Pulčínské skály

Máme tady další mrazivý zimní den a na dnešek jsme si naplánovali návštěvu Pulčínských skal a hlavně nedalekého ledopádu, které se nacházejí v oblasti Javorníky. V Kroměříži je sice škaredě a nechutná inverze, ale když se kouknu na webkamery v Pulčíně, svítí tam sluníčko. Trasa by neměla být nějak závratně dlouhá, tak do batohu balíme jen nejnutnější věci a termosku s horkým čajem. Ještě se rychle podívám na internet, kde bychom mohli poobědvat a vyrážíme.

Postupně projíždíme Otrokovicemi, Zlínem a ve Vizovicích se zastavujeme na meníčko. Je už půl druhé, když vyjíždíme do vesničky Pulčín (640 mnm). Na to, že v Kroměříži bylo zataženo a teplota pod -8°C, tady nádherně svítí sluníčko a teploměr v autě ukazuje +1,5°C. Parkujeme na parkovišti, nasazujeme kulichy a vydáváme se na cestu. Procházíme vesnicí a odbočujeme vlevo na červenou značku.

Procházíme okolo zajímavého penzionu Stodola, na kterém roste strom Klobásovník. Dokonce se i zasmějeme, že jsme se ocitli na Stodolní ulici, jak nám ukazuje cedulka připevněná na budovu. Za restaurantem se už odpojujeme od obydlí a začínáme scházet dolů. Sluníčko nám krásně svítí a hřeje a my si uděláme pár fotek včetně společné. Akorát se místy boříme po kolena do navátého sněhu. Po necelém kilometru scházíme k Pulčínskému potoku a jsme na rozcestí Pulčínské skály (595 mnm).

Odtud se vydáváme vlevo po modré značce. Mapy totiž ukazují, že nedaleko se nachází vodopád. Jenže ten jednak nenacházíme a jednak nemá nic společného se slavným ledopádem. Takže se opět pár set metrů vracíme. Nevadí, jsme zpátky na rozcestí a před námi se tyčí Pulčínské skály. Vydáváme se vzhůru do skalpo modré značce. Je sice všude sníh a občas to klouže, ale trasa vzhůru se dá bezproblémově zvládnout. Bezesporu dolů bude cesta rizikovější.

V Pulčínských skalách jsme sami a nádherně se do nás opírá sluníčko. Je dokonce tak teplo, že se svlékám, nechávám si na sobě jen kalhoty a Irmísek mi dělá nějaké fotky. Samozřejmě spoušť fotoaparátu tady cvaká pomalu v rytmu nějakého songu, protože je to tady malebné a kouzelné místo. Než vylezeme nahoru, představuje to převýšení 80 metrů a pár krůpějí potu. Občas musíme vylézt nějaký malinký žebřík nebo se přidržovat řetězu.

Teď už vcházíme do lesa, skály končí a cesta se nám trochu vyrovnává. Z pravé strany se k nám připojuje červená značka. Po chvilce začínáme zase stoupat a potkáváme první skupinku turistů, kteří jdou v opačném směru. Ještě trošku námahy a ocitáme se na vrcholku Hradiska (773 mnm). Odtud už začínáme mírně klesat a jde se nám pohodově. Po asi kilometru přicházíme na lesní cestu, která je i cyklo a běžkařská a my se na ní napojujeme.

Po pár set metrech přicházíme k přístřešku a tady vidíme ceduli, která nás navádí vpravo na ledopád. Výborně, přece ho dneska uvidíme. Tady už ovšem panuje čilý ruch a potkáváme spoustu lidí. Zanedlouho přicházíme k místu zvanému Propadlý hrad. Už z dálky vidíme ledopád, který je zbarvený do oranžovo-hněda. Toto zbarvení způsobuje mikroskopická řasa, která žije v ledu. Když chceme sejít níže a blíže, uklouzne mi noha a já hodím solidní držku na zledovatělou zem.

Mě naštěstí nic není, ale zrovna jsem držel svůj nový foťák s otevřeným objektivem. I tomu naštěstí nic není, je jen trošku od sněhu. Naštěstí po otření čočky je všechno v pořádku a já můžu fotit zajímavý výtvor přírody. Udělám tady samozřejmě spoustu fotek. Jelikož je už po třetí hodině, sluníčko se pomalu klání za kopce a krásně nám ledopád nasvětluje. Po zhruba půl hodině se chystáme na cestu zpátky.

Vracíme se zpátky k přístřešku a pokračujeme dále po cyklotrase. Ta nás po kilometru a půl přivádí zpátky do vesnice Pulčín, akorát přicházíme z jiné strany. Jdeme se ještě podívat do místní restaurace, máme chuť na polévku. Jenže když si mě nikdo 5 minut nevšímá, a to stojím u baru, odcházíme pryč. Nasedáme zpátky do auta a polévku si dopřáváme až na začátku Zlína. Pak se už přesouváme domů do Kroměříže a těšíme se na horkou vanu.