Neratovice - Korycany - Kralupy nad Vltavou - Nelahozeves - Veltrusy - Lužec nad Vltavou - Mělník - Kly - Neratovice

Jsme druhý den v Praze s kamarády Hančou a Kamilem, máme sebou kola, na konec dubna panuje nádherné počasí, a tak nezbývá, než zase někam vyrazit. Dneska se ale budeme muset trochu přiblížit autem, chci je vzít na soutok Vltavy a Labe v Mělníku. Snídáme, nakládáme kola na auta a vyrážíme do Neratovic. O půl jedenácté sedíme na našich kolech a roztáčíme pedály.

Kousek ještě popojíždíme přes Neratovice, dostáváme se do Býškovic a za nimi najíždíme na vedlejší silnici, která nás posléze přivede až k Vltavě. Tuhle trasu jsem zvolil záměrně, protože znám obě cyklostezky kolem řek a jednak toho dneska hodně uvidíme. Jen teď se musíme pár kilometrů prokousat „vnitrozemím“. Z Býškovic Míříme na nedaleké Korycany a poté projíždíme obcemi Netřeba, Úžice a sjíždíme do Chvatěrub.

Tady už to znám, dostali jsme se na cyklostezku k Vltavě. Krásnou asfaltovou stezkou míříme do Kralup nad Vltavou. Ve městě přejedeme na druhý břeh a najíždíme na stezku nezpevněnou. Čekají nás necelé tři kilometry po hliněném chodníku mezi stromy a cesta se nám několikrát zhoupne. Když vyjedeme v Nelahozevsi, zastavujeme se v místní restauraci a objednáváme si pivko. V pauze uděláme pár fotek Vltavy a zanedlouho se vydáváme k zámku.

Musíme něco málo nastoupat a cestou potkáváme spoustu aut značky Porsche. Že tady byl sraz, nás utvrzuje pohled na nádvoří, kde ještě tři krasavci, včetně mého nejoblíbenějšího, stojí. Udělám několik fotek zámku a samozřejmě si vycvaknu i krasavce na čtyřech kolech. Pak už otáčíme řídítka zpátky dolů a zastavujeme se u sochy a rodného domu Antonína Dvořáka. Odtud nás čeká kousek po hlavní silnici, poté odbočíme mezi rodinnou zástavbu a na druhý břeh Vltavy přejíždíme po cestním mostě nad jezem u Miřejovic.

Tento most se mi zamlouval na focení už minulý rok, a ani letos tomu není jinak. Udělám několik fotek, přejíždíme na druhou stranu a ocitáme se ve Veltrusech. Projedeme okolo vodáckého kempu, kde jsme předminulý rok spali a míříme k zámku. K tomu se asi po kilometru dostáváme a tentokrát uzamykáme kola a jdeme se podívat do zámeckého areálu. Musím říct, že je to jeden z těch zámků, který se mi moc líbí a zůstane mi hluboko vrytý v paměti. Opět dělám spoustu fotek, kupujeme si turistickou vizitku a dokonce se mi v trávě podaří najít turistickou známku.

Doba pokročila, je už před druhou hodinou a nezbývá, než se vydat dále. Projíždíme krásnou alejí zámeckým parkem, uděláme si ještě rychlé foto Červeného mlýna a pak už nadobro opouštíme Veltrusy. Vjíždíme do obce Všestudy a odtud pojedeme zhruba 7 kilometrů po boční silnici, než se znova dostaneme na ryzí cyklostezku. Postupně za sebou necháváme obce Dušníky nad Vltavou, Dědibaby a Křivousy. V té další, v Bukolu, se zastavíme na občerstvení. A znova je to místo, kde jsme pili s kamarády pivo i předminulý rok.

Ale odsud pojedeme zase kousek cestou, kterou jsem nejel. Za vesnicí totiž odbočíme k přívozu, necháme se převézt na druhou stranu a ocitáme se v Lužci nad Vltavou. Odtud je to pohodovou a opět parádní cyklostezkou asi 8 kilometrů k historickým zdymadlům. Tam se zanedlouho dostáváme, odkládáme kola a znova spouště našich fotoaparátů cvakají jak o život. Je odtud opravdu úchvatný pohled na mělnický zámek.

A do Mělníka už to opravdu daleko není. Asi tři kilometry máme rychle za sebou, po cestě si ještě vyfotíme zámeček v Hoříně a už všechny vedu do osvědčené pizzerie na okraji města. Tady si konečně dáme něco pořádného k jídlu a samozřejmě doplníme i tekutiny. K zámku, ke kterému se po vydatném jídle skoro nemůžeme vydrápat, přijíždíme před šestou hodinou. Uděláme rychle několik fotek nad soutokem Labe a Vltavy a poté pokračujeme dále.

Do Neratovic to sice máme jen 15 kilometrů, ale i tuto cestu znám a vím, že nám bude trvat určitě hodinku. Slunce se už pomalu sklání k obzoru a my jedeme zpočátku po nezpevněné polní cestě. K mému překvapení střídá šotolinu nová asfaltová cyklostezka. Zase se jede úplně parádně. Ale cyklostezka je prozatím jen do obce Kly. Odtud se stejně na chvíli od Labe odpoutáme, projedeme Větrušicemi a Tuháněm a pak se vracíme zpátky k řece Labi. Jsme na dohled Neratovicím a po pár minutách přejíždíme na druhou stranu po železničním mostě.

Hned za mostem vidíme restauraci s velkou zahrádkou a ta nás samozřejmě vcucne dovnitř. Už teď je jasné, že zpátky musí řídit holky, protože tady točí výbornou Plzeň. S Kamilem uhasíme žízeň třemi kousky a mezitím se nám setmělo. Nezbývá, než na posledních pár set metrů nasadit světýlka. K autům dojíždíme bez problémů, nakládáme kola a jedeme zpátky do Újezdu nad Lesy. Dáme si pořádnou sprchu a večer ještě chvíli posedíme.