Deštné v Orlických horách - Šerlich - Čihalka - Olešnice v Orlických horách - Česká Čermná - Dobrošov - Peklo - Sněžné - Deštné v Orlických horách

Začíná čtvrtý den naší dovolené v Orlických horách a po včerejším propršeném dni to zase vypadá s počasím slibně. Máme v plánu přejezd Orlických hor na druhou stranu. Jsme ubytováni v ne moc příjemném hotelu Orlice v Deštném a jdeme na snídani. Pak se už rychle oblékáme do dresů a můžeme vyrazit.

Vyjíždíme od hotelu (691 mnm) a čeká nás dlouhé stoupání po asfaltové silnici. Jedeme zhruba čtyři kilometry lesem a dostáváme se k Masarykově chatě na Šerlichu (1013 mnm). Chata je velká, ale příjemná a znova tady mají otevřeno. Jdeme si dát kávičku a chvíli se vyhřejeme na sluníčku. Udělám tady ještě pár fotek, je zde úžasný výhled. Po více jak půlhodince se můžeme vydat dále.

Začínáme sjíždět od chaty a pojedeme lesní cestou až k Šerlišskému mlýnu (865 mnm). Tady si jen v rychlosti koupíme magnetku a je nám jasné, že všechno, co jsme sjeli, musíme zase vystoupat. Řadíme lehké převody a stále jedeme po lesní asfaltové cestě údolím Bělé. Po pár kilometrech přijíždíme k rozcestí Pod Sedloňovským vrchem ( 1026 mnm). Odtud se povezeme hodně dlouho z kopce, sjíždíme na Knížecí cestu a otevírá se nám nádherný výhled na polskou stranu a taky vidíme Sněžku, dominantu Krkonoš.

Když sjedeme na 7 kilometrů vzdálenou Číhalku (741 mnm), zjišťujeme, že je zavřená. Dalo se to čekat. Sjedeme ještě o pár kilometrů níže a dostáváme se do městečka Olešnice v Orlických horách. Tady se nám podaří najít hospůdka a my si dáváme obědové menu. Krásně nám svítí sluníčko a začíná být i poměrně teplo. Po necelé hodince jsme připraveni pokračovat a vyjíždíme.

Teď míříme víceméně po rovné asfaltové silnici až k rozcestí Zelinkův mlýn (557 mnm). Odbočujeme vpravo a tady se nám cesta razantně zvedá. Lopotíme se asi kilometr do kopce, přijíždíme k rozcestí Dlouhé a tady najíždíme na hlavní cestu. Znova kousek sjedeme a projíždíme Borovou. Pak znova kousek nastoupat a sjet a jsme v obci Česká Čermná. Odtud nás znova čeká zhruba tříkilometrové stoupání k pevnosti Dobrošov.

Jdeme se podívat k pevnosti a já si fotím vrchní bunkr, který v kombinaci s oblohou a mraky tvoří zajímavou kompozici. Dáme si pivko a chvilku odpočinku. Jsme v cíli naší dnešní cesty a teď se už budeme vracet. Chceme to vzít jinudy a máme v plánu sjet do Pekla. Nejprve sjíždíme po hlavní cestě, v obci Lípí odbočujeme vlevo a tady si nevšimnu cyklostezky a najíždím na zelenou turistickou značku. Což o to, sjet se to dá, ale jde o lesní kamenitou cestu a ta nás pořádně vytřese.

Dostáváme se do údolí Pekla a obdivujeme řeku Metuji. Musím říct, že se mi to tady hned na první pohled líbí. A vede tady luxusní asfaltová cyklostezka. Teď se kousek vrátíme a ocitáme se u turistické chaty Peklo. Chata mi přijde nějak povědomá. No aby ne, když ji projektoval Dušan Jurkovič. Jdeme si zase dát pivko a chvilku odpočíváme.

Teď nás čeká cesta okolo říčky Olešenky. Pro nás to znamená, že pojedeme proti proudu a budeme stoupat. Údolí je rovněž krásné, panuje zde klid a jede se pohodově. Jenže ve finále stoupáme skoro 10 kilometrů až do obce Sněžné a je to doslova a do písmene cesta z Pekla. Ve Sněžné už toho máme plné kecky a jsme rádi, že si můžeme doplnit energii na chatě Horalka. Strávíme zde skoro další hodinku a snažíme se posbírat zbytky sil.

Ze Sněžného ještě kousek stoupáme, projíždíme okolo tvrze Skutina a najíždíme na hlavní cestu. Tady se nejprve zhoupneme přes obec Sedloňov a poté se zhoupneme přes obec Horní Sedloňov. Odtud nás naštěstí čeká tříkilometrový sjezd do Deštné v Orlických horách. Sice musíme ještě z města kousek nastoupat k našemu hotelu, ale tohle už zvládáme bez problémů. Teď už si dát pořádnou sprchu a doufat, že bude večeře k jídlu.