Kazatelna

Je téměř polovina března a paní zima se ne a ne vzdát. Proto necháváme kola doma a dneska si vyrazíme na krátkou túru do Chřibů. Napadá mě Kazatelna, na které jsem nikdy nebyl, přesto, že jsme se tam už pěšky toulali a dokonce jsem jel poblíž na biku. Před obědem se oblékáme, do batůžku zabalíme pár drobností a vyjíždíme směr Koryčany. Po cestě se ještě stavíme na oběd v motorestu Samota a pak už přejíždíme do lesů, kde parkujeme.

Vycházíme z rozcestí U Křížku (453 mnm) a začínáme mírně klesat po žluté značce. Jdeme lesem a zpočátku kopírujeme hlavní cestu a pak znova mírně stoupáme. Už tady na této cestě pozorujeme mnoho děr ve stromech, které mají na svědomí datlové. Zhruba po kilometru a půl přicházíme na rozcestí Sv. Kliment (437 mnm).

Tady uhýbáme vpravo a prudce stoupáme k nedalekému hradišti a kapli Sv. Klimenta. Nachází se zde zřejmě nejstarší písemně doložené poutní místo v České republice. Nachází se zde malá kaplička, která je dokonce otevřena a my se jdeme podívat dovnitř. Ve vrcholové knize necháváme svůj podpis a pak si jdeme udělat společnou fotku před kapličku. Shodujeme se, že je to zde zvláštní místo, ze kterého sálá energie.

Po několika fotografiích, hře na zvonkohru s lešeňových trubek a zazvoněním zvonu se vydáváme zpátky dolů. Z rozcestí se teď budeme držet zelené značky a čeká nás chvilková chůze v blátě a pak se ocitáme na krásné mýtince. Sluníčko svítí a já opět vytahuju foťák. Začínáme stoupat a pak vcházíme do dubového lesa. Mezi stromy jsou občas umístěné balvany porostlé mechem a i toto místo má zvláštní nádech.

Po zhruba kilometru a půl přicházíme na rozcestí Pod Kazatelnou (520 mnm). Tady se ocitáme na široké lesní cestě, po které jsem už šlapal na biku. My ale po malé chvilce odbočíme, držíme se červené značky a po pár set metrech přicházíme ke Kazatelně (520 mnm). Přírodní památku představuje osamocený skalní útvar, který je tvořen 8 metrů vysokou zvětralou pískovcovou skálou.

Počkáme, až se vyfotí rodinka, která přišla před námi a pak se taky půjdeme zvěčnit na skálu. Fotí nás na oplátku zmiňovaná rodina. Z Kazatelny máme krásný výhled na zarostlé kopce Chřibů a na nedaleký hrad Cimburk. Dělám zde několik fotek a chvilku se tady zdržíme. Poté pokračujeme dále, míjíme skalní útvar, který mi z obou stran připomíná lidskou hlavu a začínáme poměrně prudce klesat.

Dostáváme se na rozcestí U Mísy (450 mnm), kde se mimo jiné nachází studánka. Na hrad Cimburk to máme něco přes kilometr, ale klesáme a za chvíli se ocitáme u hradu (413 mnm). Koukáme, že nám zdražili vstupenky a jelikož jsme už na prohlídce byli, tak dneska dovnitř nepůjdeme. Koupíme si jenom turistickou magnetku, uděláme pár fotek hradu a vracíme se zpátky na rozcestí U Mísy.

Tam se zanedlouho ocitáme a dáváme se vpravo na červenou značku. K autu nám zbývá kilometr šlapání pohodovým stoupáním. Po cestě se ještě zastavíme u Kozla (475 mnm), což je skalnatý blok z flyšových pískovců, 22 metrů vysoký. Kozel je oblíbený horolezci a my můžeme pozorovat snažení několika z nich v různých cestách. Pak už to máme k autu jen kousek, nasedáme a vracíme se domů do Kroměříže.