Česká Lípa - Sloup v Čechách - Modlivý důl - Česká Lípa

Je čtvrtý den naší cyklodovolené a dneska se musíme přemístit na jiné ubytovací místo. Tou je Česká Lípa. Po ranním budíčku a snídani balíme věci, nakládáme kola na auta a vyjíždíme z Varnsdorfu. Čtyři lidé z naší party včetně tchýně Jarči budeme vysazovat na nedalekém kopci a oni to České Lípy dojedou kolmo. My s Irmískem pak pokračujeme dále a v domově mládeže V České Lípě jsme okolo deváté hodiny. Zařizujeme ubytování, vybalujeme věci a chystáme se na svou vlastní trasu.

V plánu máme dojet do slavného skalního města Sloup v Čechách. Není to nijak daleko, tak nemusíme chvátat. Převlékáme se do dresu, přidává se k nám Mirek a sjíždíme na nedaleké náměstí. Chceme tady navštívit informační centrum a taky si dát někde kafe. Počasí nám opět moc nepřeje, teplota se drží těsně nad 20°C a když jdu vybrat peníze do bankomatu, spouští se pořádný liják. Naštěstí se usadíme na krytou terasu, popíjíme kafe a čekáme, až přestane pršet.

Po půl hodině se počasí umoudřuje a my můžeme nasednout na kola. Hledám cyklostezku, projíždíme městem a samozřejmě si nevšimnu odbočky, takže si nejméně kilometr nadjíždíme. Když se vracím na správnou cestu, začíná opět poprchávat. Vytahujeme pláštěnky a jsme rozhodnutí jet dál za každého počasí. Stoupáme okolo sídliště v České Lípě a mezitím opět déšť ustává. Najíždíme na perfektní cyklostezku, ještě kousek nastoupáme a pak nás čeká sjezd do obce Písečná. Jen si ten sjezdík moc neužíváme, protože je mokro a my nemáme blatníky a navíc je na cestě snad milión slimáků.

V Písečné (262 mnm) odbočujeme vlevo a najíždíme na boční cestu. Teď pojedeme po rovince přes Bukovany až na rozcestí Pihel (278 mnm). Tady odbočíme vpravo na hlavní cestu a já sleduju značky, jestli nebudeme někam odbočovat. A taky že ano. Po pár set metrech odbočujeme vlevo na horší asfaltovou cestu, která posléze přechází ve štěrkovou. Začínáme stoupat a já záhy pochopím, že jsem opět odbočil blbě a že si zajedeme. Nevadí, vezmeme to do Sloupu oklikou přes obec Chotovice a posléze Janov.

Z Janova se dostáváme ke kapli sv. Jana Nepomuckého a odtud už sjedeme přímo do Sloupu v Čechách (318 mnm). Hned na první pohled nás skalní město uchvacuje. Míříme k němu, zamykáme kola a jdeme na prohlídku. Mezitím si ještě všimneme, že naši čtyři parťáci, kteří šlapou z Varnsdorfu, už jsou tady taky. Platíme vstupné a jdeme si prohlédnout skalní město. Určitě můžeme všem prohlídku doporučit, opravdu to stojí za to. Potkáváme se s našima parťákama, dáme si panáka slivovičky na dobré setkání a společně pokračujeme ve zbývající prohlídce.

Jelikož je čas oběda, domlouváme se všichni, že půjdeme na jídlo do nedaleké hospůdky. Po hodině jídla a odpočinku nastal čas vydat se dále. Jelikož chtějí jet ostatní do nedalekého Nového Boru a nás s Irmískem to moc neláká, opouštějí nás a my si uděláme vlastní program. Chci určitě navštívit rozhlednu Na Stráži, ale jelikož netuším, jestli se k ní dá někudy vyjet na kole, jdeme na krátký turistický výšlap. Zamykáme kola, chvíli se pachtíme do kopce a přicházíme k další zajímavosti, a tou je Lesní divadlo. Uděláme si společnou fotku a stoupáme dále vzhůru.

Už teď vidíme, že hlavní silnice je nedaleko a z ní vede široká štěrková cesta až k rozhledně, takže by tady nebyl problém na kole dojet. No co už, na chvíli jsme změnili dopravní prostředek. Zaplatíme vstup na rozhlednu, koupíme si turistickou magnetku a po zdolání 150 schodů stojíme na vrcholku rozhledny na Stráži (354 mnm). Sice tady pořádně fouká, ale z mraků se dere sluníčko a zase máme pár hezkých záběrů.

Na rozhledně se nezdržujeme dlouho, scházíme zpět ke kolům a chystáme se na cestu zpátky do České Lípy. Začínáme stoupat po hlavní cestě a zanedlouho přijíždíme do obce Svojkov. Zde si uděláme ještě jednu zastávku a odbočujeme vlevo na turistickou trasu. Naším cílem je Modlivý důl a v něm se nacházející skalní kaple. Zhruba půl kilometru jedeme v pohodě po lesní cestě, pak dalšího půl kilometru stoupáme více. Přijíždíme do Modlivého dolu (430 mnm) a jdeme se podívat na skalní kapli. Zase uděláme několik fotek a pak už si užíváme terénní sjezdík zpátky na hlavní cestu.

Když se dívám do mapy, zjišťuji, že z obce Svojkov odbočuje červená turistická trasa, která vyúsťuje před Písečnou. Jelikož bychom se museli vrátit buď zpátky přes Sloup v Čechách nebo si docela zajet na druhou stranu, rozhodujeme se, že tu trasu zkusíme. Najíždíme na velmi špatnou asfaltovou cestu, která se posléze změní v polní, ale dobré dva kilometry sjíždíme z kopce a zvládáme to bez jakýchkoliv problémů. Projedeme okolo Výročního rybníčku a už jsme zase zpátky na hlavní cestě.

V Písečné uhneme znova na cyklostezku, trošku si mákneme do kopečku a už před sebou vidíme Českou Lípu. Tou projedeme a zanedlouho si už dáváme sprchu na naší ubytovně. Večer pak jdeme všichni do nedaleké a výborné restaurace na pivko, kecáme a relaxujeme po dnešním dni.