Domaine Les Chênes Blancs - Saint Saturnin - Col de la Liguière - Saint Saturnin - Rustrel - Villars - Domaine Les Chênes Blancs

Trávíme dovolenou v levandulovém kraji Provence a po včerejší celodenní túře dnes opět usedneme na naše kola. A dnes je den s velkým D, protože uvidíme a budeme fandit na etapě slavné Tour de France. Snídáme, do batohů balíme i něco na zub a plechovky piva. Je devět hodin a my vyjíždíme z kempu Domaine Les Chênes Blancs.

Směřujeme se do pět kilometrů vzdáleného města Saint Saturnin lès Apt a projíždíme mezi vinicemi a poli. Na rozehřátí svalů ideální úsek. To už ale vjíždíme do města a začínáme stoupat. Prosmýkneme se úzkými uličkami a najíždíme do stoupání na vrchol Col de la Liguière (998 mnm). Před námi je 10 kilometrů námahy s převýšením vice jak 600 metrů. A právě po této cestě se za pár hodin přežene peloton Tour de France.

Počasí je polojasné a teploty se budou dnes blížit k tropické třicítce a nám se okamžitě na čele objevují krůpěje potu. Postupně ukrajujeme metry, projíždíme okolo spousty fanoušků, kteří postávají a posedávají kolem cesty. Je sranda, že nás na našich horských kolech povzbuzují, jak kdybychom také závodili. Tento kopec je prudší spíše ze začátku a tak na Col de la Liguière vyjíždíme relativně v pohodě.

Samozřejmě si uděláme několik fotek u vrcholové brány a pak sedáme znova na kola a budeme sjíždět kousek zpátky a hledat místo, kde bychom se mohli zastavit a usadit. To nacházíme zhruba tři kilometry pod vrcholem. Odkládáme kola, usazujeme se ve stínu stromů a jdeme si dat lehkou svačinku. Pak přijde na řadu nějaké to pivko a zanedlouho se objevují první alegorické vozy sponzorů. Máváme, křičíme a odměnou nám je rovněž úsměv a zamávaní a taky se dočkáme různých reklamních předmětů, které jsou z vozů vyhazovány. Dostaneme pár kšiltovek, dokonce i dva dresy, spoustu malých balení gumových medvídků a další drobnosti. Uznáváme, že Tour de France je velkolepá show.

Sledujeme online vysílání na mém mobilu a víme, že vedoucí skupina v čele s Julianem Alaphilippem je už půl hodinky od nás. Taky slyšíme zvuky helikoptér a napětí vzrůstá každou sekundou. Projede několik policejních aut a za chvíli se objevuje vedoucí skupina. Fandíme a tleskáme, co nám síly stačí. Já tentokrát nefotím, chci si plně vychutnat závodníky. Za pár minut se objevuje peleton a my jsme svědky toho, jakou rychlostí se ženou i do kopce. Kousíček za pelotonem maká jeden z nejlepších cyklistů na světě - Peter Sagan. Pak ještě dojíždí pár opozdilců a vlastně celá tato sláva netrvá déle než 15 minut.

Nevím, jak ostatní, ale pro mě to byl velice silný zážitek. Spokojení otevíráme poslední plechovku piva a ještě chvíli postáváme u cesty. Když už je jasné, že je cesta otevřená, nasedáme na kola a sjíždíme zpátky do Saint Saturnin lès Apt. Zpočátku pouštím brzdy a užívám si sjezd po svém, ale zhruba v polovině kopce provoz houstne a na cestě se objevují automobily a chodci. To už samozřejmě jedu opatrně, ale i tak jsem dole v městě první.

Počkám na ostatní na křižovatce a pak jedeme všichni společně do centra městečka. A tady se usazujeme u stolů baru Le Platane a objednáváme si pití a pizzu. Po obědě se vracíme do sedel našich biků a vyrážíme směr okrový důl v Rustrelu. Jedeme po silnici a společnost nám dělá všudypřítomná levandule. Po pěti kilometrech jsme nuceni zastavit, protože se spouští déšť. Naštěstí je po 10 minutách po všem a my můžeme pokračovat dále. Krásné zbarvené okrové skály vidíme už zdálky a cestou k nim musíme překonat pískovou stezku. Většina tlačí kolo, mě se podaří vyjet až ke vstupu do dolu. Tady mě zastaví hlídač a povídá mi, že dál už s koly nemůžeme. Parkujeme kola v lese a vstupujeme do dalšího úchvatného místa. Já si udělám rychle několik fotek, pak se vracím zpět hlídat kola a ostatní si to tady procházejí důsledněji.

Po páté hodině opouštíme důl v Rustrelu a obracíme řidítka zpátky do kempu. Nechceme jet stejnou cestou a tak se směřujeme na vesnici Villars. Cesta se nám několikrát zhoupne, ale ubíhá rychle a my kolem šesté hodiny projíždíme bránou kempu Les Chênes Blancs. Dáme si pořádnou sprchu, něco sníme a po osmé hodině u nás vypukne větší sešlost. Krom našich tradičních kamarádů přichází Pepa s Jitkou, kteří většinu dnešního dne trávili s námi a dorazí rovněž i oba dva řidiči Honza a Milan. Popíjíme a povídáme si hodně dlouho do noci.