Jánošíkove diery

Je dopoledne, s Irmískem vyrážíme na Slovensko a v plánu je prodloužený víkend na Malé Fatře. Společnost nám bude ještě dělat kámoška s jejími dvěma dětmi. Do cíle se dostáváme hodně po poledni a ubytováváme se v jednom soukromém penziónu ve Štefanové. Rychle vybalit, obléct se a můžeme vyrazit na kratší túru do Jánošíkových dier. Počasí je přímo ideální, tak se nemusíme obávat, že by se brzo setmělo.

Zpočátku jdeme po asfaltu po žluté značce a vpravo se nám nad hlavami tyčí Malý a Velký Rozsutec. Za domy již nastupujeme na polní vyšlapanou stezku a zanedlouho se noříme do lesa. Pomaličku stoupáme, z lesa vycházíme na krásnou louku a ocitáme se na rozcestí Vrch Podžiar (745 mnm). Odtud scházíme dolů k místnímu bufetu, který je umístěn v krásné dřevěnce mezi vzrostlými duby. Hned za dřevěnicí přejdeme potůček a jsme u dalšího rozcestí – Podžiar (715 mnm).

Odtud pokračujeme dále po žluté značce a opět začínáme stoupat lesem. Po několika set metrech přicházíme ke krásné vyhlídce a pod sebou máme Dolní diery. Chvíli se tady pokocháme, něco nafotíme a jdeme dále. O kousek dále se nachází další vyhlídka a poté už sestupujeme po kamenných schodech dolů a ocitáme se u Nových dier. Skály se nad námi tyčí, procházíme po lavičkách a žebřících, kolem nás zurčí potok. Byl jsem tady naposledy před 25 lety, ale přesně tohle mi ve vzpomínkách zůstalo. Já fotím jak o život, akorát je třeba dávat trošku pozor, jelikož všude je vlhko a všechno klouže. A taky se tady docela ochladilo. Je to způsobeno úzkou soutěskou, do které se sluneční paprsky dostanou jen na několik minut denně. Nové diery mají délku něco málo přes půl kilometru, a tak se zanedlouho ocitáme na rozcestí Ostrvné (640 mnm).

Zde se ještě dáváme doprava a směřujeme na Biely potok. Dá se říci, že je to tady ještě součást Dolních dier a určitě jsme udělali dobře, že jsme si ten kiláček zašli. Potok tady taky padá v kaskádách, holky se vyfotí u malé jeskyně a nakonec se soutěska rozšiřuje a my se ocitáme v zalesněném údolí. Ale to se už otáčíme a vracíme se zpátky k rozcestí Ostrvné.

Tady šlapáme rovně a po modré značce vcházíme do Dolních dier. Hned po několika desítkách metrů vidíme krásný vodopád a čeká nás cesta vzhůru po žebříku. Nad sebou vidíme sluncem osvětlené vrcholky skal. Ještě přejdeme železnou lávku a dále nás už čekají spíše mokré skály a kamení. Zde Hlboký potok stéká v drobných kaskádách a různě se proplétá mezi kameny. Tady už je taky poměrně dost zeleně a postupně se soutěska rozšiřuje a nakonec přicházíme zpátky na rozcestí Podžiar.

Teď už jdeme stejnou cestou zpátky okolo bufetu, přes rozcestí Vrch Podžiar, kde se na chvíli zastavujeme a obdivujeme vrcholky Malé Fatry v zapadajícím slunci. Odtud scházíme dolů zpátky do Štefanové (625 mnm), kde jdeme s miláčkem ještě na pivko a pak se už těšíme na sprchu. Večer zakončujeme dobrým jídlem, pitím a hraním karet.