Port Louis, Flic en Flac

Je silvestr a my ho trávíme v indickém oceánu na ostrově Mauricius. Včerejší „flákací“ den jsme byli celý den zavření na ubytování, protože na ostrov dorazil cyklón. Naštěstí se předpovědi nepotvrdili a nakonec z toho byla jen tropická bouře. Podle mě se nic hrozného nedělo, foukal čerstvý vítr a občas více pršelo. Jenže včera život na ostrově skončil a nebylo nikde otevřené, ani velké obchody, ani benzínky a my už máme akutní nedostatek pečiva a asi poslední dvě piva, což je na to, že je silvestr, opravdu málo.

Dneska je ještě zataženo, ale už neprší a skoro ani nefouká a my vyjíždíme s Kamilem hned ráno do blízkého supermarketu. Mají otevírat v 8:30, čekáme a stále se nic neděje. S námi čekají další lidé, nejspíše turisté, včetně nějakých Čechů. V 9:00 nám je jasné, že se otevírat nebude a my jdeme projet Tamarin, jestli nebude alespoň některá z benzínek otevřena. Není. Hmmm, tak to není dobré zjištění. Vracíme se zpátky domů, snídáme a domlouváme se, že vyjedeme do hlavního města, protože tam by přece jenom mohlo být něco otevřené.

Po desáté vyrážíme, do města Phoenix to máme 22 kilometrů po normální silnici. V městě se snažíme vysledovat, jestli není nějaké nákupní centrum otevřené a vůbec nic. Najíždíme na dálnici a ta nás po 17 kilometrech přivádí do hlavního města Mauricia – do Port Louis. Snažíme se najít nějaké parkoviště a přitom dvakrát objedeme centrum, než se nám podaří zaparkovat v Čínské čtvrti.

Procházíme touto čtvrtí a nestačíme se divit, znaky čínské kultury se snoubí polorozbořenými domy, lidi na skútrech jezdí bezhlavě, všude nepořádek a vrchol všeho je, když začnou vybalovat na ulici čerstvé převážně kuřecí maso. To svým typickým zápachem zaplní celou ulici a opravdu to není příjemný zážitek. Tak tady si určitě nic nekoupíme, i kdybychom měli být na silvestra o hladu. Míříme k hlavní silnici, tu přebíháme a ocitáme se v přístavu na náměstí Waterfront.

Tady se nachází moderní komplex budov a obchůdků a hlavně muzeum Blue Penny, kde je vystavená nejslavnější známka na světě – Modrý Mauricius. Jaké to překvapení, že je tady všechno zavřené. Zklamáni se obracíme a vracíme se zpět k našemu autu. Mezitím se naplno otevřel trh v čínské čtvrti, největší trh na Mauriciu a my jdeme hledat nějaké pečivo. Bohužel je všude jen maso, zelenina a ovoce. Nějakou zeleninu si kupujeme a nakonec se nám podaří sehnat i pečivo. Jsou to sice staré housky zabalené v igelitu, ale aspoň něco.

Trh je opravdovým zážitkem a občas tady člověk zahlédne proběhnout i potkana. Vracíme se k autu a v tom natrefíme na malý obchůdek plný alkoholu. Výborně, kupujeme si karton piv, holky víno a taky koupíme šampáňo na oslavu Nového roku. Tak alespoň částečný úspěch, ale dovídáme se mezi řečí, že odpoledne budou už obchody otevřené. Přemýšlíme, co s načatým dnem a jelikož jsme kousek od botanické zahrady, zkusíme se podívat tam, jestli není náhodou otevřeno.

Vyjet s centra města na rušnou čtyřproudovou ulici je opět adrenalinový zážitek a padne i několik nadávek. Ale za chvíli už pádíme po dálnici a ve dvanáct kilometrů vzdáleném Pamplemousses jsme za chvilku. Přijíždíme k botanické zahradě a bohužel je zavřeno, protože v botanické zahradě je spousta popadaných větví a musí se to uklidit. No dneska asi neklapne už nic. Koukáme do mapy a říkáme si, že když už jsme tady, podíváme se ještě k vojenské pevnosti, která se tyčí na kopečku nad hlavním městem.

Vracíme se do Port Louis a tentokrát pojedeme vedlejší cestu. Snažím se Kamila navigovat podle mobilní mapy a celkem nemáme problém kdekoliv dojet. Když se vracíme do města, zastavujeme se u hinduistického chrámu Kailassam. Jdeme se podívat dovnitř a uděláme několik fotek. Jenže jsme si zapomněli vyzout boty a jsme pokáráni přísnými pohledy mnichů, a tak raději rychle tento svatostánek opouštíme. Projíždíme nitrem Port Louis a dostáváme se až nahoru k vojenské pevnosti Citadelle de Port-Louis.

Je odtud nádherný výhled na všechny strany a my se můžeme kochat jak pohledem na moderní a mrakodrapový Port Louis, tak i na jeho starší zástavbu. Uděláme si na vyhlídce nějaké fotky, objedeme si pevnost a pak sjíždíme dolů pod pevnost na dostihové závodiště Champ de Mars, které je druhé nejstarší na světě. Jdeme si to tady trochu projít a dostáváme se k soše čtyř rukou, které drží zeměkouli a znázorňují 50 let nezávislosti Mauricia. Hned za ní se nachází velká socha krále Edwarda VII.

Pak se vracíme zpátky a uvažujeme o nějakém obědě. Náhoda tomu chce, že míjíme restauraci Broadway, kde mají velice příznivé ceny. Takže usedáme v klimatizované místnosti a objednáváme si další místní speciality a samozřejmě pivko. S plným břichem to bude dneska zase veselejší. Je po druhé hodině a my se směřujeme ke kostelu St. Louis. Vejdeme dovnitř, prohlídneme si to tady včetně hezkého betlému a pokračujeme dále. Ještě se podíváme ke kostelu St. Jamese a jelikož jsme zabloudili do méně bezpečné čtvrti, raději se vracíme zpátky k autu.

Odjíždíme nazpět, vracíme se přes Phoenix a pokračujeme dále až na křižovatku k nákupnímu centru Cascavelle, které se nachází nad městečkem Flic en Flac. Výborně, už je otevřeno a my se tam na zpáteční cestě zastavíme. Chceme se totiž ještě jet vykoupat na slavnou pláž Flic en Flac. Samozřejmě tak učiníme a za chvíli plaveme v teplé mořské vodě. Jen škoda, že na chvíli nevysvitlo sluníčko, protože by ten pohled na zdejší pláž byl bezchybný.

Když jsme pořádně vykoupaní, vracíme se nazpátek k nákupnímu centru a nakupujeme proviant na silvestrovskou oslavu. Pivko máme, víno taky, takže kupujeme věci na jednohubky a nakoupíme i rum do zásoby, kdyby se přiřítil zas nějaký cyklón. Vracíme se na naše ubytování v Tamarinu, chystáme pochutiny a trávíme večer v bazénu. Na novoroční ohňostroj se jdeme podívat na terasu našeho balkónu a samozřejmě se nám podaří zaklapnout si dveře. Složitě přelézám na sousední balkón, seskakuji přes zídku dolů a jdu vysvobodit ostatní. Zavoláme domů, tam mají teprve půl desáté večer a popřejeme naším rodinám vše nejlepší. Chceme vydržet do tří do rána, abychom oslavili ještě Nový rok v Česku, ale to už nedáváme a uleháme do postelí.