Polička - Dolní Újezd - Cerekvice nad Loučnou - Vysoké Mýto - Nové Hrady - Toulovcovy Maštale - Budislav - Polička

Máme polovinu našeho pravidelného týdenního putování po krásách naší republiky za sebou a přišel čas se přesunout na jiné místo. Většina z nás pojede přejezd a my, co máme auta, tak rychle převezeme sebe a zavazadla a pak taky vyrazíme na kolo a s ostatními se potkáme. Před osmou ranní vyjíždíme z Chrudimi a máme namířeno do Poličky. V pohodě se tam před devátou dostáváme, ubytováváme v místním domově mládeže střední školy a po půl desáté jsme připraveni vyrazit i my.

Naším dnešním cílem je město Vysoké Mýto, kde bychom se měli potkat s ostatními z naší bandy. Ihned z Poličky začínáme pořádně stoupat po hlavní silnici a vyjíždíme o dobrých 70 metrů výše. Ale jakmile se nám cesta vyrovná, začíná krásný a mírný sedmikilometrový sjezd. Pak z hlavní silnice odbočujeme vlevo a míříme na obec Dolní Újezd. Tady se krátce zastavíme a prohlédneme si kostel sv. Martina spolu s křížovou cestou.

Odtud jedeme na obec Jiříkov a posléze Morašice. Cesta se nám sice trochu zhoupne, ale stále klesáme. A zároveň si říkáme, že zpáteční cesta bude o to náročnější. Naše mírné klesání konči až v městečku Cerekvice nad Loučnou. Tady se zastavíme na rychle pivko a pak po cyklotrase po osmi kilometrech vjíždíme do Vysokého Mýta. Míříme na náměstí a po malé chvilce zahlédneme zbytek naší bandy, jak brázdí zdejší ulice. Setkání proběhlo výborně, nikdo nemusel na ty ostatní čekat.

Jelikož se přiblížilo poledne a i žaludek to ví, hledáme nějakou restauraci, kde bychom se najedli. To se nám podaří v jedné zapadlé uličce a my si zanedlouho pochutnáváme na obědu. Po jedné hodině si jdeme prohlédnut místní pamětihodnosti, kterými např. jsou kostel sv. Vavřince, Pražská a Litomyšlská brána. Pak se musíme prodrat skrze jednu velkou křižovatku, dostáváme se na okraj města a směřujeme se na obec Lhůta. Cesta nám už pomalu začíná stoupat vzhůru.

Do naší další zastávky, obce Nové Hrady, to máme z Mýta 16 kilometrů. Dorážíme tam o půl čtvrté a přijíždíme k jednomu z nejkrásnějších zámků. Pozoruhodný rokokový zámek bývá označován jako "Malý Schönbrunn" nebo "České Versailles". Samozřejmě si platíme vstupné a jdeme si projít celý zámecký areál a musím říct, že to tady opravdu stojí za to. Trávíme tady více jak hodinu a pak jdeme ještě spláchnout prach z cest do místní hospůdky.

Já už zase spekuluji, že se mi nechce jet po silnici a že bych se chtěl podívat k Toulovcovým Maštalím. Tentokráte ukecávám jen Hanču s Kamilem. Vyjíždíme tedy na další cestu, u hospody odbočujeme a po malé chvíli začínáme stoupat polní cestou. Dojedeme až k vysílači na vrchu Kamenec a musíme se kousek vrátit, abychom našli správnou cestu. Ale to, co je před námi, je ryze MTB cesta, která je nahoru nejetelná a dá se tak akorát sjet s notnou dávkou odvahy. Ale já si to maximálně užívám a po adrenalinovém sjezdu se ocitáme v Roudném.

Tady jedeme dva kilometry po zpevněné cestě a mírně stoupáme. Zlom přichází až za rozcestím Vranice – hájenka. Cesta se dere prudce vzhůru po velkých kamenech a nám nezbývá než seslézt a tlačit kola pěšky. Naštěstí je to jen krátký úsek a my znova můžeme nasednout na biky a prodírat se lesní stezkou dále. Po kilometru zjišťujeme, že jsme přímo nad Toulovcovými Maštalemi a navrhuji, ať se tam jdeme podívat. Bez problému se ocitáme nahoře na skalách, zamykáme kola a noříme se do pískovcového skalního bludiště.

Trávíme zde skoro hodinu času a děláme spoustu fotografií a jsme moc rádi, že jsme sem zavítali. Za to námahu to určitě stálo. Pak se už vracíme zpátky ke kolům, najíždíme zpět na lesní stezku, která po chvíli přechází v širokou lesní cestu. Trošku ještě nastoupáme a po dvou kilometrech vyjíždíme na asfaltovou silnici. Dáváme se vlevo a kousek sjíždíme na obce Budislav. A hned na jejím okraji je hospůdka, kde se potkáváme s ostatníma. Jdeme si dát pivko, mezitím ostatní odjíždějí.

Na další cestu se vydáváme až po sedmé hodině a do Poličky to máme už zhruba 15 kilometrů. Postupně projíždíme obcemi Poříčí u Litomyšle, Zrnětín, Lubná a Široký Důl. Do našeho cíle přijíždíme po hlavní silnici a ještě odbočíme na náměstí, kde objevíme výbornou Herešovou krčmu. Dáváme si pořádnou večeři a samozřejmě nějaký ten škopíček piva. A až pak se přesouváme na naše ubytování v domově mládeže.