Mosty u Jablunkova - Skalka - Severka - Rozhledna Tetřev - Mosty u Jablunkova

Silvestr trávíme u kamaráda Petra a Monči v Havířově a máme předem domluvený Novoroční výšlap. Právě proto se po ohňostroji odebíráme domů a jsme domluveni, že se setkáme ráno ve vlaku. Vlak nám jede před desátou hodinou, tak s Irmískem vstáváme v devět, snídáme a chystáme si věci na túru. Včera jsme se domluvili, že pojedeme vlakem do Mostů u Jablunkova a odtud pošlapeme na Skalku a Tetřev.

Bohužel se počasí oproti silvestru radikálně změnilo a je zataženo s nízkou oblačností a u nás dokonce mrholí. Setkáváme se ve vlaku a Peťa ihned nabízí slivovičku. Tentokrát si můžu jednoho panáčka dát a s díky přijímám. V jedenáct hodiny vystupujeme s vlaku a jsme připraveni do toho šlápnout. Vycházíme z Mostů u Jablunkova (510 mnm), podcházíme železniční trať a začínáme stoupat mezi rodinnými domy.

Zpočátku jdeme po zasněžené asfaltové silnici a máme výhled na protější lyžařský svah. Zanedlouho se ocitáme u rozcestí Zuzana (580 mnm) a tady už půjdeme po lesní stezce. Dneska nás povede červená značka. Překřížíme lesní asfaltovou cestu a začínáme stoupat mezi stromy. Cesta je poměrně prudká a občas nám v tom sněhu podklouzne noha. Já mám samozřejmě připravený foťák a naší trasu pečlivě dokumentuji.

Po malé chvilce vycházíme z lesa, procházíme loukou pod místní samotou a znova se noříme do lesa. Zvlášť záživný je kousek trasy, před křížením z lesní cestou u rozcestí Kyčera (880 mnm). Zhruba deset metrů prudkého výšlapu je čistý led a my máme co dělat, abychom sebou neflákli na zem. Naštěstí to bez problémů zvládáme a dostáváme se do posledního úseku cesty k chatě Skalka. Teď půjdeme mezi stromy a kolem nás se valí mlha. Po půl kilometru vycházíme na Skalce (910 mnm).

Uděláme si společnou fotku a těšíme se na polévku. Bohužel vidíme, že je zdejší chata uzavřená do 13 hodin. No nazdar, je to vlastně pochopitelné, včera byl silvestr a chata je plná ubytovaných hostí. Nicméně nám jedna paní říká, že můžeme jít dále, tak to jdeme zkusit. Sice se nás ještě někdo zeptá, co tam děláme, že je tady uzavřená společnost, ale já mu odpovídám, že nám paní venku řekla, že můžeme. Nakonec se kýžené polévky a pivka dočkáváme a zaplňujeme bříška.

Po odpočinku se vydáváme dále, stoupáme nad Skalku a míříme k nedaleké chatě Severka. Když se dostáváme na místo, kde křižujeme sjezdovku, otevírá se nám celkem krásný výhled do údolí Dolní Lomné. Uděláme nějakou fotku a po malé chvilce se vyhupujeme na Severce. Tady se nijak nezdržujeme, kousek scházíme a ocitáme se na rozcestí Kostelky (930 mnm). Odtud to máme ke Kamenné chatě pod Velkým Polomem zhruba kilometr. Cesta už nijak dramaticky nestoupá a my jsme za chvíli na parkovišti u výše zmiňované chaty (950 mnm).

Tady je pro mě velkým překvapením, že zde stojí nová rozhledna. Věděl jsem, že ji mají v plánu postavit, ale dlouho jsem tady nebyl. Není nijak velká, ale líbivá oku určitě je. Dostala název Tetřev a my se jdeme okamžitě podívat k ní. Otevíráme dveře, stoupáme po železných schodech a ocitáme se na vyhlídkovém místě. Jen škoda, že všechny okna jsou namrzlá a my s rozhledny nevidíme vůbec nic. Ihned si dávám předsevzetí, že sem musím v létě vrazit na biku.

Z rozhledny jdeme ještě do Kamenné chaty, kde uvažujeme, jestli si dáme nějaký oběd. Bohužel nabídka rychlých a hlavně smažených jídel nás neláká, tak uvažujeme, že si dáme něco na jídlo až dole v Mostech u Jablunkova. Navrhuji, abychom šli jinou trasou. Bude sice delší, ale pohodovější, protože je to lesní asfaltová cesta. Všichni souhlasí, tak vyrážíme nazpátek.

Zpočátku scházíme trošku prudčeji, cesta se několikrát zatočí a scházíme na rozcestí Pod Polomem (850 mnm). Viditelnost se znatelně zlepšila, ale stejně jsou na obloze těžké modrošedé mraky. Od tohoto rozcestí už cesta tak prudce neklesá a jde se pohodově. Jenom já mám pocit, že za každou zatáčkou už budeme na jednom z dalších rozcestí, ale to stále ne a ne přijít. V jednom místě se nám otevírá další z krásných výhledů do krajiny, tak uděláme nějaké fotky. A naproti stéká z kopce potůček, vytváří zajímavé zmrazky, tak se ještě zdržuji focením této krásy.

Máme za sebou další kilometr a cesta se nám začíná táhnout. Konečně přicházíme k rozcestí Beskyd (740 mnm) a toto je mnou vzpomínané rozcestí. No ještě toho máme před sebou poměrně kus a mě už pomaličku začínají mrznout prsty na rukou. Co se dá dělat, nezbývá, než zatnout zuby a šlapat dále. Postupně míjíme další rozcestí, první je Pod Skalkou (730mnm) a následuje Pod Beskydem (705 mnm). Odtud to máme další dva kilometry k chatě Zuzana.

Konečně se dostáváme k Zuzaně a odtud už musíme sejít po asfaltové cestě zhruba kilometr a budeme dole v Mostech u Jablunkova. Hurá, máme to dneska za sebou. Akorát nám trošku pokazí náladu, že motorest, na který jsme spoléhali s obědem, má zavřeno. Nevadí, na nádraží si dáváme kafé z automatu a Peťa vytahuje krabičku s vánočním cukrovím. To docela bodne. Pak už nasedáme na vlak, v Třinci vystupuje Monča a v Těšíně se loučíme s Peťou. Za pár chvil si už pochutnáváme na obědě doma a pak ještě musím odvézt miláčka do Ostravy na vlak, protože mě už ráno čeká cesta do práce.