Bulhary - Lednice - Břeclav - Kolonáda na Reistně - Sedlec - Bulhary

Je začátek listopadu a jelikož má být dneska přívětivé počasí, vyrazíme někam na kolo. Navrhuji, že se podíváme na jižní Moravu a že ukážu Irmískovi krásnou cyklotrasu s Lednice do Břeclavi. Domluveno, balíme věci do batohů, převlékáme se do cyklistického, nakládáme kola do auta a vyrážíme. O půl 12 parkujeme v obci Bulhary a můžeme vyrazit na dnešní etapu.

Projedeme kousek po hlavní silnici a po chvíli odbočujeme vlevo a najíždíme na násep vedoucí podél řeky Dyje. Po kilometru přijíždíme k elektrárenskému jezu, kde se od řeky Dyje odpojujeme a najíždíme na lesní cestu. Vjíždíme do malebné podzimní přírody a po dalším kilometru, kdy projedeme rozcestí Nejdek, se pocity malebnosti umocňují. Do krásné zbarveného podzimního lesa se napojuje Zámecká Dyje a vytváří zde různé meandry a tůně. Několikrát zastavuji, abych mohl vytáhnout fotoaparát.

Tato úžasná cesta nás přivádí do města Lednice. Míříme ke zdejšímu zámku, abychom si udělali další fotky. Areálem je zákaz jízdy na kole, tak chvíli šlapeme po svých. Společně se vyfotíme a pak se vracíme zpátky na cestu. Objíždíme zámecké zahrady a míříme k nedalekému Loveckému zámečku. Hned za ním se nachází Janův hrad my k němu zamíříme. Sice jsme zde byli několikrát, ale je to tady krásné místo a určitě stojí za opětovnou návštěvu. Uděláme si opět několik fotek a vracíme se zpátky na lesní asfaltovou cestu.

Před námi je šesti kilometrová trasa přírodním parkem Niva Dyje a ta je fantastická. Cesta je zapadaná barevným listím a podzimní les je jak z pohádky. Několikrát vytahuji foťák a všechnu tu nádheru fotím. Trasa nás přivádí do Břeclavi a my se ocitáme u zdejšího zámku. Renesanční zámek nechal v roce 1570 přestavět z hraničního hradu Jan mladší ze Žerotína. Na začátku 19. století byl novogoticky upraven do podoby zříceniny, z této doby pochází také věž. Uděláme rychlou fotku a míříme na nedaleké náměstí, kde se snad najíme.

Bohužel jsou všechny restaurace zavřené díky koronavirové pandemii a jediné, co funguje, jsou výdejní okénka. Nakonec končíme u místního kebabu a na lavičce si pak nacpáváme bříška. Před půl druhou nasedáme zpátky na kola a přemísťujeme se do nedaleké Poštorné. Tady se krátce zastavíme u její dominanty – kostela Navštívení Panny Marie. Propleteme se městečkem a u kolejí najíždíme na polní cyklotrasu. Bohužel je po dešti a my se musíme vyhýbat velkým kalužím. Překřižujeme hlavní silnici a železniční přejezd a pokračujeme po cyklostezce.

Cesta je panelová, ale bohužel zde jezdí nějaká nákladní auta a všude je plno vody a bahna. Opatrně se posouváme vpřed a naštěstí asi po kilometru a půl provoz ustává a my se ocitáme u železniční trasy. Po dalším kilometru přijíždíme k Františkovu rybníku. Malebný kout si vyfotíme a pokračujeme po pohodové cestě. Ta nás zanedlouho přivádí k restauraci Na Celnici. Na chvíli zastavujeme a já si jdu koupit pivko do zdejšího obchůdku.

Po krátké pauze se vydáváme dále, překřižujeme hlavní silnici a pokračujeme polní cyklostezkou. Z té po kilometru odbočujeme vlevo a začínáme mírně stoupat krásnou alejí. Jedeme po cyklostezce s názvem Valtická a po třech kilometrech najíždíme na normální silnici. Z té ale opět odbočujeme na další obslužnou cestu a momentálně projíždíme mezi vinohrady. Pod námi vpravo se objevuje městečko Valtice a po levé straně máme krásné výhledy do rakouské krajiny.

Před námi vyvstává krátký sjezd a prudký výšlap. Už jsem ho jel z druhé strany a poprvé jsem zde dosáhl rychlosti přes 80 km/h. Ale kupodivu není to až tak dramatické a my se po malé chvilce vyhupujeme u kolonády na Raistně. Kolonádu nechal postavit kníže Jan Josef I. z Lichtensteinu k památce zesnulých bratří Filipovi a Aloisi I. a zesnulému otci Františku Josefu I. Je vybudovaná v podobě řeckého triumfálního oblouku a na její střeše se nachází vyhlídková plošina. Na chvilku se tady zastavujeme a uděláme si několik fotografií.

Od kolonády odjíždíme docela pozdě a sluníčko se pomalu chýlí k obzoru. Před námi je povětšinou klesání a my nejprve projedeme okolo muzea Železné opony a poté po hlavní silnici sjíždíme do obce Úvaly. Za nimi opět něco nastoupáme a před námi je čtyř kilometrová polní cesta, která nás sveze do obce Sedlec. Tou se protáhneme a znova začínáme stoupat.

Najíždíme na silnici a pomalu se prodíráme vzhůru. Před námi je více jak 100 výškových metrů a nám se postupně otevírá krásný výhled na rybník Nesyt. Zastavuji, abych udělal nějakou fotku a za pár chvil jsme nahoře. Teď už nás čeká jen čtyř kilometrový sjezdík do obce Bulhary. Pomalu se stmívá a my přijíždíme k našemu autu. Nakládáme kola, přezouváme se a těšíme se na horký čaj, který máme v termosce v autě. Pak už nezbývá nic jiného, než přejet zpátky do Kroměříže.