Nazaré, Batalha, Fátima, Ourém, Tomar

Je čtvrtek a my se probouzíme do čtvrtého dne našeho pobytu v Lisabonu. Na dnešní den mám naplánovaný výlet, který ale bude spíš automobilový než pěší. Už hodně dlouho mám přání se podívat do Nazaré, kde byla sjeta na surfu největší vlna na světě. Ráno posnídáme a jdeme si pro auto na nedaleké parkoviště. Po osmé hodině vyjíždíme a čeká nás zhruba 130 kilometrová cesta.

Propleteme se Lisabonem a vjíždíme na dálnici. Začíná pršet a já jen doufám, že nebude pršet celý den. Musím říct, že po dálnici v Portugalsku se jede perfektně a není skoro žádný provoz. Na jedné benzínce zastavíme a jdeme si dát kafe. Cesta probíhá bez problémů a my odstavujeme auto nad útesem v Nazaré v 11 hodin.

Už první pohled na moře u pláže Praia do Norte bere dech. Divoké vlny Atlantiku se ukazují v celé své kráse. Okamžitě dělám několik fotek, ale dneska bude s focením trošku problém, protože vítr fouká od moře a zanáší spoustu mořské tříště i na nás. Přicházíme k pevnosti Forte de São Miguel Arcanjo, která je bohužel nyní uzavřená a my se tak budeme muset spokojit jen s nižší vyhlídkou. Nevadí, i tak je to tady neskutečné.

Praia do Norte v Nazaré je specifická tím, že se zde ústí a vyrovnává se hluboký podmořský kaňon a za příhodných podmínek se zde vytváří monstrózní vlny. Nejvyšší sjeta vlna zde měřila neuvěřitelných 30 metrů. My dneska takové štěstí nemáme, ale i 10 metrové vlny jsou parádní. Když se jdeme podívat na spodní vyhlídku, potkáváme mladou Češku, se kterou se dáváme krátce do řeči. Fotím, vyhlížím velkou vlnu, ale vítr je dneska opravdu velice silný a za chvíli máme vlhké věci od vodní tříště, tak se raději vracíme zpět k autu. No musím říct, že návštěva tohoto místa na mě zanechala hluboký dojem.

Startujeme auto, opouštíme Nazaré a naším dalším cílem bude památka zapsaná v UNESCO - klášter Batalha. Cestou přemýšlíme, kde si dáme oběd a náhoda tomu chce, že přijíždíme k velké restauraci sloužící spíše řidičům. Za 11,5 € máme švédské stoly a můžeme sníst, co chceme. No nacpáváme si pořádně bříška a jídlo je opravdu výtečné. Spokojení nasedáme do auta a zanedlouho vjíždíme do Batalhy.

Jdeme se podívat ke klášteru a okamžitě jsme rádi, že jsme si sem zajeli. Tento dominikánský klášter byl založen králem Janem I. ve 14. století na památku vítězství v bitvě u Aljubarroty. S Irmískem se shodujeme, že nám něčím připomíná chrám svaté Barbory v Kutné Hoře. Projdeme si ho kolem dokola, uděláme spoustu fotek a samozřejmě se jdeme podívat i dovnitř kostela.

Po krátké zastávce v Batalze se budeme směřovat na další velmi známé místo, kterým je poutní město Fátima. Tam se kolem 14 hodiny dostáváme a jdeme se podívat k bazilice Panny Marie Růžencové. Ta je zbudována na místě, kde tři děti, Francisco a Jacinta Marto a Lúcia dos Santos, 13. května 1917 pásly ovce. Když se vracely domů, protože si myslely, že přichází bouře, zjevila se jim Panna Maria. V okolí se nachází ještě jedna, moderní, bazilika s názvem Santíssima Trindade. Mezi oběma je spoustu asfaltového prostoru, na kterém se shromaždují věřící při poutích.

Samozřejmě se do obou dvou bazilik podíváme a uděláme si i nějaké fotky. Když se chceme vrátit k autu, přichází pořádná průtrž mračen. Naštěstí se máme kde schovat a déšť trvá jen asi 10 minut, tak to pro nás nepředstavuje žádný problém. Nasedáme do auta a jelikož si miláček vymyslel ještě jednu zajížďku, míříme do města Tomar. Ale když koukám do mapy, měli bychom po cestě mít ještě hrad Ourém.

Takže se přesouváme k hradu, vyjíždíme až nahoru k němu a jdeme si to tady prohlédnout. Nikde nikdo není a my jsme rádi, že si to tady můžeme prohlédnout v klidu. Uděláme nějaké fotky a pozorujeme další průtrž, která míří naším směrem. Hrad není nijak rozsáhlý a my zanedlouho znova sedíme v autě a míříme do nedalekého Tomaru.

V Tomaru se nachází další památka zapsaná v UNESCO a jedna z nejvýznamnějších staveb Portugalska – hrad a klášter Řádu Kristova. Byla to původně templářská pevnost z 12. století. Poté, co byl templářský řád na počátku 14. století zrušen, převzal správu kláštera Řád Kristův. Parkujeme přímo u tohoto komplexu a dostáváme se nám nádherného výhledu na celé město Tomar. Ještě před prohlídkou zaskočíme do místního baru a dáme si skleničku portského. Pak už nás uchvacuje areál hradu. Ještě, že to Irmísek vymyslel.

Děláme si nějaké fotky u hradeb hradu a poté si platíme vstupenku na prohlídku. A znova dobře děláme, protože rozsáhlý komplex kláštera stojí za to. Jsou tady dokonce 4 vnitřní nádvoří a nám trvá dobrou hodinku, než všechno prolezeme. Pak už nezbývá, než nasednout do auta a přejez zpátky do Lisabonu. Po cestě nám málem dojde benzín, musím sjet z dálnice a k benzince v centru města dojíždím snad už na výpary. Neskutečné, člověk nepotká skoro 50 kilometrů čerpací stanici.

Naštěstí další cesta uteče bez komplikací a my ještě v Lisabonu přejíždíme na druhý řek břehy Tejo. Chci si ještě udělat nějaké noční fotky Lisabonu od sochy Krista, která se nachází v Almadě. Jenže bohužel je celý areál zavřený a nám nezbývá nic jiného, než se vrátit zpátky. Uděláme si večeři, dáme sprchu, otevřeme láhev vína a užíváme si posledního večera v hlavním městě Portugalska.