Náchod - Hronov - Police nad Metují - Ostaš - Broumov - Božanov - Machov - Náchod

Je druhý den našeho každoročního cykloputování a na dnešek mám připravenou nejtěžší etapu. Naším cílem bude osada Ostaš a posléze objezd celých Broumovských stěn. Vstáváme před sedmou, snídáme a chystáme se na výlet. Po osmé hodině jsme seřazení před domovem mládeže v Náchodě a můžeme vyrazit.

Z města vyjíždíme stejnou cestou, jakou jsme včera večer přijeli. Znamená to, že míříme po cyklostezce do Velkého Poříčí. Tady najedeme na hlavní silnici a míříme do nedalekého Hronova. I za tímto městem pokračujeme po hlavní cestě a před námi je devět kilometrů do Police nad Metují. Cesta sice nijak nestoupá, ale je nezáživná a panuje zde teď ráno celkem silný provoz. Vše máme po půlhodině za sebou a vjíždíme do Police.

Město se vyznačuje muzeem stavebnice Merkur a také klášterem benediktinů. Prohlédneme si to tady, uděláme pár fotek a pokračujeme dále. Z Police nad Metují začínáme stoupat na Ostaš. Překonáme skoro 200 výškových metrů na čtyřech kilometrech a zvlášť poslední úsek je výživný. Je po jedenácté hodině a my parkujeme svá kola na Ostaši. Ostatní se jdou podívat do skalního městečka, já s Irmískem zůstáváme v pohodlí místní hospůdky. Byli jsme tady totiž na naši první dovolené a Ostaš máme slušně prolezlý.

Postupně se vracejí ostatní členové naší party a chystáme se na další trasu. Kamil ještě projeví zájem o konzumaci zvěřinového guláše, a tak ještě chvíli na Ostaši zůstáváme a ostatní jedou napřed. Po druhé hodině nasedáme na kola, sjíždíme na hlavní cestu a míříme směrem na Pěkov. Odtud už zase stoupáme a nakonec se ocitáme pod Honským Špičákem. Od tohoto místa máme za odměnu sedmikilometrový sjezd, který nás přivádí do Broumova. A tady se zase všichni potkáváme.

Nejprve se jdeme podívat do areálu slavného Broumovského kláštera a samozřejmě všechno fotíme. Tady se od nás odpojí Alča se Štěpánou, které chtějí jít na prohlídku kláštera a budou se vracet zpátky vlakem. My zbylí zamíříme do nedaleké restaurace Baroque – U Tří růží a objednáváme si sice dražší, ale výborný oběd. Kromě Kamila jsme totiž nikdo nejedli. Až dokonale uspokojíme svoje chuťové buňky, přejíždíme na nedaleké náměstí. Uděláme pár rychlých fotek a směřujeme se k dřevěnému kostelu Panny Marie. I tady se krátce zastavíme.

Pak už ale vyjíždíme z města Broumov a míříme do sedm kilometrů vzdáleného Božanova. Cesta se nám několikrát zhoupne a mezitím mi povídá Mirek, že tady kdysi táhl kolo na zádech po kamenité cestě, když chtěli přejet na druhou stranu Broumovských stěn. Povídá, že myslel, že vypustí duši a že celou cestu pěkně nadával. To začínám mít špatné tušení, že by naše naplánovaná cesta mohla vést přesně po této brutalitě.

V Božanově odbočujeme vpravo, projedeme obcí a začínáme stoupat po modré turistické značce, která je zároveň značená i jako cyklostezka. Jedeme po úzké asfaltové cestě. Když přijedeme na hranici lesa, vše se mění a dodnes slyším Mirkův smích, když říká: „Jooooo, to je ta svinská cesta“. No nic se nedá dělat, jinou cestu nemáme, pokud bychom se nechtěli vracet přes Broumov nebo přes Polsko.

Najíždím na koňskou cestu a na chvilku mám pocit, že snad nebude tak zle kameny jsou hezky ložené, stoupání není nejhorší a s lehkými převody postupuji vpřed. V patách mi je Jarča na elektrokole. Ale zhruba po kilometru přichází asi padesátimetrový úsek vymletého kamení a prudkého výšlapu. Tady mi podkluzuje zadní kolo a už se nedokážu rozjet. Musím si teda kousek popojít pěšky. Za to Jarča to na svém e-biku zvládá vyjet celé. Za tímto úsekem se stoupání zmírňuje a my se ocitáme na normální lesní cestě bez kamení. Zbývající kilometr na rozcestí Machovský kříž (667 mnm) je brzo za námi. Odpočíváme a čekáme na ostatní. Posléze přijíždí Kamil, pak naše holky a Mirek. My s Kamilem scházíme pěšky až k nejhoršímu úseku a pomáháme s koly Vaškovi a Alči.

Všichni jsme šťastně na dnešním nejvyšším místě a před námi je konečně sjezd. Jenže na nedaleké rozcestí s názvem U Zabitého (568 mnm) je tento sjezd prudký, lehce kamenitý a myslím, že si ho užívám jen já s Kamilem. Ale opět to všichni zvládli, ocitáme se na široké lesní štěrkové cestě a konečně si můžeme v mírném sjezdu odpočinout. To už vjíždíme do obce Machov a hned u první hospody zastavujeme. Potřebujeme doplnit tekutiny a energii.

Jsme v Machovském hostinci, objednáváme si pivečka, polívky a někteří i gulášek. Perličkou je, že hostinský je bodrý chlapík s „krátkým zobákem“ a nakonec zjišťujeme, že bydlel nedaleko od Havířova. Je s ním sranda a opět se mi ukázalo, jak jsou tyto náhodná setkání zajímavá. Jelikož čas pokročil, musíme nasednout zpátky na kola.

Z Machova ještě slušně sjíždíme, ale samozřejmě proto, abychom mohli zase stoupat. A že stoupák do obce Vysoká Srbská stojí za to. Tady s Irmískem a Hančou odbočíme od hlavní silnici a ještě si vyjedeme k nedaleké rozhledně Na Větrné horce. Uděláme několik fotek a vracíme se k ostatním. Před námi je šestikilometrový sjezd, projedeme obec Ždárky a ocitáme se u naší známé cyklotrasy u řeky Metuje.

Odtud to máme už jen kousek na okraj Náchoda. Většina naší party se směřuje do domova mládeže, my s Irmískem a Kamilem s Hančou ještě do centra. Jdeme si dát ještě jedno čepované pivečko a pak se i my přesouváme do našeho ubytování na pořádnou sprchu a večerní společné poklábosení.