Obecnice - Hluboš - Pičín - Dobříš - Svatá Hora - Příbram - Obecnice

Polovina prázdnin je za námi a to znamená, že se vydáváme na naše týdenní putování na kolech po české krajině. Letošní ročník nás zavede na Příbramsko. Ráno tedy vstáváme po páté hodině, snídáme a nakládáme kola a bágly. Kolem šesté vyzvedáváme Jarču v Počenicích a pak nás čeká jízda do Obecnice, která leží asi 6 km od Příbrami. Tam dojíždíme v deset hodin a ubytováváme se ve výborném a levném penzionu. Přivítáme se s ostatníma, vybalíme se a v 11 hodin jsme připraveni vyrazit na první výlet.

Vyjíždíme nad Obecnici a míříme po silnici do nedalekého Drahlína a následuje obec Sádek. V Bratkovicích musíme využít kousek polní cesty, jelikož se nedá přejet přes most přes říčku Litavku a stoupáme do Dluhoše. Tady se jedeme podívat k zámku, který by byl nádherný, kdyby byl opravený. Na zdejším zámku dokonce trávil jistý čas T. G. Masaryk. Objedeme si to tady dokola, uděláme několik fotek a vyrážíme dále.

Z Dluhoše opět něco nastoupáme a dostáváme se na rozcestí U Kříže (515 mnm). Odtud nás čeká sjezd do obce s jedinečným názvem Pičín. Samozřejmě si každý z nás dělá fotku u cedule s názvem obce a uděláme si i fotku společnou. Pak už projedeme vesnicí a zanedlouho vjíždíme do Bukové u Příbramě. Tady si obhlédneme zpoza plotu soukromý zámek a jdeme si dát pivko do místní hospody. Chvíli odpočíváme a povídáme si.

Z Bukové už budeme postupně klesat. Nejprve projedeme Rosovicemi, poté kolem Sychrovského rybníku a nakonec si fotíme repliku holandského větrného mlýna na Sv. Anně. To se už ale ocitáme v Dobříši, přijíždíme na náměstí a místních se ptáme, kde by se dalo dobře najíst. Dostaneme tip na restauraci Na Prachandě na druhém okraji města a míříme právě tam. Po dobrém obědě a hodinové pauze jdeme objevovat krásy Dobříše.

Jako první přijíždíme k hradu Vargač, ten je ale nepřístupný. Popojíždíme kousek dále a ocitáme se velkolepého zámku. Parkujeme kola a jdeme se podívat alespoň na nádvoří. Uděláme samozřejmě spoustu fotek. Pak ještě rychle nakoukneme do kostela Nejsvětější Trojice a naše další cesta míří do zámeckého areálu a k Čertovu mostu. Zámeckým parkem klesneme k Sychrovskému potoku a od něho stoupá turistická stezka k výše zmiňovanému mostu. Já si to samozřejmě neodpustím vyjet, většina kola tlačí.

Most je zajímavý, protože materiálem pro stavbu byla struska. Podle legendy most stojí v místě, kde čert poražením kmene stromu pomohl místnímu ševci přejít přes rozvodněný potok. Po nezbytné dokumentaci tohoto místa se vracíme zpátky na silnici před zámecký park, projíždíme další částí Dobříše a najíždíme na poměrně frekventovanou hlavní cestu. Naštěstí takhle jedeme jen asi 2 kilometry a za sjezdy na dálnici je provoz daleko mírnější.

Po dalším kilometru přijíždíme do Obořiště a jdeme si dát další občerstvení. Přece jenom je dneska pořádné teplo. Další zajímavou zastávkou, kterou absolvujeme, je zámek Dlouhá Lhota. Ten je v soukromém vlastnictví, prošel náročnou rekonstrukcí a v současné době je zde hotel a muzeum skla. Po dalším kilometru jízdy se napojujeme na hlavní tah na Příbram a tady se jede doslova hnusně. Ještě, že tímto frekventovaným úsekem jedeme jen dva kilometry.

Pak odbočujeme do obce Dubno a začínáme celkem hodně stoupat. Po pár minutách vjíždíme do poutního areálu Svatá Hora, což je nejznámější mariánské poutní místo v Čechách. Jdeme si to tady obhlédnout a obdivujeme se bazilice Nanebevzetí Panny Marie. Ze Svaté Hory nás čeká prudký sjezd parkem a ocitáme se v centru Příbrami. Míříme na nedaleké náměstí, kde se rozdělujeme. Já s Irmískem, Kamilem a Hankou zůstáváme na náměstí a chceme jít ještě na pivko a nějaké jídlo. Ostatní z party už míří do 6 kilometrů vzdálené Obecnice, kde jsme ubytovaní.

Kdybychom tušili, co bude následovat, jeli bychom s nimi. Okolo sedmé večerní se totiž přihání bouřka s průtrží mračen. A ač to vypadá na lokální bouřku, bohužel pršet nepřestává a bouřka se točí pořád dokola. Máme menší problém – zachutnalo nám Plzeňské pivo a za chvíli se setmí. Kolem půl deváté, kdy déšť na chvíli ustává, nasedáme na kola a doufáme, že během té půlhodinky pršet nebude. No samozřejmě, hned za Příbrami začíná další průtrž mračen. Oblékáme si pláštěnky a v dešti šlapeme až do Obecnice. Na penzionu dostáváme hned dva panáky slivovice a míříme do horké sprchy.