Freiburg im Breisgau & Schloßbergturm

Je sobota a nám začíná poslední den dovolené, kterou jsme z části trávili ve Francii a teď se nacházíme v německém městečku Altenheim. Jsme ubytování v prázdninovém apartmánu v jednom rodinném domě a bohužel se probouzíme do dešťového rána. Jsem trošku zklamaný, protože jsem měl naplánovanou cyklotrasu okolo řeky Rýn na druhou stranu než jsme včera jeli. Co se dá dělat. Dívám se na předpověď počasí, sleduju radar a nakonec se domlouváme na náhradním plánu, kterým bude návštěva města Freiburg im Breisgau.

V klidu pojíme, oblečeme se a přesouváme se autem do 80 km vzdáleného města. Je půl jedné a my parkujeme auto nedaleko centra Freiburgu. Vycházíme a zanedlouho se ocitáme na univerzitním náměstí. Všude kolem jsou univerzitní budovy a pohybuje se tady spousta mladých lidí. Pokračujeme dále a jsme na hlavní městské tepně s názvem Kaiser-Joseph Sraße. Ta nás přivádí k první zajímavosti – první ze středověkých bran. Brána Martinstor na západě je starší, je o ní zmínka jako o "Porta Sancti Martini" (Brána sv. Martina) už z roku 1238. Projdeme ní a pokračujeme po ulici plné obchůdků, restaurací a lidí dále.

To už pomalu vcházíme na náměstí Münsterplatz, na kterém se nachází katedrála Münster (Dóm Panny Marie). Tato trojlodní románsko-gotická stavba je 127 m dlouhá a má mohutnou 116 m vysokou věží v průčelí. Samozřejmě si všechno pečlivě dokumentujeme a jdeme se také podívat dovnitř do katedrály. Na náměstí stojí za zmínku i další tři krásné budovy – Kornhaus, Kaufhaus a Arcibiskupský palác. Když jsme dostatečně nasyceni dojmy, jdeme do místní restaurace na kafe. Já si teda dávám pivko, mám na něho chuť a jelikož nás čeká ještě výšlap k rozhledně, nemám strach, že bych ho nevypotil.

Z náměstí se směřujeme ke druhé středověké věži. Po cestě pozorujeme Freiburské potůčky (Freiburger Bächle). Ty jsou téměř v každé ulici Starého města. Jejich existence je doložena už v roce 1220. Dřív sloužily k zásobování města užitkovou vodou a k odvodu dešťové vody. Měšťané je také používali k odplavování nečistot a odpadků, než to v 16. století městská rada zakázala. Přicházíme k východní bráně, která se nazývá Schwabentor a pochází pravděpodobně z poloviny 13. století. Z vnější strany ji zdobí obraz patrona města sv. Jiří s drakem a na vnitřní městské straně je vymalován obchodník s povozem.

Opět nějaké fotka a pak už přecházíme zajímavých dřevěným mostem na druhou stranu rušné silnice. Ocitáme se na úpatí kopce Schloßberg a začínáme stoupat po kamenných chodnících. Cestičky se nám různě klikatí a nám se postupně odkrývá výhled na tato univerzitní město. Na vrcholek k rozhledně Schloßbergturm to máme sice necelý kilometr, ale posledních pár desítek metrů po schodech nám dá pěkně zabrat. Jsme dobře propocení a nahoře začíná dost nepříjemně foukat.

Vylezeme nahoru na rozhlednu a otevírá se nám velkolepý pohled do okolí a na celý Freiburg včele s jeho majestátnou katedrálou. Bohužel je ledový vítr hodně nepříjemný, tak uděláme jen pár rychlých fotek a raději se vracíme pod rozhlednu, kde tak moc nefouká. Zpátky do města se vracíme jinou cestou a zanedlouho jsme zpátky u brány Schwabentor. Tady se posadíme do další restaurace a dáváme si opět kafe.

Zpátky k autu procházíme okolo řeky Dreisam a po dalším kilometru se u něho ocitáme. Nasedáme, vyjíždíme z města a vracíme se zpátky do Altenheimu. Doma si dáme pozdní oběd a pomaličku začínáme balit, protože nás zítra čeká přesun zpátky do Kroměříže. Večer si dáme ještě nějaké vínko, zahrajeme zase nějakou hru a završujeme letošní zajímavou dovolenou.