Náchod - Pevnost Dobrošov - Peklo - Nové Město nad Metují - Opočno - Dobruška - Rokole - Peklo - Náchod

Máme tady čtvrtý den našeho pravidelného cykloputování a zároveň poslední den v městě Náchod. Na dnešek máme naplánované dva hlavní cíly. Prvním je pevnost Dobrošov a druhým zámek Opočno. Před sedmou hodinou vstáváme, snídáme, chystáme se a po osmé hodině vyrážíme z domova mládeže v Náchodě. Dnešní etapa bude náročná stoupáním, které přijde okamžitě po výjezdu.

Projíždíme okolo pivovaru Primátor a začínáme stoupat, postupně se sklon dostává na hodnotu 12% a my se dostáváme na hranici lesa. Cesta se trošku zmírňuje, ale i tak se nám začínají rosit čela. Jsou chvilky, kdy elektrokolařům opravdu závidím. Irmísek s Jarčou tento úsek vynechávají a setkáme se až v Novém Městě nad Metují. S Irmískem jsme už na Dobrošově byli jak na kole, tak i pěšky, takže to tam dobře zná.

Necelé tři kilometry námahy jsou za námi a my míříme k pěchotnímu srubu Můstek. Tady si na něj vylezeme a uděláme několik fotek. Pak se vracíme zpátky, cesta se nám zhoupne a my se ocitáme u Jiráskovy chaty, kterou navrhoval slavný Dušan Jurkovič. Jenže ani tady se moc nezdržíme, je brzo a chata je zavřená. Pokračujeme dále v naší trase a před námi bude dlouhý sjezd. Nejprve po turistické stezce sjíždíme do Jizbic a posléze do Lipí, odkud zamíříme k turistické chatě Peklo, která leží u řeky Metuje.

Jsme skoro o 300 výškových metrů níže a jsme u Pekla, další turistické chatě, kterou projektoval Dušan Jurkovič. Mám to tady osobně moc rád, jsem tu na kole už potřetí. Bohužel je stále brzo a chata je zavřená. Ale vidím, že se kolem chaty motá personál a tak se jich ptám, jestli by nás nemohli obsloužit. Kluci nemají žádný problém a dokonce nás pustí i do chaty, abychom si mohli vyfotit krampuse.

Po pauze jsme zpátky v sedlech našich kol a do Nového Města nad Metují pojedeme kolem řeky. Tuto trasu jsem tady jel minulý rok a byl jsem unešený z toho, jakým krásným údolíčkem jsem projížděl. Dneska nám trasu trošku zkomplikuje fakt, že je mokro a v některých úzkých místech je bahno a občas to někomu podklouzne. Ale všichni zdárně čtyřkilometrový úsek zvládáme a vyhupujeme se na asfaltové silnici. Odtud musíme trošku nastoupat a pak už sjíždíme do centra Nového Města nad Metují.

V centru města se nachází krásné náměstí s podloubím a hlavně zámek. A my míříme právě k němu a setkáváme se s Irmískem a Jarčou. Někteří jdou na rychlou prohlídku zámku, já se jdu podívat akorát do zámecké zahrady, které vévodí krytý dřevěný most, který navrhl nikdo jiný než Dušan Jurkovič. Uděláme několik fotek a pak se přesunujeme na oběd do místní hospůdky na náměstí.

Když máme plná břicha a jsme odpočatí, můžeme se vydat směrem k Opočnu. Znamená to patnáctikilometrovou cestu po vedlejší silnici a cestou projíždíme obcemi Bohuslavice a Pohoří. V Opočně zamíříme k místnímu zámku, podíváme se na nádvoří a uděláme pár fotek. Opět jdou někteří z nás na prohlídku a zbytek se přesouvá na zahrádky cukráren a hospůdek.

Z Opočna naše cesta vede do nedaleké Dobrušky, rodiště F. L. Věka. Mě osobně Dobruška moc zajímavá nepřijde, ale uděláme si tady ještě jednu krátkou pauzu před finální cestou zpátky. Z Dobrušky vyjíždíme po hlavní silnici směrem na Bohdašín, který je vzdálený sedm kilometrů. Cesta nám začíná stoupat a únava v nohách je už dneska znát. Nicméně to máme za sebou a z Bohdašína zase sjíždíme. Po pár set metrech zastavujeme u poutního místa Rokole a jdeme na rychlou obhlídku.

Z Rokole už máme parádní cestu, kterou jsem už taky dvakrát jel. Před námi je lesní cesta kolem říčky Olešenky, která nás po sedmi kilometrech přivede zpátky k chatě Peklo. Nutno dodat, že po této cestě sjedeme téměř 200 výškových metrů a sviští to jedna radost. Když přijíždíme k Peklu, zjišťujeme, že je chata už zase zavřená. Nedá se nic dělat, odpočinek nebude.

Z Pekla vyjíždíme po parádní cyklostezce, která vede kolem řeky Metuje. Po pěti kilometrech odpočinkové jízdy přijíždíme na okraj Náchodu a teď se už musíme jen proplést městem. My ještě zamíříme do centra na jídlo a pivko a pak se přesouváme zpátky na domov mládeže, kde nás čeká pořádná sprcha. Večer si musíme sbalit všechny naše věci, protože se přesouváme do Trutnova.