Marina di Campo - Monte Perone - Poggio - Marciana - Zanca - Fetovaia - Marina di Campo

Dneska nám začal čtvrtý den na ostrově Elba a já mám v plánu vyšlapat na svůj oblíbený vrchol Monte Perone. Pojedu jenom s Kamilem, Hančou a naším pořadatelem zájezdu Pavlem. Ten si koupil elektrokolo, takže se mu s námi pojede dobře. Irmísek z Jarčou a Barčou si chtějí udělat svůj program – chtějí dojít pěšky k nedalekému majáku na Capo d’Oro a poté jsme domluvení, že se sejdeme na pláži ve Fetovaii.

Vyjíždíme z našeho kempu Ville degli Ulivi a kolem letiště přijíždíme do La Pily. Odtud už začneme stoupat. Cesta se do vesničky Sant Illario stačí v několika serpentinách a my na třech kilometrech musíme nastoupat 140 výškových metrů. V Sant Ilariu se krátce zastavíme a v jednom místním baru si jdeme dát vychlazené pivko.

Po krátké pauze znova roztáčíme své pedály a zanedlouho přijde nejtěžší část dnešního výjezdu. Ten se nachází pár set metrů za vesnicí. Cesta se začíná drát vzhůru ve 14% stoupání a pod věží Torre di San Giovanni dosahuje úctyhodných 20%. Tady přicházejí na řadu nejlehčí převody, tep vyskakuje do závratných hodnot a tečou z nás proudy potu. Však taky hned u věže zastavujeme, chvilku oddychujeme a děláme nějaké fotky.

Ale ani nad věží není stoupání o moc vlídnější. Zmírňuje se až u kostela Pieve di San Giovanni. Odtud se už jede o poznání lépe a hlavně jsme vjeli do krásného lesa a šlapeme ve stínu. Sice nás čekají dobré dva kilometry námahy, ale ty jsou rychle za námi a poté se cesta hodně vyrovnává a další dva kilometry stoupáme jen nepatrně. To už ale přijíždíme do sedla Monte Perone a odbočujeme vpravo na stejnojmenný vrchol.

Ten je od cesty vzdálený asi 300 metrů a trošku ještě nastoupáme. Na vrcholu se nachází malá rozhledna, ale ta je bohužel od samého začátku, co sem jezdíme uzavřená a obehnaná plotem. Samozřejmě, že jsme pokaždé na ní vylezli a nejinak tomu je i dneska. Podlézáme plot a za chvíli jsme na rozhledně. Nutno dodat, ale že je to tady čím dál tím víc nebezpečnější. Ztrouchnivělé desky moc jistě nepůsobí a občas chybí i prkno na schodech. Uděláme nějaké fotky, je odsud krásný výhled směrem na Procchio a vracíme se zpátky dolů.

Z Monte Perone nás čeká čtyřkilometrový sjezd do městečka Poggio. Vede asfaltovou silnici, na které se už občas taky najde nějaký ten výmol, a proto je třeba sjíždět buďto opatrně anebo hodně koncentrovaně. No já jsem nikdy moc pomalu jezdit neuměl, takže při tomto sjezdu mám občas plné ruce a nohy práce. Ale zdárně vjíždím na náměstíčko v Poggiu a čekám na ostatní. Tady si dáme druhou dnešní pauzu a jdeme si dát další pivko na osvěžení.

Je pravé poledne a my se vydáváme na cestu dále. Přejedeme do nedalekého města Marciana. Velice mírně klesáme asi dva kilometry a pod Marcianou se nám cesta prudce zvedá. Naštěstí je výšlap krátký a my se ocitáme v centru městečka a jsme v nadmořské výšce zhruba 360 metrů. Tady se nám cesta láme a před námi je skvělý, pohodový a 6 km dlouhý sjezd do La Zancy. Tady zaujímám silničářský sjezdový postoj, pouštím brzdy a vychutnávám si šum větru v uších a klopení zatáček.

Dalšími vesničkami, kterými projíždíme, jsou Patresi a Colle d’Orano a cesta se nám mírně zhoupne. Až za druhou vesničkou znova začínáme stoupat, čeká nás 100 výškových metrů. Dostáváme se na krásné západní pobřeží a čeká nás další pořádný sjezd až na úroveň mořské hladiny v městečku Chiessi. Tím pofrčíme a znova začínáme mírně stoupat. Po necelých dvou kilometrech projíždíme městečkem Pomonte a za další 4 kilometry se ocitáme ve Fetovaii.

Tady sjíždíme na pláž a jdeme se usadit do místní restaurace a baru, kde dělají ten nejlepší Aperol Spritz na ostrově. Čekáme, až dorazí naše holky a mezitím si objednávám výtečný chobotnicový salát. Když asi po hodině přijíždějí holky, Pavel pokračuje sám do Mariny di Campo a my se jdeme vyplesknout na pláž. A samozřejmě si dáme ještě nějaký ten Aperol. Až kolem páté hodiny vyjíždíme na cestu do kempu.

Z Fetovaii musíme nastoupat nějakých 60 výškových metrů a takhle jedeme vlastně skoro celý zbytek naší cesty. Do městeček sjedeme vždycky skoro až na úroveň moře a poté znova vystoupáme, abychom znova sjeli. Z Fetovaii do kempu to máme 11 kilometrů a cestou projíždíme Secchetem a Cavoli. Poté se prokličkujeme Marinou di Campo a jsme zpátky doma. Jdeme si dát sprchu, uvařit nějaké jídlo a večer tradičně trávíme všichni společně.