Etna

Po včerejší návštěvě sicilského Palerma změníme ráz výletu. Dneska máme v plánu navštívit slavný vulkán Etnu. Jsme ubytování v Catanii a Etnu máme, dá se říct, nad hlavami. Chystáme si snídani, do batohů balíme bundy a čepice a můžeme vyrazit. Je mi jasné, že vyjet z Catanie bude stát trochu nervů a času, ale už si pomalu zvykám. Za městem zamíříme do kopců a po třiceti kilometrech zastavujeme na místě pojmenovaném Nicolosi Nord.

Tady se nachází stanice lanovky, která nás vyveze o 600 výškových metrů výše k horní stanici lanovky s názvem La Montagnola. Jenže je tu problém, momentálně fouká silný vítr a lanovka nejede. Dopravu nahoru nám zajistí terénní náklaďáky, které jsou upravené pro přepravu lidí. Ani nevím, jestli to není zajímavější zážitek než jízda v kabince lanovky.

Nahoře opravdu fouká a je kolem 10°C. Sice sluníčko trochu hřeje, ale je to zcela jistě na bundu a čepici. Než se ale vydáme na cestu, jdeme si do místního baru dát kafe. Pak se už vydáváme na cestu a máme zde další překážku. Můžeme se dostat pouze k místu ve výšce 2750 mnm, dále je už cesta uzavřená díky zvýšené sopečné aktivitě a následně zvýšeným toxickým plynům. Nedá se nic dělat, projdeme si to alespoň tady.

Nastupujeme do černého lávového štěrku a mě láká vyzkoušet si ho na boso. Zouvam boty a chůze je zajímavě příjemná. Ale přece jenom je zima, takže se obouvám zpátky. Míříme pořád rovně za nosem a po naší levé straně se nám blíží hlavní kráter. Děláme několik fotek a ještě zamíříme dále k němu. Po strmém svahu se vydrápeme na nejvyšší místo, kam můžeme a poté se vydáváme zpátky dolů.

Naproti máme kráter Piano del Lago o Escrivà ( 2672 mnm) a ten se stane naším cílem. Kráter je vzdálený něco přes kilometr a i na něho vede strmá stezka v lávovém štěrku. Ten samozřejmě podkluzuje a my se na vrcholek pěkně zapotíme. Ale stojí to opravdu za to. Já nechávám Irmíska nahoře a sestupuji dolů do kráteru. Nikdy jsem v kráteru nebyl a tak si to nemůžu nechat ujít. Cestou zpátky mužů pozorovat několik drobných pramínků dýmu, které vyvěrají ze země.

Vracíme se zpátky na okraj kráteru a prosíme další turisty, aby nás společně vyfotili. Máme za námi neskutečnou scenérii. Blankytné nebe na jedné straně, valící se mraky na straně druhé, pod námi kráter a za námi majestátná Etna. Pak se vracíme zpět ke stanici lanovky. Máme v nohách sice jenom pět kilometrů, ale určitě to za dnešní výlet stálo. Dolů se dostáváme už v kabinkové lanovce a tak máme lanovkový zážitek splněný. Dole jdeme do chaty Sapienza, prokazujeme se covid pasem a usedáme ke stolu. objednáváme si oběd a já jsem po dlouhé době dostal chuť na pizzu. Po obědě nasedáme do auta a sjíždíme do města Taormina, kde začne náš dnešní druhý výlet.