Kroměříž - Chropyně - Přerov - Lipník nad Bečvou - Helfštýn - Kroměříž

Blíží se konec prázdnin, ale přesto panuje perfektní počasí a my chceme dneska uskutečnit dlouho plánovaný výlet. Chceme dojet z Kroměříže na hrad Helfštýn. Po snídani si balíme nejnutnější věci, oblékáme dresy a po desáté hodině jsme připraveni vyrazit. Já už tuto cestu znám, letos jsem ji absolvoval, když jsem jel z Horní Bečvy domů do Kroměříže, čili bloudit nebudeme.

Nejdříve projíždíme městem, poté Horními Zahradami a za nimi vjíždíme na hlavní cestu vedoucí do Chropyně. Před tou ale odbočujeme a zhruba dva kilometry pojedeme lesní cestou. V Chropyni se dáváme po silnici na Zářičí a i tam zanedlouho dojíždíme. Odtud už pojedeme po perfektní asfaltové cestě přes Chrbovský les. Ten nás po pár kilometrech vyhodí u vodárny v Troubkách. Vjíždíme do stejnojmenné obce, proplétáme se mezi domy a stále se držíme cyklostezky.

Za Troubkami projíždíme mezi poli do obce Henčlov a odtud pojedeme po nově vybudované cyklostezce až do Přerova. Vjíždíme do průmyslové zóny, v městě musíme přejet jednu rušnou křižovatku a pak už se nám zase začíná šlapat dobře. Zastavujeme se u břehu Bečvy na malinovku, děláme krátkou zastávku a najíždíme na cyklostezku s označením č. 5. Ta nás povede kolem břehu řeky, je asfaltová a perfektní.

Šlape se nám pohodově, jedeme víceméně stále po rovince a míjíme obec Grymov. Za touto obcí se cyklostezka rozšiřuje a my můžeme jet v klidu vedle sebe. Kilometry nám rychle ubíhají a ač je cesta poměrně jednotvárná, nám to vůbec nevadí. Dokonce i rozestavěný úsek z jara už je hotov a my změníme směr pouze u obce Osek nad Bečvou, kde přejíždíme na levý břeh Bečvy. Tento úsek až do Lipníku už jsme kdysi taky jeli, tak víme, že budeme mít po cestě dvě hospůdky. Žel špatný výběr jídel a mraky vos nás odrazují a my raději pokračujeme dále.

Teď obdivujeme velký Osecký jez a za ním vjíždíme do Lipníku nad Bečvou (225 mnm). Popojedeme ještě víc jak kilometr než se dostáváme na náměstí. Jelikož už je dávno po obědě a my máme už hlad jak vlci, jdeme se posadit na terasu jedné hospůdky. Bohužel menu, které bychom chtěli, už nemají, musíme vzít zavděk svíčkovou. Dáváme si k tomu birella a necelou hodinku odpočíváme.

Pokračujeme dále po cyklostezce a směřujeme se na nedaleký Týn nad Bečvou, odkud začneme stoupat k hradu. Za deset minut jsme v Týně (235 mnm) a čeká nás více jak kilometrový stoupák asfaltovou cestou. Funíme, už přece jenom máme něco najeto, ale za chvíli je stoupání za námi a my přijíždíme k hradu Helfštýn (375 mnm).

Jelikož jsme zde byli nedávno na prohlídce, přesněji před dvěmi léty s cykloturisty, usazujeme se na lavičce na prvním nádvoří a chvilku relaxujeme. Počasí nám opět přeje a na sluníčku je doslova vedro. Polovina cesty za námi, teď nezbývá než otočit řídítka zpátky k domovu. Já si chci dolů do Týna sjet po turistické trase, takže se s miláčkem na chvíli rozdělujeme a já najíždím do terénu. Sjezdík je perfektní a bez problémů jetelný.

S Irmískem se potkáváme dole v Týně nad Bečvou a míříme zpátky do Lipníka. Tady tentokrát nepřejedeme do města, ale držíme se levého břehu, čili opačnému, než kterým jsme zde přijeli. Jedeme po břehu Bečvy, za necelé čtyři kilometry jsme u Oseka nad Bečvou a pokračujeme dále. Cesta nám znova rychle ubíhá a u Grymova pozorujeme vojenské výsadkáře, jak trénují. Když vjedeme do Přerova, jdeme znova do jedné z místních hospůdek s velkou zahrádkou a objednáváme si pivko a křupky.

Po půlhodince se zvedáme a roztáčíme kola našich věrných ořů. Průjezd městem, poté průmyslovou zónou a už si to zase směřujeme na Henčlov. Znova průjezd mezi poli a za deset minut jsme v Troubkách. Měl jsem trochu strach, když jsme ráno pozdě vyjížděli, že zatmíme, ale teď vidím, že dojedeme domů v pohodě za světla. Projedeme Troubkami, okolo místní vodárny a už jsme zase na perfektní asfaltce v Chrbovském lese. Tady je to perfektní, auta sem nesmí a my momentálně jedeme po neznačené cestě, tak nepotkáváme ani živáčka. Cyklostezka se nám napojuje z pravé strany až zhruba v polovině lesa.

Za malou chvíli vjíždíme do Zářičí, čeká nás tříkilometrová cesta do Chropyně, potáhnutí se městem a pak už míříme po hlavní cestě do Horních Zahrad. Tady sjíždíme z hlavní cesty, projíždíme mezi domy a vjíždíme do Kroměříže. Vzhledem k tomu, že ještě není ani osm hodin, domlouváme se s kamarádkou a potkáváme se v jedné hospůdce na břehu Moravy. Dáváme si pivko a na jídlo cigáro a už nám vůbec nevadí, že se stmívá, protože domů to máme pár set metrů po chodníku. Domů přijíždíme docela unavení, protože jsme našlapali skoro stovku a tak se těšíme na pořádnou sprchu a postel.