Polička - Svitavy - Litomyšl - Trstěnice - Polička

Dneska nastal bohužel náš poslední našeho pravidelného cyklocestování po naší vlasti. Letos jsme si vybrali oblast Chrudimi a Poličky. A právě ve druhém zmiňovaném městě jsme ubytovaní v domově mládeže místní střední školy. Probouzíme se před sedmou a před osmou, jako každé ráno, jsme připraveni vyrazit. Na dnešní trase máme jen dva cíle, kterými jsou Svitavy a Litomyšl. Dneska to bude kratší trasa, protože nás v podvečer čeká společná večeře, rekapitulace uplynulého týdne a rozloučení.

Vyjíždíme s Poličky po hlavní silnici a před námi je 15 kilometrů. Trochu mám obavy z této silnice, ale ta se ukáže být lichá, protože provoz je mírný a krajnice jsou dostatečně široké. Nejprve trochu nastoupáme, ale pak už trochu klesáme a cesta se vyrovnává. Zhruba 3 kilometry před Svitavami přichází pořádný sešup a my do města dojíždíme téměř bez šlapání.

Naše první kroky ve Svitavách vedou do parku Jana Palacha. Ten je krásný a krom flóry může nabídnout pamětní desku Oskara Schindlera, sochu nazvanou Mateřská láska a také Langrovu vilu, která ale v současné době prochází rekonstrukcí. Pak nasedáme zpátky na kola a přejíždíme na náměstí Míru. Tady si dáváme hodinový rozchod a jdeme si to tady prohlédnout. My se nejprve usazujeme u jedné kavárny. Kafe ujde, ale dostáváme kysané zákusky a to nám úsměv na rtu určitě nepřidá.

Po kávičce se taky jdeme podívat po místních krásách. Protáhlému náměstí obklopenému měšťanskými domy dominují kostel Navštívení Panny Marie a renesanční budova staré radnice. V Hradební ulici se dochovaly zbytky opevnění. Mezi další památky patří Ottendorferova knihovna, kašna se sochou sv. Floriána nebo dům U mouřenína. Já samozřejmě dělám spoustu fotek. Když se Svitav dostatečně nabažíme, setkáváme se s ostatními a pokračujeme v naší další cestě.

Vyjíždíme za okraj Svitav a směřujeme se ke Svitavskému rybníku. Kolem něho projedeme, poté míjíme další rybník s názvem Rosnička a pak najíždíme na lesní cestu a noříme se do stínu stromů. Po 5 pohodlných kilometrech musíme překřižovat hlavní silnici, což je téměř nadlidský úkol. Pak už najíždíme na silnici vedlejší a míříme směrem k obci Gajer. Za ní se stáčíme vpravo a přijíždíme k zámku Mendryka. Tento barokní objekt slouží jako domov řádu sester křesťanské lásky sv. Vincenta z Pauly. Veřejnosti je místo nepřístupné, ale poprosíme matku představenou a můžeme se jít podívat alespoň do kaple sv. Huberta a podívat se na zámek zvenku. Na rozloučení dostáváme malé medailonky, které nás mají ochraňovat při našich cestách.

V nedalekém Janově, kudy projíždíme, se zastavujeme a jdeme si dát do místního hostince polévku a pivko. Po krátké pauze znova roztáčíme kola a přes obec Strakov sjíždíme do Litomyšle. Míříme k zámku a tam si dáváme dvouhodinový rozchod. Nejprve se s Irmískem a Kamilem s Hančou jdeme podívat do kostela Nalezení sv. Kříže, na jehož střeše se nachází vyhlídka. A ta určitě stojí za návštěvu. Je odtud fantastický výhled na zámek a potažmo na celou Litomyšl. Uděláme si zde s Irmískem několik fotek a pak se vracíme zpátky a jdeme se podívat k zámku.

Malebný renesanční zámek zdobený sgrafity byl pro svou architektonickou jedinečnost zařazen mezi památky světového dědictví UNESCO. Je opravdu moc krásný a my si ho celý dokola obejdeme a samozřejmě pořizujeme další spousty fotografií. Před jednou hodinou opouštíme areál zámku a sjíždíme dolů na Smetanovo náměstí. V plánu je oběd, ale bohužel zahrádky praskají ve švech a my nemůžeme najít žádnou volnou hospodu. Začínám být pěkně rozmrzelý, naštěstí v poslední restauraci dostaneme tip na restauraci U Kolji.

Přesouváme se tedy přes jednu velkou křižovatku a za chvíli parkujeme kola u výše zmiňované restaurace. Ta má v nabídce hlavně ukrajinskou kuchyni a proč ne, konečně bude zase nějaká změna. Po výborném obědě se vydáváme na zpáteční cestu. Pojedeme z Litomyšle po vedlejší silnici po cyklostezce 4028, podél říčky Loučné. Tato trasa nás po devíti kilometrech přivádí do obce Čistá, ve které se nachází restaurace U Zběhlíka, proslavená v pořadu Ano, šéfe.

Opět tady zaparkujeme kola a jdeme se do zdejšího areálu podívat a samozřejmě si dáme nějaké to pivko. Bohužel jsme před chvíli obědvali, tak nevyzkoušíme zdejší kuchyni, ale s miláčkem si dáváme alespoň desert. K našemu velkému překvapení se dočítáme v jídelním lístku, že restaurace U Zběhlíka je na prodej. O půl čtvrté se zvedáme a dáváme se na poslední kilometry naší cesty.

Nedalekými Trstěnicemi projedeme a v obci Chmelík odbočujeme a začínáme trochu stoupat. Dostáváme se na polní cestu, která je po malé chvíli slušně zarostlá a zhruba kilometrový úsek se stává poměrně náročným. Cesta nás vyplivne u Kilerovy kaple a my přijíždíme na rozcestí Vysoký Les. Tady najíždíme na lesní asfaltovou cestu a jede se pohodově. Pohoda skončí na rozcestí Ve Vidlích a my musíme projet dalším složitým a bahnitým kilometrovým úsekem. Za ním se dostáváme konečně na zpevněnou polní cestu a ta nás po krátkém stoupání přivádí k radarové základně.

Odtud je to už kousek na hlavní silnici a hlavně cesta klesá. Pak už rychle projedeme předměstím Poličky a zanedlouho jsme zpátky v našem ubytování, kterým je domov mládeže. Jdeme si dát pořádnou sprchu, pomaličku balíme věci do báglů a pak se přesouváme do centra města do Herešovy krčmy, kde máme společné zrekapitulovaní proběhlého týdne a také rozloučení, protože naše letošní cyklodobrodružství končí a my zítra ráno odjíždíme domů.