Horní Maxov - Hrabětice - Královka - Oldřichov v Hájích - Frýdlant - Raspenava - Hřebínek - Přehrada Josefův Důl - Hrabětice - Slovanka - Horní Maxov

Je polovina prázdnin a my jsme měli aktuálně jezdit na kole na Ukrajině. Bohužel, díky pandemii koronaviru, se dovolená v zahraničí nekoná a my volíme jako alternativní plán dovolenou v Jizerských horách. Jsme ubytovaní na chatě v Horním Maxově a máme ji celou jen pro sebe, protože je nás dohromady čtrnáct členů rodiny. Přijíždíme v neděli a bohužel nám počasí úplně nepřeje. V pondělí prší skoro celý den a to jdeme navštívit IQ park v Liberci. V úterý je počasí nejisté, tak navštívíme zámek Sychrov a teprve ve středu můžeme vyrazit na vytoužené biky.

Po snídani připravujeme kola a o půl 10 se vydáváme na výlet. Jede nás dohromady 7 – já s Irmískem, Kamil s Hančou, Radek se synem Danem a tchýně Jarča. Od chaty kousek stoupáme do centra Horního Maxova, poté kousek sjíždíme a na křižovatce se dáváme vlevo. Opět kousek nastoupáme a pak sjíždíme do obce Karlov. Tady se napojujeme na hlavní silnici a po ní míříme až do Hrabětic (766 mnm), kde se odpojíme na asfaltovou cyklostezku. Ta nás po třech kilometrech přivádí k rozhledně Královka (859 mnm).

Tady si děláme první zastávku. Jdeme se podívat nahoru na rozhlednu. Je odtud impozantní výhled na celé Jizerské hory včetně Ještědu. Děláme spoustu fotografií a kocháme se nádhernou přírodou. Pak se vracíme dolů a jdeme si dát pivko. Od této rozhledny pořádně sjíždíme a ocitáme se na okraji Bedřichova. Najíždíme zpátky do lesa a cesta se nám dva kilometry trochu houpe. Přijíždíme na rozcestí Gahlerův kříž a naproti nám vidíme lovecký zámeček Nová Louka.

Pokračujeme dále a už zase trochu stoupáme. Na rozcestí Gregorův kříž (798 mnm) pokračujeme rovně krásnou lesní asfaltkou, míjíme rozcestí Pod Olivetskou horou a na rozcestí Závory odbočujeme na zeleně značenou cestu zvanou Vysoká. Tady se nám profil trasy obrací a před námi je parádní pětikilometrový sjezd s překonáním více jak 300 výškových metrů. Pouštíme s Danem brzdy, navzájem se naháníme a trošku i riskujeme, protože projíždíme zatáčky na hranici adheze.

Sjíždíme do obce Mníšek, odbočíme na hlavní silnici vpravo a směřujeme se na Oldřichov v Hájích. Před touto obcí uhneme vlevo. Znova najíždíme na lesní cestu s názvem Trejbalova a samozřejmě znova začínáme stoupat. Lesní cesta je místy poměrně prudká, ale jedeme ve stínu lesa a všude okolo je krásná příroda a klid. Po třech kilometrech a téměř 200 výškových metrech se ocitáme na rozcestí zvaném Polákův kříž. Odtud to máme už zase z kopce a vjíždíme mezi domy v Albrechticích u Frýdlantu. Tady nás dokonce prožene jeden místní pes, ale naštěstí se nic horšího nestane.

Ocitáme se na hlavní silnici a před námi je tříkilometrový sjezd a ocitáme se na okraji Dětřichova. Za ním odbočíme vpravo, projíždíme obcí Větrov a po krátké chvíli sjíždíme do Frýdlantu. K místnímu zámku, kam máme namířeno, musíme znova něco nastoupat. Kdysi dávno jsem tady byl a pamatuji si, že se mi tento zámek moc líbil a vlastně i proto jsem tady naplánoval cestu. Uděláme si tady pár fotek a pak se směřujeme do centra města. Vjedeme na náměstí, hledáme nějakou hospodu, kde bychom se najedli a bohužel ta, která vypadá dobře má dneska uzavřenou společnost. Ptám se tedy číšníka, kde se tady můžeme najíst a on mě odkazuje na restauraci Na Rozcestí.

Ta se ovšem nachází na okraji města a ještě navíc si k ní musíme vystoupat. Ale to samozřejmě nevadí a my si za malou chvíli pochutnáváme na obědě a pivku. Po hodinové pauze se vydáváme na cestu zpátky. Kousek sjíždíme a po zeleně značené asfaltové cestě přejíždíme do nedaleké Raspenavy. Tam odbočíme a začínáme se blížit zpátky do hor. Jedeme po asfaltové silnici a hned první stoupání nám dá zabrat. Ocitáme se na rozcestí Oldřichovské sedlo a dolů do obce Oldřichov v Hájích sjíždíme po lesní cyklostezce.

Z Oldřichova najíždíme na lesní asfaltovou silnici, která se nazývá Polednická. Před námi je osmikilometrové stoupání s převýšením více jak 400 metrů. Uf, dneska to je už tedy slušná nálož. Pomalu se dereme vzhůru, pot z nás kape a funíme jako lokomotivy. Projíždíme rozcestím se zvláštním názvem Bílá kuchyně a pak konečně dorážíme na rozcestí Hřebínek (831 mnm). Tady si konečně dáváme pauzu a hlavně točené pivko. Akorát začíná být trochu zima a pofukuje, tak si musíme obléct větrovky.

K loveckému zámečku Nová Louka, kde jsme byli už ráno, to máme tři kilometry a ty máme rychle za sebou, protože nám cesta mírně klesá. Od zámečku pokračujeme po modré značce a ta nás po pěti kilometrech houpavé cesty přivádí na hráz přehrady Josefův Důl. Uděláme si nějaké fotky a já si vzpomínám, jak jsme na této hrázi měli jeden ze soutěžních úkolů na zimní Ski rescue. Z přehrady zase valíme do kopce a dostáváme se na rozcestí do Hrabětic. I tady jsme už dneska jeli.

Z Hrabětic se ale vydáváme jinou cestou a po turistické stezce stoupáme k nedaleké rozhledně Slovanka. Tam se po chvilce ocitáme a jdeme si užít výhled do krásné krajiny Jizerských hor. Samozřejmě uděláme další sadu fotografií. Pak už nasedáme zpátky na biky a rozjíždíme se na posledních pár kilometrů. Ostatní pojedou pohodovou cestou po modré značce až do Karlova a pak se vrátí do Horního Maxova. My s Danem pojedeme přímo dolů po zelené značce.

No úplně dobrý nápad to nebyl, na několika místech musíme seslézt z kola a přetáhnout ho přes kameny nebo kořeny, ale nakonec si to taky užíváme. Vyjíždíme na silnici kousek od naší chaty a tam se taky po chvíli dostáváme. Postupně přijíždějí i ostatní, převlékáme se, narážíme sud a jdeme roztopit gril.