme ke kostelu Panny Marie Vítězné, který je součástí klášteru benediktinek. Opět nějaká fotka, objíždíme klášter a dostáváme se na Bílou horu.

Tady se na chvíli zastavíme, prohlédneme si malý památník a uděláme i společnou fotku. Za námi pozorujeme čnící vrcholek letohrádku Hvězda a právě k němu si to teď namíříme. Projíždíme mezi domy a zanedlouho vjíždíme do obory. Vítá nás stín stromů a konečně si trochu odpočineme od sluníčka. K letohrádku se dostáváme za krátkou chvíli a bohužel si tuto stavbu prohlédneme jen z venku, dneska je zavřeno. Nevadí, i tak se kocháme impozantní stavbou. Když si to tady všechno vyfotíme, pokračujeme oborou nazpátek.

Ale nevracíme se úplně, po cyklotrase sjíždíme k nedalekému Břevnovskému klášteru, který je nejstarší fungující mužský klášter v Čechách. Je poměrně rozsáhlý a my se s miláčkem a Jarčou jdeme postupně podívat k pavilónu Vojtěška a poté k oranžérii. Pak si zajdeme na pivko do zdejšího pivovaru a já ochutnávám místní speciál. Domlouváme se, že obědvat budeme jinde. Vracíme se zpátky do kopečka k oboře Hvězda, opět projíždíme mezi domy a zastavujeme u jedné místní restaurace. Tady mají meníčka, takže se konečně můžeme naobědvat.

Po jedné hodině odpolední jsme připraveni vyrazit dále. Sjíždíme zpátky ke klášteru v Řepích a pokračujeme kousek dále a míříme do obce Sobín. Další obcí, kterou projedeme je Břve. Před Červeným újezdem se jdeme podívat ke Františkánskému klášteru Hájek, ale ten je ukrytý v lese a za mohutným plotem, takže se otáčíme a vracíme se na silnici. Teď nás čeká poměrně nezáživná část cesty, kterou nám znepříjemňuje pekelná výheň. Teplota je opět vysoko nad stupněm 30.

Jsme rádi, že v Unhošti jdeme na další pivko a děláme pauzu. Jeden člen naší výpravy se už bude vracet do Kladna, aby si stihnul prohlédnout jeho pamětihodnosti. My ostatní máme před sebou ještě řádný kus cesty do Lán. Projíždíme Kyšicemi, Družcem a v Žilině začínáme zase pořádně stoupat. No dnešní etapa začíná být trošku trápením. Když jsme skoro na vrcholu stoupání, odbočujeme vpravo na lesní asfaltovou cestu. Po ní se tak krásně a mírně sjíždí, že přehlédneme odbočku na Lány a až na rozcestí Na Pískách zjišťuji, že jsme špatně

Nedá se nic dělat, přibudou dva kilometry. Vracíme se nazpět a už odbočujeme správně. Před námi je sjezd po turistické pěšině a ten nás přivádí k zámku. Ten je bohužel dnes veřejnosti nepřístupný, tak si ho můžeme prohlédnout jen z cesty. Míříme ještě kousek dále a usazujeme se v jedné příjemné hospůdce. Objednáváme si pivko a odpočíváme. Další naše stopy vedou na místní hřbitov, kde je pohřben náš nejslavnější prezident – Tomáš Garrigue Masaryk. Prohlédneme si to tady a poté sjíždíme k muzeu, před kterým se nachází velká socha Masaryka. Tady si uděláme společnou fotku.

Do Tuchlovic musíme jet po hlavní cestě, ale za touto obcí najíždíme na perfektní cyklostezku, která byla vytvořena z bývalé železniční trati. Teď se jede parádně, po většinu deseti kilometrové trasy jedeme ve stínu stromů. Vyjíždíme ve sportovním centru v Kladně a odtud už to máme jen kousek městem k našemu ubytování. Dnešní večer v Kladně je poslední, takže nás čeká ještě rychle balení. Pak už pořádná sprcha a můžeme si jít večer zpříjemnit na jedno do našeho oblíbeného Rock 'n' Rollu.