Jindřichův Hradec - Kačlehy - Zvůle - Ďáblova prdel - rozhledna U Jakuba - Mosty - Olšany - Strmilov - Jindřiš - Jindřichův Hradec

Je neděle a my máme před sebou druhý den putování s cykloturisty. Na dnešek jsem naplánoval trasu do srdce České Kanady. Vstáváme klasicky před sedmou hodinou, snídáme a chystáme se na výlet. V osm hodin jsme všichni připraveni vyrazit. Vyjíždíme z domova mládeže v Jindřichově Hradci a napojujeme se na hlavní silnici vedoucí na jih. Z ní po krátké chvíli odbočujeme mezi paneláky a hledáme cyklotrasu. Tu nakonec bez problému nacházíme a za dalších pár chvil jsme za městem.

Nejprve vjíždíme do obce Otín, tou projedeme a za ní nás čeká první větší kopeček. Stoupáme nad obec a na čele se nám objevují první krůpěje potu. Jako včera, tak i dneska bude panovat tropické počasí. Po krátké chvíli sjíždíme do Hrutkova a za ním se nám cesta znova začíná zvedat. Přijíždíme do Kačlehů a v nich se odpojujeme z asfaltové cesty. Najíždíme sice na cyklostezku, ale ta je určena spíše pro horská kola. Stoupáme po lesní cestě, na které leží spousta kamenů.

Když se vyhoupneme nahoru, ocitáme se v lese. Chvíli jedeme po vrstevnici a poté nás čeká ryze terénní sjezd ke Kačležskému rybníku. Pro mě parádní trasa, ale myslím, že ostatní už tak nadšení nejsou. Ale už naštěstí najíždíme na pohodovou štěrkovou cestu a za rybníkem uhýbáme vlevo na asfaltovou cestu. Po necelých třech kilometrech vjedeme do Kunějova a tady znova uhýbáme vlevo. Další odbočka nás čeká po dvou kilometrech a tentokráte vpravo. Kolem nás jsou všude louky a pastviny a blížíme se k lesům České Kanady.

Před Velkým Klikovským rybníkem odbočujeme na cyklotrasu č. 1119 a ocitáme se ve stínu lesa. Lesní asfaltová cesta začíná stoupat a někteří z nás (co nemají elektrokola), se opírají do pedálů. Zvlášť, když překřižujeme úzkokolejnou železnici, čeká nás 14% výšvih. Pěkná makačka je za chvíli za námi a stoupání se zmírňuje. Po kilometru se cesta láme a my začínáme trochu sjíždět. Překřižujeme hlavní silnici vedoucí na Kaproun a pokračujeme po cyklostezce dále.

Tady jsem pozapomněl na profil trasy a celkem mě překvapí sjezd o 100 výškových metrů níže. Jedeme dolů po lesní štěrkové cestě a znova není úplně jednoduchý. Zvlášť pro trekové kola, které v zatáčkách na štěrku ustřelují. Ale všichni to zvládáme bez problémů a my máme před sebou výjezd stejných výškových metrů, které jsme sjeli. Ocitáme se na rozcestí Na Jitrách (675 mnm) a najíždíme znova na asfaltovou silnici. Teď stoupáme jen mírně. Další prudký sjezd nás čeká do Zvůle (675 mnm), kde si zajdeme na jídlo a na pivko.

Ze Zvůle nás čeká návrat zpátky na silnici, takže opět necelý kilometr pořádné makačky. Naštěstí do nedaleké obce Terezín se už cesta umoudřuje a my si cestu zase užíváme. Tady jsme s Irmískem minulý rok jeli v opačném směru, takže znova nemusím koukat do mapy. Za Terezínem je okolo cesty parádní alej a já si ji znova vyfotím. Po necelém kilometru odbočujeme z hlavní cesty vlevo a já tu naší bandu neomylně vedu ke skalnímu útvaru zvanému Ďáblova prdel (684 mnm).

Ten se nachází v lese a musíme k němu trošku vystoupat. Všichni k Ďáblove prdeli přijíždíme a vytahujeme foťáky. Uděláme si společnou fotku a já vzpomínám, že tu minulý rok nikdo nebyl, tak jsme si tady s miláčkem udělali i jiné nepublikovatelné fotky. Po krátké pauze pokračujeme dále a naším dalším cílem bude rozhledna u Jakuba. Představuje to 300 metrový prudký terénní sešup. Na kolech to sjíždíme jen dva, zbytek jde vedle kol raději pěšky. A ani se jim nedivím, tohle už je na sjezd hodně náročný úsek.

Ocitáme se na široké štěrkové cestě a ještě kousek prudce sjíždíme. Ocitáme se u dvou malých vodních nádrží a od nich nás čeká, jak jinak, prudký výšlap nahoru. Zanedlouho ho máme za sebou a přijíždíme k rozhledně u Jakuba (680 mnm). Tady jsme s Irmískem taky byli, tak ostatním hlídáme kola, dáváme si pivko a čekáme, až všichni vylezou nahoru na rozhlednu. Když nasedáme zpátky na kola, je po jedné hodině.

Od rozhledny nás čeká sjezd, která nás vyhodí u Valtínovského mlýnu. U něho se napojujeme na hlavní silnici a začínáme mírně stoupat do obce Valtínov. Tím projedeme, za ním opět něco nastoupáme a po malé chvilce sjíždíme do obce Mosty. Tady se odpojíme od hlavní silnice a najíždíme opět na cyklotrasu. Tu představuje asfaltová silnice, tak se jede pohodově. A opět začínáme stoupat. Dneska už začínají být svaly na nohou cítit.

Ale stoupání nám zpestřuje okolní krajina. Pastviny s ostrůvky, ve kterých jsou drobné skalní útvary a břízy, působí doslova mysticky. A tento pocit umocňuje i pohled na můj tachometr, který ukazuje výšku 666 mnm. Děláme postupně několik fotek, popojíždíme dále a sjíždíme do Suchdolu. Za ním opět musíme něco vyšlapat a opět sjíždíme do další obce. Projedeme Velkým Jeníkovem, Horním Meziříčkem a znova stoupáme.

Vjíždíme do Palupína, chceme se podívat k místnímu zámku, ale je to spíše statek v soukromých rukách, tak máme smůlu. Z Palupína nás čeká dlouhý, téměř tříkilometrový sjezd do Strmilova. Tady si děláme větší pauzu a jdeme si dát pozdní oběd a pivko. Pak si ještě někteří zajdou na zmrzlinu a já si mezitím fotím místní kostel a vstup do zdejšího podzemí. Je po čtvrté hodině a my se vydáváme na cestu domů.

Čeká nás projížďka okolo rybníku Hejtman, projedeme obcemi Vlčice, Malý Ratmírov, Blažejov a směřujeme se do Jindřiše. Jedeme už po silnici, občas musíme dát pozor na auta a cesta se nám krásně vlní. S dnešním horkým počasím jsou nastoupané metry už znát. Proto se v Jindřiši zastavujeme v místní hospůdce, kde je příjemné posezení na břehu Návesního rybníku. Dáváme si pivko a klábosíme.

Než vyjedeme z Jindřiše, zastavíme se ještě u zdejšího kamenného barokního silničního mostu přes Hamerský potok. Odtud to máme na okraj Jindřichova Hradce jen asi 3 kilometry a za pár minut brázdíme ulice města. Ještě se zastavíme v místním supermarketu pro nějaký proviant a pak už míříme zpátky do domova mládeže a těšíme se na pořádnou sprchu. Ostatní zůstávají na domově, my s miláčkem ještě razíme do města na nějakou dobrou večeři a drink.